Audiovisual myths and rituals: television, spectacle and consumption
-
Mario Sánchez Dávila
mario.sanchez.davila@gmail.com
Downloads
Abstract
This paper is about television spectacles, and it intends to outline an explanation of the audiovisual myths that we consume and why we consume them ritually. In the first part, we offer a definition of television spectacles; in the second part, we propose a theory and methodology for the study of audiovisual myths and rites; and, in the third part, we postulate the ritual functions of the consumption of audiovisual myths.
Palabras Clave
AUGÉ; Marc y COELLEYN; Jean-Paul (2004): Qué es la antropología. Buenos Aires, Paidós.
BARTHES; Roland (2009): Mitologías. Madrid, Siglo XXI.
BAUDRILLARD; Jean (2012): Cultura y simulacro. Barcelona, Kairós.
BIRD, Elizabeth y DARDENNE, Robert (1988): “Myth, Chronicle and Story: Exploring the Narrative Qualities of News”, en CAREY, James: Media, Myths and Narratives: Television and Press. California, Sage, pp. 333-350.
BURR; Vivien (1995): Social constructionism. Londres, Routledge.
CAREY; James (1988): Media, myths and narratives: television and the press. California, Sage.
COLSON; Elizabeth (1953): The Makah Indians. Manchester, Manchester University Press.
COQUET, Michèle (1990): “Avant-propos à "Illusions de la mythologie" de Claude Calame”. Nouveaux actes sémiotiques, nº 12, Université de Limoges, pp. 1-4.
DAMATTA; Roberto (2002): Carnavales, malandros y héroes: hacia una sociología del dilema brasileño. México, Fondo de Cultura Económica.
DORFLES; Gillo (1984): Símbolo, comunicación y consumo. Barcelona, Lumen.
DOUGLAS; Mary (1990): El mundo de los bienes. Hacia una antropología del consumo. México, Grijalbo.
DOUGLAS; Mary (2007): Pureza y peligro: un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Argentina, Editorial Nueva Visión.
DURKHEIM; Emile (1986): Las reglas del método sociológico. México, Fondo de Cultura Económica.
DURKHEIM; Emile (1982): Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid, AKA.
ECO; Umberto (1986): La estructura ausente: introducción a la semiótica. Barcelona, Lumen.
EDLEY, Nigel (2001): “Analysing masculinity: interpretative repertoires, ideological dilemmas and subject positions”, en WETHERELL, Margaret; TAYLOR, Stephanie y YATES, Simeon: Discourse as data. Londres, Sage, pp. 189-228.
ELIADE; Mircea (1996): Patterns in comparative religion. London, University of Nebraska Press.
FERNANDES; Florestan (1952): A função social da guerra na sociedade Tupinambá. São Paulo, Editorial Globo.
FOUCAULT; Michel (2002): Vigilar y castigar: el nacimiento de la prisión. Argentina, Siglo XXI.
FOUCAULT; Michele (1998): Historia de la Locura en la Época Clásica I. Colombia, Fondo de Cultura Económica.
GEE; Jean Paul (1992): The Social Mind: Language, Ideology and Social Practice. New York, Bergin & Garvey.
GEE; Jean Paul (1999): An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. London, Routledge.
HEIDEGGER, Martin (1938). Conferencia: La época de la imagen del mundo. Dictada en: Sociedad de Bellas Artes, Ciencias Naturales y Medicina de Friburgo.
HERSKOVITS; Melville (2007): Life in a Haitian Valley. Princeton, Markus Wiener Publishers.
HERSKOVITS; Melville (1964): Trinidad Village. Nueva York, Octagon Books.
GLUCKMAN; Max (1978). Política, derecho y ritual en la sociedad tribal. Madrid, Editorial AKAL.
GLUCKMAN, Max (1963): “Papers in honor of Melville J. Herskovits: Gossip and scandal”. Current Anthropology, Vol. 4, núm. 3, pp. 307-316.
GOETHALS; Gregor (1981): The TV ritual: worship at the video altar. Boston, Beacon Press.
HJELMSLEV; Louis (1971): Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid, Gredos.
JAKOBSON; Roman (1967): Fundamentos del lenguaje. Madrid, Ed. Ciencia Nueva.
