“The Best Chilean Highschool,” quality in public education and its semiotic representations in dispute
-
Dominique Manghi
dominique.manghi@pucv.cl
-
Patricia Ceroni Piña
piceroni@uc.cl
-
Giovanna Montaner Chichizola
giovanna.montaner@pucv.cl
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.4067/S0718-48672022000100187Abstract
In Chile, discourses on educational quality and inclusion are defined in a competitive framework, highlighting schools with better performance in the national standardized test (SIMCE), which tend to be private schools belonging to the country‘s capital.
In this context, the quality of education reflects the country‘s inequality and segregation, while at the same time, the educational discourse demands the same “excellence” from public schools. In 2018, the first place was taken by a public school from an agricultural region. From Social Semiotics and a multimodal perspective, we seek to understand the meanings created in mass media and the Internet by different social actors around a public school with the best results in the SIMCE 2018. This study contrasts the creation of meaning by the Education Quality Agency, National Television (TVN), and the school principal. Multimodal Discourse Analysis is applied to an audiovisual corpus of three videos. Three categories emerge and define quality in education linked to the themes of community; arts and languages; and keys to success. Each voice materializes meanings in dynamic multimodal assemblages that associate quality with management, effort, and humanization as rebelliousness, respectively.
Palabras Clave
ALLENDE, C. & VALENZUELA, J. (2016). Efectividad de los Liceos Públicos de Excelencia en Chile. Documento de Trabajo N° 20. CIAE, Universidad de Chile.
ANGULO, F. (2019). Evaluación y estándares en educación: Legitimidad y equidad. Serie Por una Educación Inclusiva, (2), pp. 1-23.
http://eduinclusiva.cl/wp-content/uploads/2019/12/Serie02_13-12.pdf
BELLEI, C. (2015). El gran experimento: Mercado y privatización de la educación chilena. LOM Ediciones.
BEZEMER, J. & KRESS, G. (2016). Multimodality, Learning and Communication. A social semiotic frame. Routledge.
CABALÍN, C., MONTERO, L., & CÁRDENAS, C. (2019). Discursos mediáticos sobre la educación: el caso de las pruebas estandarizadas en Chile. Cuadernos.info, (44), pp. 135-154. https://doi.org/10.7764/cdi.44.1429
CRUZ, O. (2002). Voces dominantes y voces disidentes: análisis crítico del discurso periodístico almeriense del siglo XIX. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, (IV), pp. 1-20.
https://www.um.es/tonosdigital/znum4/estudios/MoyaPeriodismo.htm
DÁVILA, P., & NAYA, L. M. (EDS.) (2010). Infancia, derechos y educación en América Latina. Erein.
DONOSO, S. (2011). La reproducción de la desigualdad intergeneracional y nuevas formas de exclusión social producto del diseño político del sistema educacional chileno. Cuaderno CRH, 61(24), pp. 135-152. https://doi.org/10.1590/S0103-49792011000100010
FAIRCLOUGH, N. (2002). Language in new capitalism. Discourse & Society 13(2), pp. 163-166. https://doi.org/10.1177/0957926502013002404
GENTILI, P. (2001). La exclusión y la escuela: el apartheid educativo como política de ocultamiento. Revista Docencia, 15, pp. 4-11.
http://www.unter.org.ar/imagenes/Pablo-Gentili_La-exclusi%C3%B3n-y-la-escuela_sf.pdf
GRINBERG, S. M. (2019). Dispositivos, gubernamentalidad y educación en tiempos de gerenciamento conservador: un puzle para armar. Revista Horizontes, 37, pp. 1-23. https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.768
GUALBERTO, C. & KRESS, G. (2020). Contemporary landscapes of visual and digital communication: The interplay of social, semiotic, and technological change. En Pauwels, L. & Mannay, D., The Sage Handbook of Visual Research Methods (pp. 574-590). Sage.
HALLIDAY, M. A. K. & MATTHIESSEN, C. M. (2004). Introduction to Functional Grammar (3rd edition). Edward Arnold.
HALLIDAY, M. A. K. (1968). Notes on transitivity and theme in English: part III. Journal of Linguistics, 4(2), pp. 179-215.
____ (1994). Spoken and written modes of meaning. En Horowitz, R. & Samuels, S. J. (Eds), Comprehending Oral and Written Language, (pp 55-82). Academic Press. Inc.
HERNÁNDEZ, M. & RACZYNSKI, D. (2015). Elección de escuela en Chile: De las dinámicas de distinción y exclusión a la segregación socioeconómica del sistema escolar. Estudios pedagógicos, 41(2), pp. 127-141. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200008
HODGE, R. & KRESS, G. (1988). Social semiotics. Cornell University Press.
IGNATIEVA, N., HERRERO, L., RODRÍGUEZ, D., & ZAMUDIO, V. (2013). Analizando procesos verbales en géneros académicos de las humanidades en español. Signos Lingüísticos, 9(17), pp. 53-79.
https://signoslinguisticos.izt.uam.mx/index.php/SL/article/view/194/188
JEWITT, C., BEZEMER, J., & O'HALLORAN, K. (2016). Introducing multimodality. Routledge.
KRESS, G. & VAN-LEEUWEN, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.
____ (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. Cappelen.
KRESS, R. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge.
____ (2020). Transposing meaning: translation in a multimodal semiotic landscape. En Boria, M., Carreres, Á., Noriega-Sánchez, M., & Tomalin, M. (Eds.), Translation and Multimodality: Beyond Words (pp. 24-48). Routledge.
