Cultura y Subjetividad. Una relectura de la idea de Industria Cultural
-
Gustavo Matías Robles
gustavomrobles@gmail.com
Downloads
Abstract
En el presente artículo pretendo realizar una lectura del célebre concepto de Industria Cultural elaborado por Theodor W. Adorno en el marco de una crítica a las formas de subjetivación propias del capitalismo tardío. Considero que esta lectura permitirá ver las reflexiones adornianas como algo más que una simple evaluación elitista de la sociedad de masas o que una teoría de la manipulación cultural, al tiempo que intentará poner de relieve sus aportes y limitaciones para el ejercicio del análisis cultural.
Palabras Clave
-Adorno, Theodor W. (1991). “De la relación entre psicología y sociología”. En Adorno Th. Actualidad de la Filosofía. Barcelona: Paidós.
-------------------(1980). Dialektik der Aufklärung. Philosophische Fragmente (junto a Max Horkheimer). Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. (Existe edición en español: Adorno Th. (2001). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.)
-------------------(1987). Minima Moralia. Reflexiones desde la vida dañada. Madrid: Editorial Taurus
-------------------(2004). Teoría Estética. Madrid: Akal.
-------------------(2004b). Escritos Sociológicos I. Madrid: Akal.
-------------------(2007). Composición para el cine (junto a Hanns Eisler) / El fiel correpetidor. Madrid: Akal.
-------------------(2008). Crítica de la cultura y sociedad I. Prismas-Sin imagen directriz. Madrid: Akal.
-------------------(2009a). Crítica de la cultura y sociedad II. Intervenciones-Entradas. Madrid: Akal.
-------------------(2009b): Disonancias. Introducción a la sociología de la música. Madrid. Akal.
-------------------(2009c). Escritos Sociológicos II. Madrid: Akal.
-Benjamin Walter (1989). Discursos Interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia. Madrid: Taurus.
-Demirovic, Alex (2002). Rekrutierung von Intellektuellen im Fordismus: Vergleichende Anmerkungen zu Horkheimers und Adornos Analyse der Kulturindustrie und Gramscis Analyse der Zivilgesellschaft. En Bücher, O.- Resch, Ch. (comp.). Zwischen Herrschaft und Befreiung. Münster: Westfälisches Dampfboot.
-García, Luis Ignacio (2013). Apostillas a la Industria Cultural. En Adorno, Th. W.. La industria cultural/ Theodor W. Adorno y Max Horkheimer. Buenos Aires: El cuenco de Plata.
-Honneth, Axel (1991). Critique of Power. Reflective Stages in a Critical Social Theory. Massachusetts: MIT Press.
-Huyssen Axel (2006). Después de la Gran División. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
-Jameson, Frederic (2010). Marxismo Tardío. Adorno y la persistencia de la dialéctica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
-Jarvis, Simon (1998). A Critical Introduction to Theodor Adorno. New York: Routledge.
-Jay, Martin (1988): Adorno. Madrid: Siglo XXI.
-Karczmarczyk, Pedro (2014). “Presentación” en Karczmarczyk, Pedro (Comp.): El Sujeto en Cuestión. Perspectivas Contemporáneas. La Plata: Edulp.
-Maiso, Jordi (2013). La subjetividad dañada. Teoría Crítica y Psicoanálisis. Revista de Teoría Crítica Constelaciones. 5(2013). 132-150.
-Marcuse Herbert (1969). Un ensayo sobre la liberación. México: Editorial Joaquín Mortiz.
-Menke Christoph (1997). La soberanía del arte. La experiencia estética según Adorno y Derrida. Madrid: Visor.
-Ritsert, Jürgen (2009). “Privatarbeit und Realabstraktion. Adorno und zwei Probleme der Kritik der politischen Ökonomie” en Ritsert, J.: Vortrage zur “Alteren” Kritische Theorie. Frankfurt am Main: Marx Buchhandlung.
-Schwarzböck, Silvia (2008). Adorno y lo político. Buenos Aires: Prometeo.
-Schweppenhäuser, Gerhard (1996). Theodor W. Adorno. Zur Einführung. Hamburg: Junius.
-Whitebook, Joel (1995). Perversion and Utopia. A Study in Psychoanalysis and Critical Theory. Cambridge: MIT Press.
-Zamora, José Antonio (2004). Theodor Adorno: pensar la barbarie. Madrid: Trotta.
-Zizek, Slavoj (2001). El sublime objeto de la ideología. México: Siglo XXI.
- CONICET (Argentina)
- DAAD (Alemania)
Similar Articles
- Eduardo Raíces, From the secret Argentina to youth emergence. Cultural analysis and politics in the Peronist magazine Línea (1980-1982) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Jesús Eduardo Oliva Abarca, Cultural work: a local study on labor conditions in three cultural subsectors , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 2 (2017): Setiembre - Diciembre
- Hasnaa Louhmadi, Culture and development in Morocco: an analytical approach to the cultural issue in the New Development Model , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Judith Jansma, Populism and literature: Mapping the debate on Houellebecq‘s Soumission [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Florian Lippert, Watching Europe watching its borders. Cultural self-reflection and surveillance in films about migration [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Omar Rincón, Amparo Marroquín, The contributions of the popular Latin American to the pop mainstream of communication [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 2 (2018): September - December
- Jorge Manrique-Grisales, David González Cruz, Walter Federico Gadea Aiello, Submission and autonomy: political commitment in the early days of journalism in Colombia and Ecuador , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- María Angulo Egea, Construction of the discourse on the crisis: the evicted people. Analysis of reports and biographical sketches (2012-2015) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Giacomo Buoncompagni, Between cultural mosaics and institutional practices. Between cultural mosaics and institutional practices. Attempting to build a model of intercultural public communication. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Azeddine Ettahri, La difusión de la cultura española en Marruecos a través de los Institutos Cervantes , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 8 No. 1 (2015): Enero - Agosto
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).