“The Best Chilean Highschool,” quality in public education and its semiotic representations in dispute

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-48672022000100187

Abstract

In Chile, discourses on educational quality and inclusion are defined in a competitive framework, highlighting schools with better performance in the national standardized test (SIMCE), which tend to be private schools belonging to the country‘s capital.
In this context, the quality of education reflects the country‘s inequality and segregation, while at the same time, the educational discourse demands the same “excellence” from public schools. In 2018, the first place was taken by a public school from an agricultural region. From Social Semiotics and a multimodal perspective, we seek to understand the meanings created in mass media and the Internet by different social actors around a public school with the best results in the SIMCE 2018. This study contrasts the creation of meaning by the Education Quality Agency, National Television (TVN), and the school principal. Multimodal Discourse Analysis is applied to an audiovisual corpus of three videos. Three categories emerge and define quality in education linked to the themes of community; arts and languages; and keys to success. Each voice materializes meanings in dynamic multimodal assemblages that associate quality with management, effort, and humanization as rebelliousness, respectively.

Palabras Clave

public education , discourse analysis , models of representation , semiotics , quality
  • Pages: 183-217
  • Date Published: 2022-05-11
  • Vol. 15 No. 1 (2022): January - June

ALLENDE, C. & VALENZUELA, J. (2016). Efectividad de los Liceos Públicos de Excelencia en Chile. Documento de Trabajo N° 20. CIAE, Universidad de Chile.

ANGULO, F. (2019). Evaluación y estándares en educación: Legitimidad y equidad. Serie Por una Educación Inclusiva, (2), pp. 1-23.

http://eduinclusiva.cl/wp-content/uploads/2019/12/Serie02_13-12.pdf

BELLEI, C. (2015). El gran experimento: Mercado y privatización de la educación chilena. LOM Ediciones.

BEZEMER, J. & KRESS, G. (2016). Multimodality, Learning and Communication. A social semiotic frame. Routledge.

CABALÍN, C., MONTERO, L., & CÁRDENAS, C. (2019). Discursos mediáticos sobre la educación: el caso de las pruebas estandarizadas en Chile. Cuadernos.info, (44), pp. 135-154. https://doi.org/10.7764/cdi.44.1429

CRUZ, O. (2002). Voces dominantes y voces disidentes: análisis crítico del discurso periodístico almeriense del siglo XIX. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, (IV), pp. 1-20.

https://www.um.es/tonosdigital/znum4/estudios/MoyaPeriodismo.htm

DÁVILA, P., & NAYA, L. M. (EDS.) (2010). Infancia, derechos y educación en América Latina. Erein.

DONOSO, S. (2011). La reproducción de la desigualdad intergeneracional y nuevas formas de exclusión social producto del diseño político del sistema educacional chileno. Cuaderno CRH, 61(24), pp. 135-152. https://doi.org/10.1590/S0103-49792011000100010

FAIRCLOUGH, N. (2002). Language in new capitalism. Discourse & Society 13(2), pp. 163-166. https://doi.org/10.1177/0957926502013002404

GENTILI, P. (2001). La exclusión y la escuela: el apartheid educativo como política de ocultamiento. Revista Docencia, 15, pp. 4-11.

http://www.unter.org.ar/imagenes/Pablo-Gentili_La-exclusi%C3%B3n-y-la-escuela_sf.pdf

GRINBERG, S. M. (2019). Dispositivos, gubernamentalidad y educación en tiempos de gerenciamento conservador: un puzle para armar. Revista Horizontes, 37, pp. 1-23. https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.768

GUALBERTO, C. & KRESS, G. (2020). Contemporary landscapes of visual and digital communication: The interplay of social, semiotic, and technological change. En Pauwels, L. & Mannay, D., The Sage Handbook of Visual Research Methods (pp. 574-590). Sage.

HALLIDAY, M. A. K. & MATTHIESSEN, C. M. (2004). Introduction to Functional Grammar (3rd edition). Edward Arnold.

HALLIDAY, M. A. K. (1968). Notes on transitivity and theme in English: part III. Journal of Linguistics, 4(2), pp. 179-215.

____ (1994). Spoken and written modes of meaning. En Horowitz, R. & Samuels, S. J. (Eds), Comprehending Oral and Written Language, (pp 55-82). Academic Press. Inc.

HERNÁNDEZ, M. & RACZYNSKI, D. (2015). Elección de escuela en Chile: De las dinámicas de distinción y exclusión a la segregación socioeconómica del sistema escolar. Estudios pedagógicos, 41(2), pp. 127-141. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200008

HODGE, R. & KRESS, G. (1988). Social semiotics. Cornell University Press.

