Facebook as a discursive tool of the Chilean feminist movement of 2018
-
Fernando Fuente-Alba
ffuentealba@ucsc.cl
-
Oscar Basulto
obasulto@ucsc.cl
-
Alberto Amigo
aamigo@ucsc.cl
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3327Abstract
Introduction: This study focuses on the discursive content created by self-organized female students on Facebook pages during the 2018 feminist student movement in three universities in Concepción, Chile. Methodology: The research was carried out between May 1 and June 30, 2018, and used intentional non-probabilistic sampling of text and images. Posts with the most reactions on Facebook were selected and analyzed using a categorical thematic qualitative content analysis. Results: The results show that the Facebook posts sought to destabilize a patriarchal and sexist system and legitimize the power of the feminist movement through digital platforms. Discussion: The study highlights the evolution of traditional activism toward fulfilling organizational and informative functions. Conclusions: The use of Facebook as a discursive tool in mobilizing and constructing discourse in the Chilean feminist student movement of 2018 is also emphasized.
Palabras Clave
Acosta, M., & Lassi, A. (2020). #8M 2019. “La conversación digital durante la Huelga Internacional de Mujeres”. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 86-109. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.516
Álvarez, L. (2020). El movimiento feminista en México en el siglo XXI: juventud, radicalidad y violencia. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(240), 147-175.
Álvarez, S. (1998). Los feminismos latinoamericanos se globalizan en los noventa: retos para un nuevo milenio. En Tarrés, M. (Coord.), Género y cultura en América Latina. Cultura y participación política (vol. I). Colegio de México.
Balsa, J. (2011). Aspectos discursivos de la construcción de la hegemonía. Identidades, 1(1), 70-90. http://hdl.handle.net/11336/193802
Basulto, O. (2016). Investigación Social. Una aproximación reflexiva a los análisis de contenido y discurso desde una perspectiva cualitativa con diversos enfoques. Theuth. Revista de Humanidades, 2(2), 95-117. https://revistas.udec.cl/index.php/theuth/article/view/1083
Basulto, O., Fuente-Alba, F., Tornay-Márquez, M. C, & Inostroza, C. (2020). Visualidad y narrativas en las representaciones iconográficas del movimiento feminista universitario 2018 en Concepción- Chile. Revista Austral de Ciencias Sociales, (39), 241-259. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2020.n39-12
Betancourt, V. (2011). Ciberactivismo: ¿Utopía o posibilidad de resistencia y transformación en la era de la sociedad desinformada de la información? CHASQUI. Revista Latinoamericana de Comunicación, (116), 94-97. http://hdl.handle.net/10469/4485
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Editorial Paidós.
Cabrera, M. (2006). Introducción a las fuentes de información (Trabajo de Fin de Grado). Universidad Politécnica de Valencia.
Cárdenas, C. & Cárcamo. L. (2017). Estudiantes Informados: Gestión contra-informativa de los jóvenes chilenos en Facebook. Observatorio (OBS*), 11(4), 42-60. https://doi.org/10.15847/obsOBS11420171012
Cárdenas, C. & Pérez, C. (2017). Representación mediática de la acción de protesta juvenil: la capucha como metáfora. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1067-1084. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1521814092016
Cárdenas, C. (2014a). Inútiles y subversivos: Representación transmedia de los estudiantes chilenos en redes sociales. Romanica Olomucensia, 26(2), 173-190.
DOI: 10.5507/ro.2014.019.
____ (2014b). Representación de la Acción Política de los Estudiantes Chilenos: Movilización de Significados en Redes Sociales. Última década, 22(40), 57-84. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362014000100004
____ (2016a). Representación online del movimiento estudiantil chileno: Reapropiación de noticias en Facebook. Estudios filológicos, 58(1), 25-49. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132016000200002
____ (2016b). El movimiento estudiantil chileno (2006-2016) y el uso de la web social: nuevos repertorios de acción e interacción comunicativa. Última década, 1(45), 93-116. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362016000200006
Cardoso, G. (2011). Más allá de Internet y de los medios de comunicación de masas. El nacimiento de la comunicación en red. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 1(86), 14–22.
