The international subjects in relation between medias and audiences in Cuba: longitudinal case study
-
Yánder Castillo Salina
yander.castillo@rtitan.icrt.cu
-
Viviana Muniz Zúniga
vivita@uo.edu.cu
Downloads
Abstract
This research aims to explain the influence of contingent conditions in the media agenda setting regarding international issues in the municipality of Santiago de Cuba, a matter of novel implementation in the country. For this, a mixed methodology of sequential explanatory type with a longitudinal character is used. From the quantitative point of view, the results show low correlations, which were explained through qualitative elements such as informative media consumption practices, the need for guidance on these issues and other levels of mediation that are involved in shaping the public agenda.
Palabras Clave
Anazco, Félix. (2014) Un estudio sobre la influencia del rumor en la construcción de la agenda mediática camagüeyana. Trabajo de Diploma, Departamento de Periodismo, Universidad de Camagüey.
Andréu, Jaime. (2012) La descodificación de la agenda: un modelo analítico para el conocimiento manifiesto y latente de la agenda pública. Intangible Capital, número 3, pp.520-547.
Caballero, Dairon. (2015) De lo real a la agenda pública. Influencias de las condiciones contingentes en el proceso de formación de la agenda pública en el municipio Santiago de Cuba. Trabajo de Diploma. Departamento de Periodismo, Universidad de Oriente.
Casermeiro, Alicia. (2003). Los medios en las elecciones: la Agenda Setting en la Ciudad de Buenos Aires. Buenos Aires, Educa.
Castro, David (2014) Agenda-setting e Internet: tendências e perspectivas de pesquisa. Tesis de maestría, Universidad de Brasilia, Brasil.
Cervantes, Cecilia. (2001) La Sociología de las Noticias y el enfoque Agenda-Setting. Convergencia número 24, pp.49-65.
Cohen, Bernard (1963) The press and foreing policy. Princenton: N.J. Univ. Press.
Colunga, María. (2011) Mediaciones sobre el contenido de los medios que inciden en la relación entre la agenda mediática del periódico Adelante y la agenda pública de sus lectores potenciales. Trabajo de Diploma. Facultad de Comunicación, Universidad de la Habana.
Dader, José Luis (1990) La canalización o fijación de la agenda por los medios. Opinión pública y comunicación política. Madrid: Eudema Universidad.
Estévez, Lázara (2013) Un estudio sobre el proceso de construcción de la agenda mediática sobre desarrollo local en el semanario Guerrillero de Pinar del Río. Facultad de Comunicación, Universidad de Las Habana.
Gallego, José Raúl (2015) Las carencias sociológicas de la Teoría de la Agenda Setting: una crítica poco atendida. Alcance 4 número 4, pp.98-122.
Garcés, Raúl (2016) La prensa cubana frente al 17D: los viejos problemas y los nuevos desafíos. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, número 12, pp.73-81.
García, Julio (2013) Revolución, socialismo, periodismo. La prensa y los periodistas cubanos ante el siglo XXI. La Habana: Pablo de la Torriente.
Hernández, Roberto. et. al. (2014) Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Hernández, Neilyn (2014) Estudio sobre la relación de la agenda pública de Camagüey y la agenda mediática del Noticiero de Televisión de Camagüey (NTC). Trabajo de Diploma, Departamento de Periodismo, Universidad de Camagüey.
Lippman, Walter (1922) Public Opinion. Buenos Aires: Fabril Editora.
McCombs, Maxwell (2006) Estableciendo la agenda: el impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.
McCombs, Maxwell y Evatt, Dixie (1995) A look of Agenda Setting: past, present and future. Research Review. Journalism Studies, número 6, pp.543-557.
McCombs, Maxwell y Shaw, Donald (1972) The agenda-setting function of mass media. Public opinion quarterly, número 6, pp. 176-187.
McCombs, Maxwell et. al. (2014) Exploring the world outside and the pictures in our heads: A Network Agenda Setting Study. Journalism and Mass Comunications Quaterly, número 27, pp158-172.
McCombs, Maxwell y Valenzuela, Sebastian (2014) Agenda-Setting Theory: The Frontier Research Questions. Estados Unidos: Oxford handbooks online.
Muñiz, Carlos (2007) Encuadres noticiosos e inmigración: del análisis de los contenidos al estudio de los efectos mediáticos. Tesis Doctoral. Universidad de Salamanca, Facultad de Ciencias Sociales.
