From the secret Argentina to youth emergence. Cultural analysis and politics in the Peronist magazine Línea (1980-1982)
-
Eduardo Raíces
e_raices@hotmail.com
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000200153Abstract
This article critically studies the cultural approach of the Peronist political magazine Linea during the last Argentinian dictatorship (1976-1983). The period covered is 1980-1982, in which the magazine appears to support the reorganization of the “campo nacional,” integrated by the Partido Justicialista and other related political parties, to oppose right and left “extremisms” and, in particular, to the dictatorship, in favor of the rule of law. But also, Línea promoted the inclusion of analysis, interviews, and essays dealing with cultural contents, especially popular culture and media, to contribute to defining a “national culture” seen as opposing and threatened by the economic liberalization imposed by the military regime. It is argued that this intellectual strategy to get cultural voices close to the political discourse of the magazine led to the coexistence of a traditional-cultural approach with other perspectives, more influenced by contemporary debates on cultural canon, popular culture, social influence of media, and the assessment of its cultural potential in authoritarian contexts. Also, Línea included in its pages urban cultural middle-class youth expressions, like rock music and self-produced “subte” magazines, based on their original significance; but, also, these practices and products were considered as indicative of social activation in the context of recovered political mobilization from the early eighties, as a result of the progressive regime crisis.
Palabras Clave
ALABARCES, P. (1993): Entre Gatos y Violadores. El rock nacional en la cultura argentina. Buenos Aires: Colihue.
ALABARCES, P., AÑÓN, V. y CONDE, M. (2008): Un destino sudamericano. La invención de los estudios sobre cultura popular en la Argentina. En ALABARCES, P. y RODRÍGUEZ, M. G. (coordinadores), Resistencia y mediaciones. Estudios de cultura popular. Buenos Aires: Paidós, pp. 261-280.
BESOKY, J. L. (2013): La derecha peronista en perspectiva, en Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Disponible en: https://journals.openedition.org/nuevomundo/65374 [Consultado: 2 de agosto de 2019].
BORRELLI, M. y RAÍCES, E. (2018): ‘Que se vayan‘. La revista peronista Línea frente a la dictadura militar a través de sus tapas y contratapas (1980-1982). Revista La Trama de la Comunicación, volumen 22, n° 2, pp. 97-123. Disponible en: www.latrama.fcpolit.unr.edu.ar [Consultado: 24 de agosto de 2019].
____ (2019): “La revista peronista Línea y la Multipartidaria (1981-1982): unir al ‘campo nacional‘ para aislar a la dictadura”. En Quinto Sol, Volumen 23, n° 1. Disponible en: http://dx.doi.org/10.19137/qs.v23i1.1390 [Consultado: 3 de septiembre de 2019].
CANELO, P. (2008): El proceso en su laberinto: la interna militar de Videla a Bignone. Buenos Aires: Prometeo.
DIEGO, J. L. (2003): Campo intelectual y campo literario en la Argentina (1970-1986). Tesis Doctoral defendida ante la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. Director: Dr. Hugo W. Cowes. Disponible en: www.memoria.fahce.unlp.edu.ar [Consultado: 16 de septiembre de 2019].
FIORUCCI, F. (2011): Intelectuales y peronismo, 1945-1955. Buenos Aires: Biblos.
GONZÁLEZ, I. (1991): El diálogo político: la transición que no fue. Buenos Aires: CEDES.
JENSEN, S. (2005): Vientos de polémica en Cataluña: los debates entre ‘los de adentro‘ y ‘los de afuera‘ de la Argentina de la última dictadura militar. HMiC: història moderna i contemporà nia Disponible en: http://seneca.uab.es/hmic [Consultado: 16 de septiembre de 2019].
MANSON, E. (2008): José María Rosa. El historiador del pueblo. Buenos Aires: Ciccus.
MARGIOLAKIS, E. (2014): La conformación de una trama colectiva de publicaciones culturales subterráneas durante la última dictadura cívico-militar argentina. Contenciosa, Año II, n° 2, pp. 1-13. Disponible en: http://www.contenciosa.org/ [Consultado: 18 de septiembre de 2019].
____ (2016): La conformación de una trama de revistas culturales subterráneas en la última dictadura cívico-militar argentina y sus transformaciones en postdictadura. Tesis presentada ante el Doctorado en Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias Sociales, UBA. Directora: Dra. Ana Longoni.