Cortés, M., & Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre Metodología de la Investigación. Universidad Autónoma del Carmen.
Downing, J. (15 de marzo, 2010). Nanomedios de comunicación: ¿Medios de comunicación comunitarios? ¿O de red? ¿O de movimientos sociales? [Sesión de conferencia]. Conferencia Medios comunitarios, movimientos sociales y redes de la UNESCO y Fundación CIDOB, Barcelona, España.
Feliu, V. (2009). ¿Es el Chile de la post-dictadura feminista? Revista Estudios Feministas,17(3), 701-715. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2009000300004
Fina, D., & Figueroa, F. (2019). Nuevos “campos de acción política” feminista: Una mirada a las recientes movilizaciones en Chile. Revista Punto Género, (11), 51-72. https://doi.org/10.5354/2735-7473.2019.53880
Friedan, B. (2009). La mística de la feminidad. Cátedra.
Gadamer, H. & Boehm, G. (Eds.) (1979). Seminar: Philosophische Hermeneutik. Suhrkamp.
García-González, L. A., & Bailey-Guedes, O. (2020). La protesta feminista #8M 2020 en México a través de la participación de comentarios en YouTube. Conexión, (14), 103-128. https://doi.org/10.18800/conexion.202002.005
González, D., & Vidal, F. (2019). Nuevos “campos de acción política” feminista: Una mirada a las recientes movilizaciones en Chile. Revista Punto Género, 1(11), 51-72. https://doi.org/10.5354/2735-7473.2019.53880
Gramsci, A. (1999). Cuadernos de la cárcel (Tomo 5). Ediciones Era.
____ (2011). ¿Qué es la Cultura Popular? PUV Universidad de Valencia.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2008). El matrimonio cuantitativo cualitativo: El paradigma mixto. En Álvarez-Gayou, J. L., Congreso de Investigación en Sexología. Instituto Mexicano de Sexología-Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Islas, O., Arribas, A., & Garcés, M. E. (2022). Luces y sombras en la breve historia de Facebook, hoy Meta. Razón y Palabra, 25(112), 469-490. https://doi.org/10.26807/rp.v25i112.1897
Laudano, C. N. (2017). Movilizaciones #NiUnaMenos y #VivasNosQueremos en Argentina. Entre el activismo digital y #elFeminismoLoHizo [Presentación de ponencia]. Seminario Internacional Fazendo Gênero Women’s Worlds Congress, Florianópolis.
López, S., & Roig, G. (2004). Del tam-tam al doble click. Una historia conceptual de la contrainformación. Nodo50. https://info.nodo50.org/spip.php?page=article_pdf&id_article=242
Lozano, M., Perals, M., Sabartés, M., & Soler, R. (Eds.) (2007). El papel del movimiento asociativo juvenil en la representación de la juventud en los medios ¿una alternativa? Comunicación e xuventude: Actas do Foro Internacional, 323–330. ISBN: 978-84-690-7016-1
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Gustavo Gili.
____ (2002). Pistas para entre-ver medios y mediaciones. Signo y Pensamiento, XXI(41), 13-20. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86011596003
Montero, J. (2006). Feminismo: un movimiento crítico. Psychosocial Intervention, 15(2), 167-180. ISSN 2173-4712.
Moraes, D., Ramonet, I., & Serrano, P. (2013). Medios, poder y contrapoder. De la democratización monopólica a la democratización de la información. Editorial Biblos.
Organización Mundial de la Salud (OMS) (2013). Estimaciones mundiales y regionales de la violencia contra la mujer: prevalencia y efectos de la violencia conyugal y de la violencia sexual no conyugal en la salud. WHO. http://www.who.int/reproductivehealth/publications/violence/9789241564625/es/index
Pérez, C. (2016). La representación visual del movimiento estudiantil chileno en la prensa establecida y alternativa nacional. Un análisis multimodal. Revista Austral De Ciencias Sociales, (30), 5–26. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-01
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2015). Informe sobre Desarrollo Humano en Chile. Los tiempos de la politización. Fyrma Gráfica.
