Being an author and making archive on the web. On speeds and ways of intervention in digital cultural magazines and social platforms from the Argentine context
-
Diego Germán Vigna
diegovigna@gmail.com
Downloads
Abstract
As part of the “new forces” of design, Web publishing formats offer specific ways to archive and define their features as repositories where they host and organize documents. It is not the same thing that happens in blogs or on websites, regarding what happens in online social platforms. This means that each format proposes variants of the authorship, some closer to the signature in the foreground and others that have inaugurated new times and intervention modalities thanks to which they execute the algorithms and grammars of operation of the social platforms.
This work tries to consider the relationship between these forms of archiving and authorship, based on the analysis of some magazines-blogs and online social platforms, limited here to Facebook. From a perspective focused on cultural production, we use as empirical references publications by Argentine writers, intellectuals and journalists who alternate their interventions between digital magazines and their personal profiles on that platform. In order to analyze these interventions we use two levels of observation: the formats and platforms with their designs, functions and grammars, and the nature of the content published by the authors, as well as the responses that the users inscribe in the publications. These levels complement each other to show what is published, how it is signed, and how the visibility of what is published is established.
Palabras Clave
Altamirano, Carlos; Sarlo, Beatriz (1984), Literatura/Sociedad. Buenos Aires: Hachette.
Arán, Pampa (2015), “Presencia y uso contemporáneo de archivos”. Seminario de lecturas sobre teoría y práctica de archivos del Programa de Investigación “Nuevos Frutos de las Indias Occidentales: estudios de la cultura latinoamericana”. Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba. Mimeo.
Barthes, Roland (2006 [1968]), “La muerte del autor”. En La Letra del Escriba, n° 51, Cuba. Recuperado de http://www.cubaliteraria.cu/revista/laletradelescriba/n51/articulo-4.html
Bourdieu, Pierre (2002), Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
–––––– (2010), El sentido social del gusto. Buenos Aires: Siglo XXI.
Castells, Manuel (2009), Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Chartier, Roger (2001), “¿Muerte o transfiguración del lector?”. Edición digital. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Alicante, España. Recuperado de http://bib.cervantesvirtual.com/historia/CarlosV/recurso1.shtml
Chejfec, Sergio (2010), Comunicación personal. 11 de octubre. Córdoba, Argentina.
–––– (2015), Últimas noticias de la escritura. Buenos Aires: Entropía.
Derrida, J. (1997), Mal de archivo. Una impresión freudiana. Valladolid, España: Trotta.
–––– (2013), “Archivo y borrador”. En Goldchluk, G. y Pené, M. (compiladoras), Palabras de archivo. Santa Fe: Ediciones UNL – CRLA-Archivos.
Dosse, Francois (2003), La marcha de las ideas: historia de los intelectuales, historia intelectual. París, Francia: La Découverte.
Foucault, Michel (1984 [1969]), “Qué es un autor”, en Revista Dialéctica nº16. Buenos Aires.
Gerbaudo, Analía (2010), “Para una nueva teoría del archivo (literario)”. En Políticas de los discursos de representación de la dictadura militar. Córdoba: Ferreyra Editor.
Groys, Boris (2014), Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.
Guasch Anna María (2011). Arte y archivo 1920-2010. Genalogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.
Kamuf, Peggy (1988), Signature pieces. On the institution of authorship. Londres: Cornell University Press.
López, G. y Ciuffoli, C. (2012), Facebook es el mensaje. Oralidad, escritura y después. La Plata: Ed. La Crujía.
Manovich, Led (2005), El lenguaje de los medios de comunicación. La imagen en la era digital. Colección Paidós Comunicación. Barcelona: Paidós.
Marie, Jean-Noël (1986), “Porquoi Homère est-il aveugle?”. En Revue Poétique n° 66, abril. Le Seule.
Murillo, Susana (1996), El discurso de Foucault: Estado, locura y anormalidad en la construcción del individuo moderno. Buenos Aires: UBA.
Pené, M. (2013), “En busca de una identidad propia para los archivos de literatura”. En Goldchluk, G. y Pené, M. (compiladoras), Palabras de archivo. Santa Fe: Ediciones UNL – CRLA-Archivos.
Tapuzian, Marcelo (2014), Muerte y resurrección del autor (1963-2005). Santa Fe: Ediciones UNL.
Van Dijck, José (2016), La cultura de la conectividad. Buenos Aires: Siglo XXI.
Vigna, Diego (2014), La década posteada. Blogs de escritores argentinos (2002-2012). Colección Gryga. Córdoba: Centro de Estudios Avanzados-Alción Editora.
–––––– (2015), “De la tradición de revistas al mundo virtual. Aproximación a las publicaciones culturales digitales En el campo intelectual argentino de la última década”. En Revista Pilquén Ciencias Sociales, vol. 18, n° 3. Viedma, Argentina.
Weinberg, Liliana (2011), “Revistas en América Latina: proyectos literarios, políticos y culturales”. En
Cuadernos Americanos Nueva Época, 137, vol. 3, julio-septiembre. Recuperado de: http://www.cialc.unam.mx/cuadamer/textos/ca137-199.pdf
Similar Articles
- Natalia Raimondo Anselmino, Alejandro Sambrana, Ana Laura Cardoso, José Rostagno, Paratextual and paralinguistic resources in the fanpages of the Argentine newspapers Clarín and La Nación. Attributes of press discourse in social networking sites , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Leandro González, Argentine cinema in Brazil: integration, cooperation and competition , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Tănase Tasențe, Mihaela Luminița Sandu, Cristina-Dana Popescu, From likes to change: assessing the impact of citizen engagement on the European Commission’s social media platforms , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Esteban Torres, The intercommunication system: from media to world social change , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- María Itatí Rodríguez, The school patriotic act as format: contributions from communication and semiotics , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Francisco Javier Alonso-Flores, Carolina Moreno-Castro, Antonio Eleazar Serrano-López, Researchers‘ age, gender and professional status as indicators of the Twitter perception in science dissemination , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Carlos Muñiz, Mexican contribution to the study of political communication. Bibliometric analysis of papers in open access journals , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Yolanda García-Ochoa Cabrera, Doctora, Vanessa Roger Monzó, Doctora, Construction of the social imaginary of alternative therapies through discourse in social networks: case study of the channel “Alternative therapies and natural remedies” , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).