MARGULIS, M. y URRESTI, M. (2000): La juventud es más que una palabra, en MARGULIS, M. (editor): La juventud es más que una palabra, Buenos Aires: Biblos, pp. 13-30.
MULTIPARTIDARIA (1982): La propuesta de la Multipartidaria. Buenos Aires: El Cid editor.
NEIBURG, F. (1998): Los intelectuales y la invención del peronismo. Buenos Aires: Alianza.
NOVARO, M. y PALERMO, V. (2003): La dictadura militar, 1976-1983. Buenos Aires: Paidós.
OTAL-LANDI, J. (2018): Las raíces revisionistas en la transición democrática: el caso de la revista ‘Crear‘. Testimonios, año nº 7, pp. 88-112. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/testimonios/index [Consultado: 26 de septiembre de 2019].
PIEDRAS, P. (2005): El cine antiperonista de Lucas Demare y Sixto Pondal Ríos: la reacción liberal. En LUSNICH, A. L. (compiladora): Civilización y barbarie en el cine argentino y latinoamericano. Buenos Aires: Biblos, pp. 85-97.
PUJOL, S. (2007a): Rock y dictadura. Crónica de una generación (1976-1983). Buenos Aires: Booket.
____ (2007b): Rebeldes y modernos. Una cultura de los jóvenes. En JAMES, D. (director): Nueva Historia Argentina. Violencia, proscripción y autoritarismo, 1955-1976. Buenos Aires: Sudamericana, pp. 281-328.
RAÍCES, E. (2012): Ante ‘un acto de locura patriótica‘. La revista Línea aborda el conflicto de Malvinas. Question, v. 1, n° 33, pp. 83-89. Disponible en: http://hdl.handle.net/10915/34670 [Consultado: 23 de septiembre de 2019].
____ (2019): Cultura, medios y política. Humor, Medios & Comunicación, Línea y la disidencia cultural durante la crisis de la dictadura: 1978-1982. Tesis doctoral defendida ante la Facultad de Ciencias Sociales (UBA). Directora: Dra. Claudia Feld.
RAÍCES, E. y BORRELLI, M. (2016): Un ‘juego solitario‘. La revista peronista Línea y el ‘diálogo político‘ durante la dictadura militar (1980-1981). Postdata, volumen 21, n° 2, pp. 453-487. Disponible en: http://www.revistapostdata.com.ar/v2/wp-content/uploads/2016/11/Ra%C3%ADces-y-Borrelli-1.pdf [Consultado: 20 de septiembre de 2019].
SABORIDO, J. y BORRELLI, M. (coordinadores) (2011): Voces y silencios: la prensa argentina y la dictadura militar (1976-1983). Buenos Aires: EUDEBA.
SAITTA, S. (2004): Modos de pensar lo social. Ensayo y sociedad en la Argentina (1930-1965). En NEIBURG, F. y PLOTKIN, M. (editores): Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina, Buenos Aires, Paidós, pp. 107-146.
VÁZQUEZ, K. (2000): Intelectuales y política: la ‘nueva generación‘ en los primeros años de la Reforma Universitaria. Prismas, n° 4, pp. 59-75.
Similar Articles
- Francisco Javier Tagle Montt, Framing and natural disasters: framing the Chilean written press , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Judith Jansma, Populism and literature: Mapping the debate on Houellebecq‘s Soumission [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Pablo Matus, Magdalena Vitores, Claudia Ramírez Friderichsen, Generic frames on the front covers of the Chilean press related to the social outbreak of 2019 , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Omar Rincón, Amparo Marroquín, The contributions of the popular Latin American to the pop mainstream of communication [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 2 (2018): September - December
- Idoia Camacho Markina, María Teresa Santos DIez, The cannabis revolution. Presence in the Spanish press. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Jorge Manrique-Grisales, David González Cruz, Walter Federico Gadea Aiello, Submission and autonomy: political commitment in the early days of journalism in Colombia and Ecuador , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Matías Gómez Contreras, Felipe González López, Gaps in the political information consumption in Chile: television, press, and social media (2011-2019) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Carlos Rusconi, Eugenia Roldán, Local media and political practices: notes for addressing mediatization. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- María Eugenia Boito, City/communication/culture towards a transdisciplinary perspective , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Natalia Raimondo Anselmino, Alejandro Sambrana, Ana Laura Cardoso, José Rostagno, Paratextual and paralinguistic resources in the fanpages of the Argentine newspapers Clarín and La Nación. Attributes of press discourse in social networking sites , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).