Analysis of the official discourse of the Royal House on Twitter during the abdication of king Juan Carlos I and the coronation of Felipe VI
-
Lorena Cano-Orón
Lorena.Cano@uv.es
-
Germán Llorca-Abad
German.Llorca@uv.es
Downloads
Abstract
On June 2nd of 2014, Juan Carlos I of Spain abdicated the throne. Felipe VI was crowned King on June 19th of the same year. A few days before the abdication, on May 21st, the Royal House opened its official Twitter account. This research analyses the discourse of the Royal House in the social network between its opening day until the coronation of the new king. The initial hypothesis assumes different keys in relation to the thematic agenda proposed by the Royal Institution and the unofficial purpose for which the account was opened. In order to establish relevant conclusions, the methodology includes a quantitative analysis, qualitative and linguistic analysis of the tweets.
Palabras Clave
ALONSO-MUÑOZ, Laura, MIQUEL-SEGARRA, Susana y CASERO-RIPOLLÉS, Andreu (2016): “Un potencial comunicativo desaprovechado. Twitter como mecanismo generador de diálogo en campaña electoral”. Obra digital, n.º 11, pp. 39-59.
AMADO, Adriana y TARULLO, Raquel (2015): “Tuitear para agendar: el uso de Twitter como gacetilla de prensa en la comunicación gubernamental”. Revista Mexicana de Opinión Pública, n.º 19, pp. 127-145.
BARREDO IBÁÑEZ, Daniel (2013a): “Siglo XXI y monarquía. Propuestas para dinamizar la caracterización informativa del rey Juan Carlos I”. Área Abierta, n.º 13, vol. 3, pp. 1-22. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2013.v34.n3.43350 [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
BARREDO IBÁÑEZ, Daniel (2013b): "La crisis de credibilidad de la gestión institucional: hacia la generación de confianza en la era del ciberespacio." Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, n.º 123, pp. 41-47.
BARREDO IBÁÑEZ, Daniel (2013c): El tabú Real. La imagen de una monarquía en crisis. Córdoba, Berenice.
BORRA, Erik y RIEDER, Bernhard (2014): “Programmed method: developing a toolset for capturing and analyzing tweets”. Aslib Journal of Information Management, n.º 66, vol. 3, pp. 262-278.
CARRATALÁ SIMON, Adolfo (2015): “El tratamiento de la Monarquía española en las viñetas de los medios digitales”. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, n.º 1, pp. 127-154.
CERCAS, Javier (2009): Anatomía de un instante. Barcelona, Literatura Mondadori.
CIS (2011): “Barómetro de octubre. Estudio n.º 2.914”. [En línea] Disponible en: http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/2900_2919/2914/Es2914.pdf [fecha de consulta: 20 de octubre de 2016]
CIS (2013): “Barómetro de abril. Distribuciones marginales. Estudio n.º 2.984” [En línea] Disponible en: http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/2980_2999/2984/Es2984.pdf [fecha de consulta: 20 de octubre de 2016]
DÍAZ CERVERÓ, Elba y VÁZQUEZ BARRIO, Tamara (2015): “El uso de Twitter por parte del Gobierno español durante la crisis del ébola”. Miguel Hernández Communication Journal, n.º 6, pp. 241-259.