KUHN; Thomas (1962): La estructura de las revoluciones científicas. España, Fondo de Cultura Económica.
LEACH; Edmund (1976): Sistemas políticos de Alta Birmania: un estudio de la estructura social kachin. Barcelona, Anagrama.
LÉVI-STRAUSS; Claude (2011): Antropología estructural II. Madrid, Siglo XXI.
LÉVI-STRAUSS; Claude (2008): La alfarera celosa. Barcelona, Paidós.
LÉVI-STRAUSS; Claude (2000): Mitológicas IV: el hombre desnudo. México, Siglo XXI.
LÉVI-STRAUSS; Claude (1997): Antropología estructural. Madrid, Siglo XXI.
LULL; James (1988): World families watch television. California, Sage.
MARX; Karl y ENGELS; Friedrich (1974): La ideología alemana. Barcelona, Grijalbo.
MAUSS; Marcel y HUBERT; Henri (1970): Ensayo sobre la naturaleza y la función del sacrificio. En Obras I. Barcelona, Barral.
METRAUX; Alfred (1973): Religiones y magias indias de América del Sur. Madrid, Aguilar.
MILL; John Stuart (2001): Sobre la libertad. Madrid, Alianza Editorial.
MILLER; Daniel (1999): Ir de compras: una teoría. México, Siglo XXI.
MORLEY; David (1996): Televisión, audiencias y estudios culturales. España; Amorrortu.
NIETZSCHE; Friedrich (2000): La genealogía de la moral. Madrid, EDAF.
RABINOW, Paul (1991): “Las representaciones son hechos sociales: modernidad y postmodernidad en la antropología”, en CLIFFORD, James y MARCUS, George: Retóricas de la antropología. Madrid, Júcar, pp. 321-356.
SHI-XU (2005): A Cultural Approach to Discourse. Basingstoke, Palgrave Macmillan.
SHINAR; Dov, OLSTHOORN; Johannus y YALDEN; Cicely (1990): Dis-membering and re-membering: An improved conceptual framework for the analysis of communications in socio-cultural change. Montréal, Department of Communication Studies, Concordia University.
Silverstone, Roger (1988): “Television, myth and culture”, en CAREY, James: Media, Myths and Narratives: Television and Press. California, Sage, pp. 33-52.
TURNER; Victor (1980): La selva de los símbolos: aspectos del ritual Ndembu. Madrid, Siglo XXI.
VERÓN; Eliseo (1987): La semiosis social. Buenos Aires, Gedisa.
VIVEIROS DE CASTRO; Eduardo (2010): Metafísicas caníbales: líneas de antropología postestructural. España, Katz.
Similar Articles
- Pablo Manuel Impelluso-Cortés, José Patricio Pérez-Rufí, Formal audiovisual analysis in the opening sequence of the television series: the audiovisual collage in Godfather of Harlem (MGM+, 2019-) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Fernando Matias Ramirez Llorens, Reaching the furthest corner of Argentina. History of the national radio and television council – CONART (1957-1970) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Matías Gómez Contreras, Felipe González López, Gaps in the political information consumption in Chile: television, press, and social media (2011-2019) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Camilo Solís Mamani, The journalist as a strategic communicator: A new journalism myth? , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Luis Fernando Cuervo, Julián Andrés Burgos, Adriana Ángel-Botero, Children‘s identification processes with television characters: case studies about colombian children and their favorite cartoon programs. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 6 No. 2 (2013): Setiembre – Diciembre
- Maria Magdalena Walker, Politicians in Chilean television: to be or not to be in morning shows , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- María Itatí Rodríguez, The school patriotic act as format: contributions from communication and semiotics , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Brenda Focás, Gabriel Kessler, TV news as an organizer in the new media ecosystem. Crime news and publics in four Argentinean cities. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Aline Bastos, Ana Carolina Pontalti Monari, Cancer “cure” on TV: the synthetic phosphoethanolamine controversy in Brazilian television programs , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Claudia González Castro, Discurso televisivo y conflicto étnico chileno-mapuche. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 5 No. 2 (2012): Setiembre – Diciembre
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).