Rivera, R. (2014). De la Red a las calles: #YoSoy132 y la búsqueda de un imaginario político alternativo. Argumentos, 27(75), 59-76. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-57952014000200004&lng=es&tlng=es
Rovira-Sancho, G. (2013). Activismo mediático y criminalización de la protesta: medios y movimientos sociales en México. Revista de Ciencias Sociales Convergencia, 20(61), 35-60. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1049
____ (2015). De las redes activistas a las multitudes conectadas. Movili-zación social, protesta global y tecnologías de la comunicación. Revista Internacional de Pensamiento Político, 10, 157-170. https://www.upo.es/revistas/index.php/ripp/article/view/3591
Schutz, A. (1973). Fenomenología del mundo social. Editorial Paidós.
Sierra, F. (2013). Comunicología y tecnopolítica emergente. Nuevas media-ciones y espacios de liberación social. Redes.com. Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, (8), 11-18. ISSN: 2255-5919
Sola-Morales, S., & Quiroz-Carvajal, C. (2021). El mayo feminista chileno de 2018, en la cresta de la cuarta ola. Uso y apropiación de las redes sociales. Revista Punto Género, (15), 201-232. https://doi.org/10.5354/2735-7473.2021.64413
Sola-Morales, S., & Rivera-Gallardo, R. (2015). Las redes sociales como catalizador del movimiento estudiantil chileno en 2011. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (128), 37-52. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i128.2243
Statista Research Department (2022). Los sitios web de redes sociales más populares en Chile en junio de 2022, según porcentaje de visitas. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/1090842/chile-visitas-redes-sociales
Toret, J. (2015). Tecnopolítica y 15M: La potencia de las multitudes conectadas. Un estudio sobre la gestación y explosión del 15M. UOC Ediciones.
Ugarte, D. (2011). El poder de las redes. Ediciones El Cobre.
Van-Dijk, T. (2009). Discurso y poder. Gedisa.
Verón, E. (1981). Construire l’évènement. Les médias et l’accident de Three Mile Island. Editions Minuit.
Similar Articles
- Natalia Raimondo Anselmino, Alejandro Sambrana, Ana Laura Cardoso, José Rostagno, Paratextual and paralinguistic resources in the fanpages of the Argentine newspapers Clarín and La Nación. Attributes of press discourse in social networking sites , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Montserrat Vidal-Mestre, Alfonso Freire-Sánchez, Maria Fitó-Carreras, The journalistic discourse and the elements of message transmission in the podcast and the audiovisual docuseries of true crime. The case of El asesino de la baraja , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Francisco-Julián Martínez-Cano, Begoña Ivars-Nicolás, Alba-María Martínez-Sala, Dual ubiquity: basis for the effectiveness of VRCinema as a prosocial tool. Analysis of Hunger in L.A. and After Solitary. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 1 (2020): January - June
- María Angulo Egea, Construction of the discourse on the crisis: the evicted people. Analysis of reports and biographical sketches (2012-2015) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- José Luis Torres-Martín, Andrea Castro-Martínez, Pablo Díaz-Morilla, Cristina Pérez Ordóñez, Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Jorge Manrique-Grisales, David González Cruz, Walter Federico Gadea Aiello, Submission and autonomy: political commitment in the early days of journalism in Colombia and Ecuador , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Yonathan A. Escobar Arboleda, Review - Political Discourse as Dialogue. A Latin American Perspective. Oxford, UK: Routledge, 2018. 216 páginas. ISBN 978-1-138-67878-1. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 2 (2018): September - December
- Francisco Javier Alonso-Flores, Carolina Moreno-Castro, Antonio Eleazar Serrano-López, Researchers‘ age, gender and professional status as indicators of the Twitter perception in science dissemination , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Federico Álvarez Gandolfi, Cibercultura Otaku. Un anáisis interdiscursivo de identidades fan puestas en escen en grupos de Facebook , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 9 No. 2 (2016): Setiembre – Diciembre
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernando Fuente-Alba, Oscar Basulto, Alberto Amigo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).