A Theater of Images. The covers of El Mercurio of Valparaiso about the “Mega-fire” of 2014.
-
Claudia Montero
claudia.montero@uv.cl
-
Luis Campos Medina
luiscampos@uchilefau.cl
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.56754/0718-4867.2023.2981Abstract
In this article, we analyze the covers of the newspaper El Mercurio de Valparaíso about the city’s great fire on April 12, 2014. The approach is interdisciplinary, articulating the history of previous tragedies and their coverage, the analysis of images, and the press. We observe the construction of a story with historical antecedents, which implies a treatment of the news that leads to a process of decline and displacement. We propose that the images and the covers on them pose a representation of the catastrophe that can be synthesized in the metaphor of a “Theater of Images,” and that allows it to be intelligible. We propose that it not only accounts for a modality of news treatment but it is also consistent with the logic that guides the liminal processes of any historical society.
Palabras Clave
ANDRADE, P. (2013). La construcción social de los problemas ambientales en la prensa de Veracruz. Global Media Journal México, 10(20), 35-52.
BOLTANSKI, L. (1993). La Souffrance à distance. Ediciones Metailié.
CAMPS, S. (1999). Periodismo sobre catástrofes. Cómo cubrir catástrofes, emergencias y accidentes en medios de transporte. Ed. Paulinas.
CARMONA, J. & JAIMES, M. (2015). Desigualdad ambiental y desigualdad comunicacional. Las portadas de El Mercurio de Valparaíso sobre el derrame de petróleo en la bahía de Quintero. Cuadernos.info, (36), 71-87. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.36.734
CASERO, A. (2004). Los medios de comunicación ante el 11-M: la construcción de un caso excepcional. Quaderns del CAC, (19-20), 9-14.
FERNÁNDEZ, J. (2013). La fotografía en la prensa: análisis comparativo del tratamiento de las imágenes de los terremotos de Haití́ (2010) y de Japón (2011) en la prensa española. adComunica: Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (6), 189-204.
FIGARI, M. T. (2004). Bien común y orden público: propósito del terremoto de Valparaíso de 1906. Archivum. Revista del Archivo histórico-Patrimonial de Viña del Mar, 4(5).
GARCÍA, A. (2017). El terremoto de Valparaíso en la prensa porteña 1906. Crisantemo.
GUASCH, A. M. (2003). Los estudios visuales. Un estado de la cuestión. Estudios Visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, (1), 1-16.
GRASSAU, D. (2014). Selección, procesamiento y análisis informativo del terremoto del año 2012 en la televisión de Guatemala: comparación con el terremoto del 27F del año 2010 en Chile [Tesis de magíster]. Universidad de Chile.
HABERMAS, J. (1999). Historia y crítica de la opinión pública: la transformación de la vida pública. Ediciones Gustavo Gili.
HERNÁNDEZ, F. (2005). ¿De qué hablamos cuando hablamos de Cultura Visual?, Educação & Realidade, 30(2), 9-34.
HIGHT, J. & SMYTH, F. (2003). Tragedias y periodistas: guía para una cobertura más eficaz. Dart Center for Journalism & Trauma.
LANZA, C. (2012). Catástrofes de Chile. Álbum de prensa de antaño. RIL Editores.
LARRONDO, A. (2006). Del impacto mediático al olvido: la pérdida de interés noticioso como indicador de la deshumanización de los medios. Revista Latina de Comunicación Social, 9(61), 1-7.
LOZANO, C. (2009). Periodismo de catástrofes: La actualidad informativa como fuente de incertidumbres. En Moreno, C. (Ed.), Comunicar los riesgos. Ciencia y tecnología en la sociedad de la información (pp. 231-248). Biblioteca Nueva.
NOGUERA, J.M. (2005). Informar emociones: el lenguaje periodístico en la cobertura de las catástrofes. Libros en Red.
OYANDEL, R. & ALARCÓN, C. (2010). Reflexiones y desafíos: Una mirada al tratamiento televisivo de la catástrofe. Cuadernos de Crisis, (26), 115-122.
POU-AMÉRIGO, M. (2004). Los titulares periodísticos. En Cantavella, J. et al. (Coords.), Redacción para periodistas: Informar e interpretar (pp. 239-253). Ariel.
QUESADA, M. (2007). Periodismo de sucesos. Síntesis.
RODRÍGUEZ, R. & MARTÍN, M. (2003). Periodismo de catástrofes: El 11 de septiembre. Análisis del suceso y experiencias vividas. Ámbitos, (10), 1-30.
RODRÍGUEZ, P. & ODRIOZOLA, B. (2012). Catástrofes y periodismo: el relato, los escenarios, las interacciones y las necesidades prácticas y psicológicas de todos los implicados. Estudios Sobre el mensaje periodístico,18(2), 577-594. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n2.41033
STRAUSS, A. & CORBIN, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
TURNER, V. (1975). Dramas, fields and metaphors. Cornell University Press.
TURNER, V. (1988). El proceso ritual. Taurus.
VAN-ALPHEN, E. (2006). “‘¿Qué Historia, la Historia de Quién, Historia con Qué Propósito?’: Nociones de Historia en Historia del Arte y Estudios de Cultura Visual”. Estudios Visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, (3), 80-97.
WIDOW, J. (mayo 6, 2014). Valparaíso después del incendio. El Mercurio de Valparaíso. http://www.uai.cl/facultades/facultad-de-artes-liberales/nuestra-facultad/columnas-de-opinion/valparaiso-despues-del-incendio
YEZ, L. (2013). Desafíos éticos de la cobertura televisiva de un hecho traumático. Cuadernos.info, (32), 39-46. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.32.494
Similar Articles
- Jorge Manrique-Grisales, David González Cruz, Walter Federico Gadea Aiello, Submission and autonomy: political commitment in the early days of journalism in Colombia and Ecuador , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Francisco Javier Tagle Montt, Framing and natural disasters: framing the Chilean written press , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Camilo Solís Mamani, The journalist as a strategic communicator: A new journalism myth? , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Mariela Lucrecia Parisi, Author journalism 2.0: visibility and political self-representation , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Rosalba Mancinas Chávez, Julia Guerrero Alcántara, Specialized information about cancer in the web editions of the mainstream press in Spain: El País (elpaís.com) and El Mundo (elmundo.es) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Enrique Pérez Fumero, Yamile Haber Guerra, José Raúl Díaz López, Larisa Zamora Matamoros, A journalistic model. A theoretical interrelationship of new electronic journalism and Twitter platform in the Latin American media landscape. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Idoia Camacho Markina, María Teresa Santos DIez, The cannabis revolution. Presence in the Spanish press. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Pablo Matus, Magdalena Vitores, Claudia Ramírez Friderichsen, Generic frames on the front covers of the Chilean press related to the social outbreak of 2019 , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Lucia Bracco, Adriana Hildenbrand Mellet, Ana Sofia Carranza Risco, Valeria Lindley Llanos, Riots or collective claim actions? Press discourses during COVID-19 about Peruvian prisons and prisoners. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Claudia Montero, Luis Campos Medina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).