IGNATIEVA, N., HERRERO, L., RODRÍGUEZ, D., & ZAMUDIO, V. (2013). Analizando procesos verbales en géneros académicos de las humanidades en español. Signos Lingüísticos, 9(17), pp. 53-79.

https://signoslinguisticos.izt.uam.mx/index.php/SL/article/view/194/188

JEWITT, C., BEZEMER, J., & O'HALLORAN, K. (2016). Introducing multimodality. Routledge.

KRESS, G. & VAN-LEEUWEN, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.

____ (2001). Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication. Cappelen.

KRESS, R. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge.

____ (2020). Transposing meaning: translation in a multimodal semiotic landscape. En Boria, M., Carreres, Á., Noriega-Sánchez, M., & Tomalin, M. (Eds.), Translation and Multimodality: Beyond Words (pp. 24-48). Routledge.

MANGHI, C. & BADILLO, C. (2021). Resemiotizando prácticas educativas como responsabilidad individual, rastreando significados en ensamblajes multimodales. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 22(1), pp. 365- 583. DOI: 10.26512/les.v22i1.37236

MARTIN, J. R. & ROSE, D. (2008). Getting going with genre. Genre Relations-Mapping Culture. Equinox eBooks Publishing.

MOTTA-ROTH, D. & NASCIMENTO, F. S. (2009). Transitivity in visual grammar: concepts and applications. Linguagem & Ensino, 12(2), pp. 319-349. http://coralx.ufsm.br/desireemroth/algumas_publicacoes/linguagem_ensino_nascimento.pdf

O'HALLORAN, K. (2011). Multimodal discourse analysis. En Hyland, K. & Paltridge, B. (Eds.), The Continuum Companion to Discourse Analysis (pp. 120–137). Continuum.

ORTECHO, M. (2013). Estrategias discursivas emergentes y organizaciones intersectoriales: Caso Ningún Hogar Pobre en Argentina. Centro de Estudios Avanzados.

PARDO, N. (2012). Discurso en la Web: pobreza en YouTube (Segunda Edición). Universidad Nacional de Colombia.

PAUWELS, L. (2012). A Multimodal Framework for Analyzing Websites as Cultural Expressions. Journal of Computer-Mediated Communication, 17(3), pp. 247–265. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2012.01572.x

PRIETO, M. & MANSO, J. (2018). La calidad de la educación en los discursos de la OCDE y el Banco Mundial: usos y desusos. En Monarca, H. (Coord.), Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas (pp. 114–135). Dikynson.

RAMONET, I. (2015). La explosión del periodismo: de los medios de masas a la masa de medios. Editorial Universitaria Libros UDG.

REGUILLO, R. (2017). Paisajes insurrectos: jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. NED ediciones.

ROJAS, M., FALABELLA, A., & ALARCÓN, P. (2016). Inclusión social en las escuelas: desafíos y tensiones en el proceso de implementación de la Ley de Inclusión. Universidad Alberto Hurtado.

SCOLARI, C. (2015). Los ecos de McLuhan: ecología de los medios, semiótica e interfaces. Palabra Clave, 18(4), pp. 1025-1056. https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.4

SISTO, V. (2019). Inclusión “a la Chilena”: La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(23), pp. 1-21. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3044

SLEE, R. (2014). Discourses of inclusion and exclusion: drawing wider margins. Power and education, 6(1), pp. 7-17. https://doi.org/10.2304/power.2014.6.1.7

TORCHE, P., MARTÍNEZ, J., MADRID, J., & ARAYA, J. (2015). ¿Qué es "educación de calidad" para directores y docentes? Calidad en la educación, (43), pp. 103-135. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652015000200004

VALDÉS, R., MANGHI, D., & ARANDA, I. (2020). La escuela tensionada. Posibilidades de inclusión en contextos neoliberales. En Manghi, D. (Ed.). Escuchar los Sueños de Escolares Chilenos. El desierto - La gran ciudad - Los cerros (pp. 7-13). Centro de Investigación para la Educación Inclusiva.

VAN-DIJK, T. (2016). Discurso y conocimiento. Una aproximación socio cognitiva. Gedisa

VAN-LEEUWEN, T. (2008). Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford University Press.

VERGARA, C. (2020). Reflexiones sobre heteronormatividad: los modelos y representaciones de familia en una web de salud desde la multimodalidad. Perspectivas de la Comunicación, 13(1), pp. 85-104.

http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48672020000100085

WODAK, R., DE-CILLIA, R., & REISIGL, M. (1999). The discursive construction of national identities. Discourse and Society, 10(2), pp. 149-173.

https://doi.org/10.1177/0957926599010002002

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-05-11

How to Cite

Manghi, D., Ceroni Piña, P., & Montaner Chichizola, G. (2022). “The Best Chilean Highschool,” quality in public education and its semiotic representations in dispute. Perspectivas De La Comunicación, 15(1), 183–217. https://doi.org/10.4067/S0718-48672022000100187

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.