Discourse semiotics of historical memory on the internet. Traces of memories in Chilean and Spanish fiction series and their convergence with social networks
-
Miguel Alejandro Chamorro Maldonado
miguel.chamorro@uvm.cl
Downloads
Abstract
The article is a study of the messages of memory in online platforms as a result of the viewing of the television series of Spain Amar es Para Siempre and Cuéntame Cómo Pasó, and Chile Los 80 y Los Archivos del Cardenal. The objective is to quantify the number of messages linked to historical memory through discursive semiotics. In order to establish results that seek to dimension online messages, we use an initial methodology based on communication observation in Internet networks and, later, a qualitative and quantitative analysis of discursive expressions. The results highlight which are the networks that group the greatest interest in reproducing historical memory, as a consequence of the action of viewing fiction series - digital text in online platforms.
Palabras Clave
BAER, ALEJANDRO & SÁBADA, IGOR (2003): “Tecnologías de la memoria: la transformación del recuerdo colectivo en la sociedad de la información” en RS Cuaderno Realidades Sociales, Nº 61/62, Instituto de Sociología Aplicada, pp.163-184.
CARDOSO, GUSTAVO (2008): Los medios de comunicación en la sociedad red. Filtros, escaparate y noticias. Barcelona: UOC Ediciones.
FLORES, MELO; JAIRO, ANTONIO (2011): “Historia digital: la memoria en el archivo infinito”, en Historia Crítica, Nº 43, enero-abril, pp. 82-103: [En Línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81122475006 [Consulta 27 de agosto de 2014].
FENOLLOSA, TEJEDOR, PEDRO & MONCUSI FERRÉ, ALBERT (2009): “Patrimonialización de la memoria oral e Internet: algunos ejemplos”. Trabajo presentado en XVII Congreso de Estudios Vascos. Simposio: Memoria Social, 18,19 y 20 de noviembre de 2009: [En Línea] Disponible en:
http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/congresos/17/07530768.pdf
[Consulta 9 enero de 2014].
FONTAINE, JUAN, ANDRÉS (1993): “Transición económica y política en Chile: 1970-1990, Santiago de Chile”, en Estudios Públicos Nº 50, pp.229-279. [En Línea] Disponible en:
https://www.cepchile.cl/cep/site/artic/20160303/asocfile/20160303183755/rev50_jafontaine.pdf [Consulta el 10 de diciembre de 2014].
GODOY, OSCAR (1999): “La transición a la democracia: pactada”, Santiago de Chile: Estudios Públicos, Nº 74, pp. 79-106. [En Línea] Disponible en:
http://www.cepchile.cl/dms/archivo_1136_377/rev74_godoy.pdf [Consulta 10 de diciembre de 2014].
Colón-BILBRAUT, JULIZZETTE (2013): Redes Sociales para refrescar la memoria. [En Línea].
Disponible en: http://www.elnuevodia.com/blog-redes_sociales_para_refrescar_la_memoria1460958.html
[Consulta lunes 27 agosto de 2013].
ECHEVERRÍA, JAVIER (2009): “Cultura digital y memoria en red” en ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, Nº 737, mayo-junio, pp. 559-567. [En Línea] Disponible en: http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/313/314
[Consulta 18 febrero de 2014].
JAKOBSON, ROMAN (1975): Ensayo de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.
NAVIA, PATRCIO (1999): La transición democrática chilena, un juego entre actores racionales, Ponencia presentada en el V Congreso Nacional de Ciencia Política, Santiago, Centro de Convenciones Diego Portales, 17 y 18 de noviembre de 1999. Disponible en
https://files.nyu.edu/pdn200/public/papers/transiciondemocratica.PDF [Consulta el 20 julio de 2015].
MORENO-ARMELLA, LUIS (2014): “La semiótica y lo digital: dominios coextensivos”. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática; Trabajos de la XIII CIAEM, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey: México, pp.339-348.
RICAURTE, PAOLA (2014): Hacia una semiótica de la memoria. Revista En Claves del Pensamiento, vol. VIII, pp.31-54.
RUIZ, de QUEROL & BUIRA, Jordi (2007): La sociedad de la información. Barcelona: UOC Editorial.
SIBILIA, PAULA (2008): La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
RUIZ, RICARD & BUIRA, JORDI (2007): La sociedad de la información. Barcelona: UOC.
SCOLARI, CARLOS (2013): Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Ediciones Deusto.
TUSELL, JAVIER (1999): La transición española a la democracia, Madrid: Melsa.
Similar Articles
- José Luis Torres-Martín, Andrea Castro-Martínez, Pablo Díaz-Morilla, Cristina Pérez Ordóñez, Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Esteban Torres, The intercommunication system: from media to world social change , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Natalia Raimondo Anselmino, Alejandro Sambrana, Ana Laura Cardoso, José Rostagno, Paratextual and paralinguistic resources in the fanpages of the Argentine newspapers Clarín and La Nación. Attributes of press discourse in social networking sites , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Yolanda García-Ochoa Cabrera, Doctora, Vanessa Roger Monzó, Doctora, Construction of the social imaginary of alternative therapies through discourse in social networks: case study of the channel “Alternative therapies and natural remedies” , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Francisco Javier Alonso-Flores, Carolina Moreno-Castro, Antonio Eleazar Serrano-López, Researchers‘ age, gender and professional status as indicators of the Twitter perception in science dissemination , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Sebastián Gago, Memory construction in the new River Plate historical comic: the case of Malandras and Tacuara (Santullo-Ginevra) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 2 (2021): July - December
- Francisco Sierra Caballero, Salomé Sola-Morales, Oppositional public space and cyberactivism, a materialistic reading of connective action , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Pablo Manuel Impelluso-Cortés, José Patricio Pérez-Rufí, Formal audiovisual analysis in the opening sequence of the television series: the audiovisual collage in Godfather of Harlem (MGM+, 2019-) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).