Formal audiovisual analysis in the opening sequence of the television series: the audiovisual collage in Godfather of Harlem (MGM+, 2019-)

DOI:

https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3493

Abstract

Introduction: The opening of the television series is a type of sequence with its own identity. Aims/Objectives: The main objective of this paper is to identify the configuration principles (segmentation, production, editing, sound and typographic composition) of the opening sequence of the television series Godfather of Harlem (MGM+, 2019-). The secondary objective of this research is to explore the relationship between the use of graphic resources and the creation of a brand around the series. Methodology: As a case study, the formal audiovisual analysis segments the analyzed fragment into several units, within the textual analysis. Results: The results identify many intertextual references, of retro inspiration, where the physical motif of paper and collage becomes objects of nostalgia. Discussion: The opening sequence introduces the key characters and provides information about the production but is also sensitive to the representation of the historical and social, political, and cultural context in which it takes place. Conclusions:  Formal analysis of the opening provides insight into its use and its effective use to convey information, to establish tone and atmosphere, and to communicate the visual identity of the television series.

Palabras Clave

television , graphic design , opening sequence , television series , audio-visual analysis

Author Biographies

Pablo Manuel Impelluso-Cortés, Universidad de Málaga, España. Universidad del Sagrado Corazón, Puerto Rico

Pablo Manuel Impelluso Cortés es profesor de la Escuela de Comunicación Ferré Rangel de la Universidad del Sagrado Corazón, Puerto Rico. Posee un bachillerato en Comunicaciones con concentración en Produccion Fílmica, Video y Multimedios y maestrías en Relaciones Públicas y Periodismo de la Universidad Ana G. Méndez. Actualmente realiza el Doctorado en Comunicación Audiovisual en la Universidad de Málaga, España. En al ámbito laboral es cineasta y crítico de cine. Algunos de sus trabajos destacados en cine son la postproducción del largometraje Ruido (2006) ganador del Prix de l'innovation en el Montreal Film Festival y El Fondillo Maravilloso (2015) ganadora el Award of Distinction en el Canada Shorts Film Festival, entre más de 25 certámenes internacionales. y Trópico de Sangre protagonizado por la actriz Michelle Rodríguez. Destaca el documental 1950, la insurrección nacionalista, ganadora de varios premios tanto nacionales como internacionales. Guionista del film El tango espera. En televisión ganador de 4 premios Emmy.

José Patricio Pérez-Rufí, Universidad de Málaga, España

José Patricio Pérez Rufí es profesor Titular del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Málaga desde el curos 2008/2009. Es Doctor por la Universidad de Sevilla, licenciado en Comunicación Audiovisual y licenciado en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Imparte en la Universidad de Málaga las asignaturas de Estructura del Mercado Audiovisual, Diseño Gráfico e Industrias creativas y economía. Ha publicado diversas monografías en editoriales como Síntesis, Quiasmo o T&B, además de un amplio número de artículos en revistas académicas de Comunicación. Es miembro del Equipo de Investigación COMMUNICAV Procesos de creación, producción y postproducción audiovisual y multimedia (SEJ585).

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Published

2024-03-15

How to Cite

Impelluso-Cortés, P. M., & Pérez-Rufí, J. P. (2024). Formal audiovisual analysis in the opening sequence of the television series: the audiovisual collage in Godfather of Harlem (MGM+, 2019-). Perspectivas De La Comunicación, 17. https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3493