Muñiz, Viviana et. el. (2015a) Estudios sobre Agenda Setting en Cuba (2010-2015). Tendencias generales de investigación en pregrado. Razón y Palabra, número 92, pp. 1-29.
Muñiz, Viviana et. al. (2015b) Condiciones contingentes en el establecimiento de la agenda mediática sobre temas internacionales en Cuba. Casos Granma y Noticiero Nacional de Televisión. Question, número 48. 460-477.
Muñiz, Viviana et. al. (2016) Relación entre objetos y atributos de las agendas mediáticas de los órganos de prensa provinciales de Santiago de Cuba durante los años 2014 y 2015. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, número 12, pp.121-136.
Park, Robert (1925) Immigrant community and immigrant press. American Review número 13, pp.143-152.
Quiala, Haideé (2015) Del hecho a la noticia. Relación que se establece entre la agenda mediática de los órganos de prensa provinciales de Santiago de Cuba y la agenda pública del territorio durante el año 2014. Trabajo de Diploma. Facultad de Comunicación, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
Rodríguez, Raquel (2004). Teoría de la Agenda-Setting. Aplicación a la enseñanza universitaria. Madrid: Observatorio Europeo de Tendencias Sociales.
Rosabal, Arailaisi y Gallego, José Raúl (2010) Las cartas sobre la mesa. Un estudio sobre la relación agenda mediática-agenda pública en Cuba: caso Granma. Trabajo de Diploma, Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana.
Stusser, Luordes (2008) De eso no se habla. Acerca de las representaciones sociales de la opinión pública en Cuba. Trabajo de Diploma, Facultad de Comunicación. Universidad de La Habana.
Tamayo. Manuel y Carrillo, Ernesto (2005) La formación de la agenda pública. Foro Internacional, número 4, pp-658-681.
Valido, Diana (2012) Hasta entonces juventud. Estudio de la correspondencia entre la agenda mediática del Noticiero Juvenil y la agenda pública de una muestra de jóvenes de la Universidad de La Habana. Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana.
Vara, Alfonso (2001) La influencia de los partidos políticos en la construcción de la agenda mediática y el rol de los periodistas como mediadores sociales. Aproximación teórico-práctica a las teorías de la agenda setting y de la agenda building. (Tesis de doctorado). Universidad de Navarra, España.
Vidal, José Ramón (2006) Medios y públicos: un laberinto de relaciones y mediaciones. La Habana: Pablo de la Torriente.
Wanta, Wein (1997) The Public and the national agenda: how people learn about important issues. New Jersey: Laurence Erbsun Associates.
Wolf, Mauro (2004) La investigación en la comunicación de masas. Barcelona: Paidós.
Most read articles by the same author(s)
- Yánder Castillo Salina, Viviana Muñiz Zúñiga, Alicia de la Caridad Martínez Tena, The agenda-setting theory. Epistemological criticism and qualitative deepening from anthropological study. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
Similar Articles
- Yánder Castillo Salina, Viviana Muñiz Zúñiga, Alicia de la Caridad Martínez Tena, The agenda-setting theory. Epistemological criticism and qualitative deepening from anthropological study. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Laura Rosenberg, The debate on the legalization of abortion in the Argentinian electoral campaign in 2019. An analysis of the coverage of the leading digital media in the country. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Carlos Rusconi, Eugenia Roldán, Local media and political practices: notes for addressing mediatization. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Nicolás Del Valle Orellana, Bastián González-Bustamante, Political agenda, journalism and digital media in Chile. Research notes on informative pluralism , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Elena Vasilieva, Mariia Rubtcova, Content analysis of representation of Public Administration in mass media: evidence from Russia , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Tănase Tasențe, Mihaela Luminița Sandu, Cristina-Dana Popescu, From likes to change: assessing the impact of citizen engagement on the European Commission’s social media platforms , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Giacomo Buoncompagni, Between cultural mosaics and institutional practices. Between cultural mosaics and institutional practices. Attempting to build a model of intercultural public communication. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Flavia Demonte, Media narratives on COVID-19 in low-income neighborhoods, Argentina. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Francisco Sierra Caballero, Salomé Sola-Morales, Oppositional public space and cyberactivism, a materialistic reading of connective action , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).