Transdiscipline and communication

Abstract

This text is intended to answer the following question: can the field of study on communication transform its field status into one of science? If so, how and from which theoretical-epistemological instances could the above be sustained and what advantages would this provide in order to support its transdisciplinary nature? For this, it starts with a brief review about the institutional constitution of the field of communication, marking its successes and omissions with regard to the construction of an object of study of communication. Then, it goes on to develop an epistemic-conceptual proposal on communication from which it is possible to affirm the disciplinary status of communication. And finally, it articulates all of the above with a reflection on the cognitive model of reality and the need to transcend it is the goal of transdisciplinarity.

Palabras Clave

Communication , Transdisciplinarity , Expression , Social Sciences
  • Pages: 251-283
  • Date Published: 2018-12-15
  • Vol. 11 No. 2 (2018): September - December

ANDER-EGG, E, & Aguilar, M.J. (1985). Técnicas de comunicación oral. Buenos Aires: Humanitas.

BECHER, T. (1989). Academic Tribes and Territories. Milton Keynes: SRHE/Open University Press.

BELTRAN, L.R. (1974). Communication Reaserch in Latin America: the blind folded inquiry? International Scientific Conference on Mass Communication and Social Consciousness in a Changing World, IAMCR, sept.,17-20. Leipzig.

BENTHALL, J. (1972). A prospectus: as Publisher in Studio International. En The Body as a medium of Expression. Londres: The Penguin Press.

BIRNBAUM, N. (1986). The Arbitrary Disciplines. En E. E. Chubin et al. (ed.), Interdisciplinary Analysis and Research, pp. 53-66. Mt. Airy: Lomond.

BOURDIEU, P. (2009). El sentido práctico. México: Siglo XXI.

COBLEY, P. (2016). Cultural implications of biosemiotics. The Netherlands: Springer.

COOLEY, Ch. H. (1902). Human Nature and the Social Order. Nueva York: Charles Scribner's Soon.

CRAIG, R. (1999). Communiation Theory as a Field. Communication Theory, 9: 119-161.

CUMMINGS, R. J. (1989). The Interdisciplinary Challenge. National Forum, 69: 2-3.

DAMASIO, A. (2015). Y el cerebro creó al hombre. México: Paidós.

DAMASIO, A. (2016). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. México: Paidós.

DI PAOLO, E. (2015). El enactivismo y la naturalización de la mente. En Nueva Ciencia Cognitiva. Hacia una teoría integral de la mente. Madrid: Plaza y Valdés. Recuperado de http//: Ezequiel-dipaolo.files.wordpress.com/2011/10/enactivismo_22.pdf

DONSBACH, W. (2006). The identity of Communication Research. Journal of Communication, 56(3): 437-448.

FOLLARI, R. (2000). Comunicología latinoamericana. Disciplina a la búsqueda de su objeto. En Fundamentos en Humanidades, 1(1), enero-junio. Universidad de San Luis, San Luis, Argentina.

FUENTES, R. (2009). Medio siglo de estudio universitario de la comunicación en México: el riesgo del “inmediatismo superficial”. XVII Anuario CONEICC: 99-115. Universidad de Baja California.

GALARSI, M.F.; MEDINA, A.; LEDEZMA, C. & ZANIN, L. (2011). Comportamiento, historia y evolución. Fundamentos en Humanidades, XII, 24 (2): 89-102. Universidad de San Luis, Argentina.

GALINDO, J. & RIZO, M. (2008). Historia de la Comunicología Posible. Las fuentes de un pensamiento científico en construcción. México: Universidad Iberoamericana, León.

GALINDO, J. (2012). Ingeniería en comunicación social y deporte. México: INDECUS.

GIANELLA, A. (2006). Las disciplinas científicas y sus relaciones. Anales de la educación común. Tercer siglo, 2(3), abril: 74-83, Buenos Aires.

GIMÉNEZ, G. (2007). Estudios sobre las culturas y las identidades sociales. México: CONACULTA.

GOULD, S.J. (2010). La estructura de la teoría de la evolución. Barcelona: Tusquets.

GUSDORF, G. (1979). Why interdisciplinarity? En J. J. Kockelmans (ed.), lnterdisciplinarity and Higher Education, pp. 123-160. University Park: Pennsylvania State University Press.

HIRSCH, E. D. (1987). Cultural Literacy. Boston: Houghton Mifflin.

HOFFEMEYER, J. (1997). Biosemiotics: Toward a new synthesis in Biology. European Journal of Semiotics Studies, 2 (9): 355-375.

HUBER, L. (1992). Towards a New Studium Generale: Some Conclusions. European Journal of Education, 27: 285-301.

JONAS, H. (2017). El Principio Vida. Hacia una biología filosófica. España: Trotta.

KLEIN, J. T. (1990). Interdisciplinarity. Detroit: Wayne State University Press.

LANZ, R. (2010). Diez preguntas sobre transdisciplina. RET, Revista de Estudios Transdisciplinarios, 2(1), enero-junio: 11-21, Caracas.

LATOUR, B. (1996). La esperanza de Pandora. Barcelona: Gedisa.

MACINI, P. (1993). The Legitimacy Gap: a Problem of Mass Media Research in Europe and The United States. The future of the Field I. Journal of Communication, 3 (43): 100-109.

MANES, F. (2017). Usar el cerebro. Conocer nuestra mente para vivir mejor. Buenos Aires: Planeta.