DIGINOMY (2016): Twitonomy [En línea]. Disponible en: https://www.twitonomy.com [fecha de acceso: 23 de octubre de 2016]
El Comercio (2014): “La nueva familia real española en torno al rey Felipe VI”, El Comercio, 19 de junio. Disponible en: http://elcomercio.pe/mundo/actualidad/nueva-familia-real-espanola-torno-rey-felipe-vi-172357 [fecha de consulta: 20 de octubre de 2016]
ElMundo.es (2007): “El juez Del Olmo ordena el secuestro de ‘El Jueves‘ por unas viñetas de los Príncipes”, ElMundo.es, 20 de julio. Disponible en: http://www.elmundo.es/elmundo/2007/07/20/espana/1184937587.html [fecha de consulta: 20 de octubre]
FERNÁNDEZ, Gonzalo (2015): “La estrategia de Comunicación de la Casa Real funciona”, Prnoticias, 15 de junio. Disponible en: http://prnoticias.com/comunicacion/20142125-casa-real-estrategia-comunicacion [fecha de consulta: 20 de octubre de 2016]
FERNÁNDEZ, Juan (2014): “Felipe VI, el preparado”, ElPeriodico.com, 03 de junio. Disponible en: http://www.elperiodico.com/es/noticias/politica/felipe-preparado-3289502 [fecha de consulta: 20 de octubre de 2016]
GAMIR RÍOS, José Vicente (2015): Difusión online de las agendas políticas en campaña electoral”. Tesis Doctoral. Valencia, Universitat de València. Disponible en http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/50885/Tesis_JoseGamirRios.pdf?sequence=1 [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
GREYSER, Stephen A., BALMER, John y URDE, Mats (2006): “The monarchy as a corporate brand”. European Journal of Marketing, n.º 40, vol. 7/8, pp. 902-908. Disponible en http://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/03090560610670052 [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
JUNQUERA, Natalia (2013): “La Monarquía obtiene la peor nota de su historia: 3‘68”, El País, 3 de mayo. Disponible en: http://politica.elpais.com/politica/2013/05/03/actualidad/1367578864_651105.html [fecha de acceso: 20 de octubre de 2016]
KEELEY, Graham (2014): “Spanish king bans royal family from careers in business”, The Times, 29 de julio. Disponible en: http://www.thetimes.co.uk/tto/news/world/europe/article4160252.ece [fecha de acceso: 20 de octubre de 2016]
LARDIÉS, Alberto (2014): “La abdicación del Rey en la prensa cortesana o con críticas no hay paraíso”, Vozpopuli.com, 05 de junio. Disponible en: http://vozpopuli.com/analisis/44412-la-abdicacion-del-rey-en-la-prensa-cortesana-o-con-criticas-no-hay-paraiso [fecha de acceso: 20 de octubre de 2016]
LEWIS, Seth. C., ZAMITH, Rodrigo y HERMIDA, Alfred (2013): “Content Analysis in an Era of Big Data: A Hybrid Approach to Computational and Manual Methods”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, n.º 57, vol. 1, pp. 34–52. Disponible en http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08838151.2012.761702 [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
LIBERTAD DIGITAL (2014): “Jordi Gutiérrez, nuevo director de Comunicación de la Casa del Rey”, Libertad Digital, 25 de junio. Disponible en: http://www.libertaddigital.com/espana/2014-06-25/jordi-gutierrez-nuevo-director-de-comunicacion-de-la-casa-del-rey-1276522336/ [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
LÓPEZ GARCÍA, Guillermo y VALERA ORDAZ, Lidia (2013). “La información sobre la Monarquía española en los nuevos medios digitales: Eldiario.es y Vozpopuli.com”. adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, n.º 6, pp. 65-81. Disponible: http://www.adcomunicarevista.com/ojs/index.php/adcomunica/article/view/129 [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
LÓPEZ GARCÍA, Guillermo, GAMIR RÍOS, José Vicente, GARCÍA-ULL, Francisco José, LLORCA-ABAD, Germán, CANO-ORÓN, Lorena y GONZÁLEZ ESTEBAN, José Luis (2015): “El debate sobre Europa en Twitter. Discursos y estrategias de los candidatos de las elecciones al Parlamento Europeo de 2014 en España”. Revista de Estudios Políticos, n.º 170, pp. 213-246.
PABLOS, José Manuel de y ARDÉVOL, Alberto (2009): “Prensa española y monarquía: el ‘silencio crítico‘ se termina”. Anà lisi, n.º 39, pp. 237-253. Disponible en: http://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n39/02112175n39p237.pdf [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
PASCUAL, Alfredo (2014) “Casa Real y Twitter, crónica de una muerte anunciada”, El Confidencial, 24 de mayo. Disponible en: http://blogs.elconfidencial.com/tecnologia/loading/2014-05-24/casa-real-y-twitter-cronica-de-una-muerte-anunciada_134377/ [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
PÉREZ DASILVA, Jesús Ángel et al. (2013): “Las empresas en Facebook y Twitter. Situación actual y estrategias comunicativas”, Revista Latina de Comunicación Social, n.º 68, pp. 676-695.
