Argentine cinema in Brazil: integration, cooperation and competition

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000200219

Abstract

The article aims to contribute to the growing body of research that addresses film relations between Argentina and Brazil, specifically analyzing the circulation of Argentine cinema in Brazil and emphasizing the importance of cultural policies (national and supranational) that shape exchanges.

The analysis is based on the compilation and processing of cultural statistics produced by official sources, from which a characterization of the Brazilian market is made, and a panorama is offered on the processes of regional integration that involve both countries (Ibermedia and RECAM ). Then, the presence and performance of Argentine cinema in Brazil are analyzed in depth, separately analyzing the Argentine-Brazilian co-productions and the rest of the movies of Argentine nationality since -as will be argued- these are legally distinct objects.

The interest in analyzing relations between both countries is that they are among the 15 largest producers of feature films worldwide and are -alongside Mexico- the most powerful film industries in Latin America. They have a decades-long track record in terms of regulation and promotion of cinema and a series of co-production and cooperation agreements that strengthened the integration. From the Argentine perspective, Brazil stands out for two aspects: it represents the second most important international destination for Argentine cinema, and, in itself, the Brazilian market is among the ten most extensive in the world regarding viewers. Finally, systematically analyzing these relationships is intended to contribute to understanding the (new) global becoming of the film industry in the 21st century.

Palabras Clave

Argentine cinema , transnational cinema , co-production , Ibermedia , RECAM , INCAA , ANCINE

Author Biography

Leandro González, Universidad Nacional de General Sarmiento

Buenos Aires, Argentina. Licenciado en Comunicación y Magíster en Ciencias Sociales por la UNGS, donde se desempeña como investigador-docente. Desde 2010 forma parte de un equipo de investigación interdisciplinario que estudia la producción y el consumo audiovisual, así como también las políticas de regulación y fomento y los circuitos de distribución y exhibición cinematográfica.  En febrero de 2017 defendió su tesis de Maestría en Ciencias Sociales (UNGS-IDES), en la cual aborda el consumo de cine en la Argentina. Actualmente está cursando el Doctorado en Ciencias Sociales (UBA), con un proyecto de tesis titulado “El (nuevo) devenir global del cine argentino. Políticas, mercados, festivales (2002-2015)”.

  • Pages: 219-252
  • Date Published: 2020-12-02
  • Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
AMANCIO, Tunico (2014). Argentina-Brasil no cinema: diálogos. Niterói: Editora da UFF.

AUTRAN, A. (2016). A guerra gaúcha: o Cinema argentino no Brasil (1935 - 1945). Intercom - RBCC, v. 39, n°1.

BORELLO, J.; GONZÁLEZ, L.; RUD, L. Y YOGUEL, G. (2018). La exportación de cine argentino en el circuito comercial internacional. Prácticas, mercados y políticas. Programa de Investigadores, Secretaría de Comercio, Documento de trabajo n° 26. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/com_inv_buenas_practicas_exportadoras_26_010618.pdf

CARVALHO, María Julia (2018). A Rede de Salas Digitais do MERCOSUL e a promoção da diversidade cultural. Encuentros latinoamericanos, Vol II, nº 1.

DAIELLO, Janaina (2011). Co-produção entre Brasil e Argentina no cinema: o caso do filme Insônia de Beto Souza. Tesina de grado en Comunicação Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

DE LUNA FREIRE, R. E N. HERNANDEZ ALMEIDA ZAPATA (2017). Quantas salas de cinema existiram no Brasil? Reflexões sobre a dimensão e características do circuito exibidor brasileiro. Significação, São Paulo, v. 44, n. 48, p. 176-201.

DE MORA JIMÉNEZ, Raúl (2009). Cooperación e integración audiovisual en Iberoamérica. Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid.

FALICOV, T. L. (2012). Programa Ibermedia: ¿cine transnacional ibero-americano o relaciones públicas para España? Revista Reflexiones. 91(1): 299-312.

FERRAZ, Talitha y CRUZ, Lúcia (2012). Quando o cinema é a maior sofisticação: experiências sensíveis, desejo e práticas de consumo nas salas exibidoras de luxo do Rio de Janeiro. Revista Contracampo, v. 24, n. 1, ed. julho, Niterói, pp: 249-265.

FIGUEIRÓ, Belisa (2017). As dinâmicas do mercado das coproduções cinematográficas entre Brasil e França. Tesis de Maestría en Imagen y Sonido, Universidade Federal de Sao Carlos.