MARTIN SERRANO, M. (2007). Teoría de la comunicación: la comunicación, la vida y la sociedad. Madrid: Mc Grow-Hill/Interamericana.

MATURANA, H. (2015). La objetividad, un argumento para obligar. Buenos Aires: Granica.

MEAD, G. H. (1968). Espíritu, persona y sociedad. Desde el punto de vista del conductismo social. Barcelona: Paidós.

MERLEAU-PONTY, M. (1985). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Planeta.

MERLEAU-PONTY, M. (2008). El mundo de la percepción. Buenos Aires: FCE.

MILES, L. (1989). Renaissance and Academe. National Forum, 69: 15-17.

MILGRAM, S. (1969). Interdisciplinary thinking and the small world problem. En M. Sherif y C. W. Sherif (ed.), Interdisciplinary Relations in the Social Sciences, pp. 103-120. Chicago: Aldine.

MORA, F. (2005). El reloj de la sabiduría. Tiempos y espacios en el crebero humano. Madrid: Alianza Editorial.

MORIN, E. (2006). Inteligencia de la complejidad. Epistemología y pragmática. Coloquio CERISY sobre Pensamiento Complejo. París: GEMR-SECPB, Ediciones d l‘aube.

MORIN, E. & Tager, D. K. (2008). Mon chemin: entretiens avec Djénane Kareh Tager. París: Fayard.

NISSANI, M. (2015). Diez aplausos por la interdisiciplinariedad. En defensa de la investigación y el conocimiento interdisciplinarios. En Bianca Vienni y otros, Encuentro sobre interdisciplina, pp. 43-62. Montevideo, Uruguay: Ediciones Trilce.

NISSANI, M. (1995). Fruits, Salads, and Smoothies: A Working Definition of Interdisciplinarity. Journal of Educational Thought, 29: 119-126.

PEIRCE, Ch. S. (1987). Obra lógico-semiótica. Sellected Writtings. Madrid: Taurus.

PETERS, J.D. (2014). Hablar al aire. Una historia sobre la idea de la comunicación. México: FCE.

POPPER, K. (1997). El cuerpo y la mente. Barcelona: Paidós.

AUTOR (2016). Pensando a la comunicación y al fenómeno comunicativo. Anuario XXIII CONECICC, pp. 17-55.

AUTOR (2017a). La comunicación como comportamiento y acto expresivo. XXIV Anuario CONEICC, pp. 170-189.

AUTOR (2017b). El problema del entendimiento en el lenguaje y la comunicación. Reflexiones desde un enfoque biofenomenológico. DIXIT, 27, julio-diciembre: 28-41.

AUTOR (2018a). El fenómeno comunicativo. México: Editora Nómada.

AUTOR (2018b). El problema de la cultura en las Ciencias Sociales. En Culturales, 6 (1). Universidad de Baja California, México. (en prensa).

RUSCIO, K. P. (1986). Bridging Specializations: Reflections from Biology and Political Science. Review of Higher Education, 10: 29-45.

SEBEOCK, Th. A. (2001). Signs. An Introduction to semiotics. Canadá: University of Toronto Press.

SHEPHERED, G.; ST. JOHN, J. & STRIPHAS, T. (2006). Communication as… Perspective on Theory. Thousand Oaks: Sage.

SHERIF, M. (1979). Crossdisciplinary Coordination in the Social Sciences. En J. J. Kockelmans (ed.), lnterdisciplinarity and Higher Education, pp. 197-223. University Park: Pennsylvania State University Press.

SNOW, C.P. (1964). Two Cultures. London: Cambridge University Press.

TAVOLGA, W.N. (1973). Fishes. Animal Communication. Indiana: UP.

VARELA, F. (2005). Conocer. Barcelona: Gedisa.

VERÓN, E. (1998). Fragmentos de discursividad social. Barcelona: Gedisa.

VIDALES, C. (2011). El relativismo teórico en comunicación. Entre la comunicación como principio explicativo y la comunicación como disciplina práctica. Comunicación y Sociedad, Nueva Época, 16: 11-45, Universidad de Guadalajara.

VIDALES, C. (2013). La emergencia del relativismo teórico en la investigación de la comunicación: los sistemas semióticos y comunicativos de producción, reproducción y actualización de sentido. Tesis Doctoral, ITESO, Guadalajara, México.

WALLERSTEIN, I. (1996). Abrir las ciencias sociales. México: Siglo XXI.

WEBER, A. & VARELA, F. (2002). Life after Kant: Natural Purposes and the Autopoietic Foundations of Biological Individuality. Phenomenology and the Cognitive Sciences 1: 97–125.

WIKINS, Y. (1994). La nueva comunicación. Barcelona: Kairós.

ZEMELMAN, H. (1987). La totalidad como perspectiva de descubrimiento. Revista Mexicana de Sociología, XLIX (1), enero-marzo: 53-86, UNAM.

ZEMELMAN, H. (2003a). Los horizontes de la razón. Dialéctica y apropiación del presente. Barcelona: Anthropos.

ZEMELMAN, H. (2003b). Los horizontes de la razón. Historia y necesidad de utopía. Barcelona: Anthropos.

ZEMELMAN, H. (2011). Los horizontes de la razón. El orden del movimiento. Barcelona: Anthropos.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-12-15

How to Cite

Romeu Aldaya, V. (2018). Transdiscipline and communication. Perspectivas De La Comunicación, 11(2), 251–283. Retrieved from https://www.perspectivasdelacomunicacion.cl/index.php/perspectivas/article/view/1883

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.