MANGHI, C. & BADILLO, C. (2021). Resemiotizando prácticas educativas como responsabilidad individual, rastreando significados en ensamblajes multimodales. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 22(1), pp. 365- 583. DOI: 10.26512/les.v22i1.37236
MARTIN, J. R. & ROSE, D. (2008). Getting going with genre. Genre Relations-Mapping Culture. Equinox eBooks Publishing.
MOTTA-ROTH, D. & NASCIMENTO, F. S. (2009). Transitivity in visual grammar: concepts and applications. Linguagem & Ensino, 12(2), pp. 319-349. http://coralx.ufsm.br/desireemroth/algumas_publicacoes/linguagem_ensino_nascimento.pdf
O'HALLORAN, K. (2011). Multimodal discourse analysis. En Hyland, K. & Paltridge, B. (Eds.), The Continuum Companion to Discourse Analysis (pp. 120–137). Continuum.
ORTECHO, M. (2013). Estrategias discursivas emergentes y organizaciones intersectoriales: Caso Ningún Hogar Pobre en Argentina. Centro de Estudios Avanzados.
PARDO, N. (2012). Discurso en la Web: pobreza en YouTube (Segunda Edición). Universidad Nacional de Colombia.
PAUWELS, L. (2012). A Multimodal Framework for Analyzing Websites as Cultural Expressions. Journal of Computer-Mediated Communication, 17(3), pp. 247–265. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2012.01572.x
PRIETO, M. & MANSO, J. (2018). La calidad de la educación en los discursos de la OCDE y el Banco Mundial: usos y desusos. En Monarca, H. (Coord.), Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas (pp. 114–135). Dikynson.
RAMONET, I. (2015). La explosión del periodismo: de los medios de masas a la masa de medios. Editorial Universitaria Libros UDG.
REGUILLO, R. (2017). Paisajes insurrectos: jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. NED ediciones.
ROJAS, M., FALABELLA, A., & ALARCÓN, P. (2016). Inclusión social en las escuelas: desafíos y tensiones en el proceso de implementación de la Ley de Inclusión. Universidad Alberto Hurtado.
SCOLARI, C. (2015). Los ecos de McLuhan: ecología de los medios, semiótica e interfaces. Palabra Clave, 18(4), pp. 1025-1056. https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.4
SISTO, V. (2019). Inclusión “a la Chilena”: La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(23), pp. 1-21. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3044
SLEE, R. (2014). Discourses of inclusion and exclusion: drawing wider margins. Power and education, 6(1), pp. 7-17. https://doi.org/10.2304/power.2014.6.1.7
TORCHE, P., MARTÍNEZ, J., MADRID, J., & ARAYA, J. (2015). ¿Qué es "educación de calidad" para directores y docentes? Calidad en la educación, (43), pp. 103-135. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652015000200004
VALDÉS, R., MANGHI, D., & ARANDA, I. (2020). La escuela tensionada. Posibilidades de inclusión en contextos neoliberales. En Manghi, D. (Ed.). Escuchar los Sueños de Escolares Chilenos. El desierto - La gran ciudad - Los cerros (pp. 7-13). Centro de Investigación para la Educación Inclusiva.
VAN-DIJK, T. (2016). Discurso y conocimiento. Una aproximación socio cognitiva. Gedisa
VAN-LEEUWEN, T. (2008). Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford University Press.
VERGARA, C. (2020). Reflexiones sobre heteronormatividad: los modelos y representaciones de familia en una web de salud desde la multimodalidad. Perspectivas de la Comunicación, 13(1), pp. 85-104.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48672020000100085
WODAK, R., DE-CILLIA, R., & REISIGL, M. (1999). The discursive construction of national identities. Discourse and Society, 10(2), pp. 149-173.
Similar Articles
- Salomé Sola-Morales, Dra., Carla Quiroz, Mg., Representation of the role of women in the Chilean government discourse (1990-2016) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Elena Vasilieva, Mariia Rubtcova, Content analysis of representation of Public Administration in mass media: evidence from Russia , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Giacomo Buoncompagni, Between cultural mosaics and institutional practices. Between cultural mosaics and institutional practices. Attempting to build a model of intercultural public communication. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Juan Carlos Ponce de León Iturry, Analysis of the agro-environmental political-legal discourse in Bolivia (2006-2019) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Caio Cotta Natale, Marsílvio Gonçalves Pereira, Paula Seixas Melo, Daniel Manzoni-de-Almeida, Trends in immunology education research in Brazil: a content analysis of the abstracts of the congress of the Brazilian Society of Immunology from 2010 to 2017 , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Miguel Valderrama, Mauro Salazar, Hegemonies of knowledge. Records of Ernesto Laclau under the Chilean post-dictatorship (Santiago, 1997-2007). , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- José Luis Torres-Martín, Andrea Castro-Martínez, Pablo Díaz-Morilla, Cristina Pérez Ordóñez, Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Lucía Céspedes, Argentinian magazine Ciencia Nueva (1970-1974): an analysis of its contents, graphic resources, advertising, and readership , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Hilda Gabriela Hernández Flores, Dra., Verónica Sánchez Hernández, Lic., Andrea Estupiñán Villanueva, CaD, Government responsible communication in crisis situations: Frida Sofia‘s case , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Cristiana de França Chiaradia, Luan Carpes Barros Cassal, Educational resonances of pseudoscientific concept: “Gender Ideology” and sexuality in the Brazilian society , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).