Sports journalists and North American investors in LaLiga: disintermediation and "disneyization" in RCD Mallorca

DOI:

https://doi.org/10.56754/0718-4867.2023.3252

Abstract

LaLiga is one of the professional soccer competitions with the smallest presence of U.S. capital. In Primera División (2021-22 season), only RCD Mallorca was owned by U.S. capital. This article analyzes the changes in the management model of RCD Mallorca after it was bought by ACQ Legacy Partners LLC in 2016, as well as studying the interactions produced between sports journalists and the club's Communication department. The method applied is a focus group with non-sports executives of the entity, in-depth interviews with the CEO of RCD Mallorca, its director of communication, and the Tourism Regional Minister of Mallorca, and semi-structured interviews with journalists who cover the club's information. The results confirm the progressive "disneyization" of professional soccer, the growing disintermediation of the clubs with the press covering their news, and the importance of new corporate values, such as environmental sustainability, in the conceptualization of a soccer brand.

Palabras Clave

sports , journalism , communication , interview

Author Biographies

Xavier Ginesta, University of Vic-Central University of Catalonia

Profesor Titular de Universidad. Doctor en Comunicación y Periodismo por la Universitat Autónoma de Barcelona (2009), es actualmente profesor del Departamento de Comunicación de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Su línea de investigación está centrada en la comunicación deportiva y el marketing deportivo, así como el branding de territorios. Imparte las asignaturas de Marketing Deportivo, Estructura del Sistema de Comunicación y Taller de Producción de Comunicación.

José Luis Rojas Torrijos, University of Seville

Profesor Titular de Universidad. Doctor en Periodismo por la Universidad de Sevilla (2010). También es profesor en los másteres de Innovación en Periodismo de la Universidad Miguel Hernández de Elche, de Periodismo Deportivo de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, de Comunicación y Periodismo Deportivo organizado por la Universidad Europea de Madrid (UEM) y de Periodismo Deportivo de la Universidad Católica de Murcia (UCAM), entre otros. Su línea de investigación está centrada en el periodismo deportivo, libros de estilo y ética periodística y nuevas narrativas digitales, temáticas sobre las que ha escrito más de una treintena de artículos en revistas académicas y seis monografías. Imparte las asignaturas de Periodismo Político y Económico, Estrategias de la Comunicación Institucional y Política, y Periodismo Deportivo.

Nahuel Ivan Faedo, University of Vic-Central University of Catalonia

Licenciado en Comunicación Social. Investigador predoctoral de la Facultad de Empresa y Comunicación de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Su línea de investigación está centrada en el periodismo deportivo y en el trabajo de las mujeres en dicha disciplina. Imparte la asignatura de Estructura del Sistema de Comunicación.

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Published

2023-05-31

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Ginesta, X., Rojas Torrijos, J. L., & Faedo, N. I. (2023). Sports journalists and North American investors in LaLiga: disintermediation and "disneyization" in RCD Mallorca. Perspectivas De La Comunicación, 16(1). https://doi.org/10.56754/0718-4867.2023.3252

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