GARCÍA CANCLINI, Néstor (2011). Comunicación y ciencias sociales: el giro transdisciplinario y la política. Oficios Terrestres, 27.

GIL MARIÑO, C. N. (2014). Primeros intercambios entre la industria cinematográfica argentina y brasileña en la década del treinta. AdVersuS. Buenos Aires, (27).

GONZÁLEZ, Leandro (2015). “Exhibición y consumo de cine en la Argentina (1980-2013). La reconfiguración del espectáculo cinematográfico en cifras”. Revista Versión, n° 36, septiembre-octubre, pp. 76-88, México. 01/11/15, ISSN 2007-5758.
http://version.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id_fasciculo=710
— (2018). “Cruzando el Atlántico: cine argentino en España”. Revista Imagofagia, publicación virtual de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (ASAECA), Buenos Aires, n°17, abril, ISSN N° 1852-9550, pp. 41-70. http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1505/1325

MOGUILLANSKY, M. (2008). “La imaginación en cuestión. El cine brasileño en la Argentina desde la creación del Mercosur (1995-2005)”. Tesis de Maestría en Sociología de la cultura y análisis cultural, IDAES-UNSAM.
— (2014). “No los une el amor, sino el dinero. Las coproducciones cinematográficas entre Argentina y Brasil”. En: Amancio, Tunico (coord..). Argentina-Brasil no cinema: diálogos. Niterói: Editora da UFF.
— (2015). La integración cinematográfica en el Mercosur. Una propuesta de periodización. Eptic online: revista electronica internacional de economia política da informaçao, da comuniçao e da cultura, 17(3), 105-124.
— (2016). Cines del Sur. La integración cinematográfica entre los países del MERCOSUR. Buenos Aires: Imago Mundi.

MOTA DA SILVA, Denise (2007): Vizinhos distantes. Circulação cinematográfica no Mercosul. São Paulo: Annablume.

NAZARENO, C. (2017). Cine Argentino–por que ele é bom... será?. Revista Eptic, 19(3), 41-58.

PARDO, A. (2007). Coproducciones internacionales españolas: ¿estrategia financiera o expresión multicultural? Comunicación y sociedad, Vol. XX, n° 2, pp. 133-173.

PAZ GARCÍA, C. (2010). “El agotamiento del modelo cinematográfico analógico. La cooperación iberoamericana en la era digital”. Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigadores de la Comunicación (AE-IC), Málaga.

RODRÍGUEZ ISAZA, L. (2014). De «gira» por los festivales: Patrones migratorios del cine latinoamericano. Secuencias: revista de historia del cine, n° 39.

RUD, Lucía (2011). “Consumo. Un nuevo modo de ir al cine: Imax y Hoyts Dot”. VI Jornadas de Jóvenes Investigadores, UBA.

SIMIS, Anita (2015), “Economia Política do Cinema: a exibição cinematográfica na Argentina, Brasil e México”, Versión. Estudios de Comunicación y Política, n. 36, setembro-outubro, pp. 54-75.

SORIA, C. (2016). Cine (Trans) nacional: festivales de cine y marcas de identidad. Nuevo Mundo. Mundos Nuevos. Images, mémoires et sons, mis en ligne, 10 de octubre de 2016.


OTRAS FUENTES

European Audiovisual Observatory (2018). Focus 2017. Paris: Global Rouge.

Filme Cultura (1968). "Objetivos comuns: INC Brasil Argentina". Ano II, n°10, 20/07/1968
http://hmg.revista.cultura.gov.br/item/filme-cultura-n-10/

INCAA (1995). Acuerdo de Coproducción Cinematográfica suscripto con la República Federativa del Brasil.
http://internacionales.incaa.gov.ar/wp-content/uploads/2013/07/ACUERDO-BRASIL.pdf

InfoLEG, LEY N° 22.456
http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/205000-209999/206138/norma.htm

Ibermedia. Informes anuales 2006-2016.

OCA-ANCINE. Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual, Agência Nacional do Cinema: http://oca.ancine.gov.br/

UNESCO (2017). 2018 Global Report “Reshaping Cultural Policies”. Paris: UNESCO.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-12-02

How to Cite

González, L. (2020). Argentine cinema in Brazil: integration, cooperation and competition. Perspectivas De La Comunicación, 13(2), 219–252. https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000200219

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.