PLAZA, Patricia (2014): “La abdicación del Rey da la vuelta al mundo”, LaVanguardia.es, 16 de septiembre. Disponible en: http://www.lavanguardia.com/lectores-corresponsales/20140604/54409600658/abdicacion-rey-mundo.html [fecha de consulta: 20 de octubre de 2016]
PRESTON, Paul (2003): El rey de un pueblo. Barcelona, Plaza & Janés.
PRIETO, Carlos (2015): “Juan Carlos I fue el mayor comisionista del país, su corrupción era descarada", El Confidencial, 29 de octubre. Disponible en: http://www.elconfidencial.com/cultura/2015-10-29/gregorio-moran-transicion-suarez-juan-carlos-i_1075280/ [fecha de consulta: 20 de octubre de 2016]
RAMOS, Fernando (2004): “La utilización publicitaria de la imagen del rey y la familia real”. Ámbitos, n.os 11/12, pp. 9-38.
RAMOS, Fernando (2012): “Los escándalos de la corona española en la prensa digital y el futuro de la monarquía”. Razón y Palabra, n.º 79, vol. mayo-julio, pp. 1-26. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N79/V79/71_Ramos_V79.pdf [fecha de consulta: 24 de octubre de 2016]
RAMOS, Fernando (2013): “El ‘tabú‘ periodístico de la monarquía en España. La crisis real y la crisis coyuntural”. Revista latina de comunicación social, n.º 68, pp. 217-248.
RODRÍGUEZ, Raquel y BOUZA, Fermín (2008): “Cambios en las agendas y cambios en la Comunicación Política”. En María José CANEL CRESPO y Mario GARCÍA GURRIONERO [Coords.] Estudios de Comunicación Política, pp. 45-64. Madrid, Asociación Comunicación Política.
SCHULTZ, Friederike, UTZ, Sonja y GÖRITZ, Anja (2011): “Is the medium the message? Perceptions of and reactions to crisis communication via twitter, blogs and traditional media”. Public relations review, n.º 37, vol. 1, pp. 20-27.
TRENDINALIA (2016): Trendinalia España [En línea] Disponible en: www.trendinalia.com [fecha de acceso: 04 noviembre de 2016]
TUSELL, Javier y SOTO, Álvaro (2007): La transición a la democracia (España, 1975-1982). Madrid, Espasa Calpe.
ZUGASTI, Ricardo (2005): “La legitimidad franquista de la Monarquía de Juan Carlos I: un ejercicio de amnesia periodística durante la transición española”. Comunicación y Sociedad, n.º 18, vol. 2, pp. 141-168.
ZUGASTI, Ricardo (2007): “La prensa española de la transición como escenario de apoyo político a Juan Carlos I: el ejemplo de la legitimidad dinástica de la monarquía”. Palabra Clave, n.º 10, vol. 1, pp. 60-71.
Similar Articles
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Esteban Andrés Zunino, Lorena Recalde Cerda , Gabriela Baquerizo, Argentine political leaders on Twitter. A study about the midterm elections in 2017 , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Enrique Pérez Fumero, Yamile Haber Guerra, José Raúl Díaz López, Larisa Zamora Matamoros, A journalistic model. A theoretical interrelationship of new electronic journalism and Twitter platform in the Latin American media landscape. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Francisco Javier Alonso-Flores, Carolina Moreno-Castro, Antonio Eleazar Serrano-López, Researchers‘ age, gender and professional status as indicators of the Twitter perception in science dissemination , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Sergio Octavio Contreras Padilla, Collective action in network and political perception of netizens in Mexico , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Natalia Raimondo Anselmino, Alejandro Sambrana, Ana Laura Cardoso, José Rostagno, Paratextual and paralinguistic resources in the fanpages of the Argentine newspapers Clarín and La Nación. Attributes of press discourse in social networking sites , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Matías Gómez Contreras, Felipe González López, Gaps in the political information consumption in Chile: television, press, and social media (2011-2019) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Eugenia Blasetti, Emma Garzonio, The social representation of migrants during the COVID-19 pandemic. An Italian case study on hostile narratives and visual political communication , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Juan Pedro Molina-Cañabate, Raúl Magallón-Rosa, Disinformation and fact-checking in the 2019 Uruguayan elections. The case of Verificado Uruguay. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Jorge Francisco Aguirre Sala, La contribución de las redes sociales a la participación política. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 5 No. 2 (2012): Setiembre – Diciembre
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).