Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021)
-
José Luis Torres-Martín
jltorres@uma.es
-
Andrea Castro-Martínez
andreacastro@uma.es
-
Pablo Díaz-Morilla
pablodmorilla@uma.es
-
Cristina Pérez Ordóñez
cristinaperezordonez@uma.es
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.56754/0718-4867.1502.217Abstract
This paper studies the presence of female directors and creators in Spanish fiction series released by Movistar+, Netflix, and Amazon Prime Video between 2019 and 2021. We reviewed the literature, analyzed the technical specifications of the 66 Spanish fiction series released during the study period on the three platforms, and carried out a semi-structured questionnaire with 15 female directors and creators to find out their perspective on the situation of women in the Spanish audiovisual industry. The results indicate a great inequality in decision-making positions, with women occupying 29.7% of these roles. Parity is a distant goal, with only 20.9% of female directors, 32% of female producers, and 33.4% of female scriptwriters, while only 6.1% of titles are conceived with a gender approach. The difficulties faced by women in the sector and the prejudices about their ability are highlighted, as well as the need for them to occupy positions of responsibility and to be able to promote a greater presence of women in the teams.
Palabras Clave
Arriaza-Ibarra, K. & Navarro, C. (2022). Trends and Perspectives on Digital Platforms and Digital Television in Europe| The Success of Spanish Series on Traditional Television and SVoD Platforms: From El Ministerio del Tiempo to La Casa de Papel. International Journal Of Communication, 16(22), pp. 482-503.
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13094
Bartolomé, C. (2017). La mujer cineasta, ¿un hecho diferencial? En Marcillas, I. (Ed.). Dones i identitats: Realitats i imaginaris (pp. 175-185). Servicio de publicaciones de la Universidad de Alicante.
Benítez, L. (2012). Las mujeres marroquíes en los medios de comunicación. Perspectivas de la Comunicación, 5(1), pp. 91-102.
https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/129/110
Bernárdez-Rodal, A. & Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, (73), pp. 1247-1266. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
Bruno, M. (2016). Media representations of immigrants in Italy: framing real and symbolic borders. REMHU: Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, (24), pp. 45-58. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880004604
Cabrera, A., Flores, T. M. & Mata, M. J. (2012). O feminino como ‘intruso‘ na política: uma análise do contexto histórico e da representação fotojornalística das deputadas portuguesas no ‘parlamento paritário‘ e nas discussões da lei da paridade. Revista Media e Jornalismo: política no feminino, 11(21), pp. 77-127. http://hdl.handle.net/10400.21/4145
Cabrera, D. (2004). Imaginario social, comunicación e identidad colectiva. Psicopsi. http://www.psicopsi.com/Imaginario-social-comunicacion-identidad-colectiva-Concepto-imaginario-indice/
Caldevila, D. (2010). Estereotipos femeninos en series de TV. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (111), pp. 73-78.
https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i111.327
Cascajosa, C. & Martínez, N. (2016). Del cine a la televisión: hacia una genealogía de las mujeres guionistas en España. FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 1(1/2), pp. 25-34. http://dx.doi.org/10.20318/femeris.2016.3225
Castejón, M. (2004). Mujeres y cine: las fuentes cinematográficas para el avance de la historia de las mujeres. Berceo, (147), pp. 303-327.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1387383
Castillo, J. I. & Lázaro, T. L. (2021). Presencia y liderazgo de la mujer en el audiovisual: el impacto de las plataformas streaming. Estudios sobre el mensaje periodístico, (27), pp. 867-877. https://doi.org/10.5209/esmp.72877
Castoriadis, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.
Colella, F. & Gianturco, G. (2020). L'idea sociale delle migrazioni nella società contemporanea. Sociologia e ricerca sociale, (123), pp. 5-18.
http://digital.casalini.it/10.3280/SR2020-123001
Coronado, C. (2022). Más mujeres en el cine: CIMA y su trabajo en positivo para cambiar lo negativo. Área Abierta, 22(2), pp. 155-171. https://dx.doi.org/10.5209/arab.79078
Cuenca-Suárez, S. & Martínez-Amado, A. (2020). Informe MIA 2020: Mujeres en la industria de la animación. animacionesmia.com
https://animacionesmia.com/wp-content/uploads/2020/10/INFORME_MIA_2020.pdf
EURIMAGES (2020a). Gender Parity Statistics. Annual Data Collection and Publication Template 2018. https://rm.coe.int/gender-statistics-annual-data-collection-2018-final-march/16809d43e2
____ (2020b). Eurimages strategy for gender equality in the film industry 2020. https://rm.coe.int/strategy-gender-equality-in-the-film-industry-english/16809805b5
Freixas, A. (2000). Entre el mandato y el deseo: el proceso de adquisición de la identidad sexual y de género. En Flecha, C. & Núñez, M. (Eds.), La Educación de las Mujeres: Nuevas perspectivas (pp. 23-32). Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Garrido, R. & Zaptsi, A. (2021). Archetypes, Me Too, Time‘s Up and the representation of diverse women on TV. Comunicar, 29(68), pp. 21-33.
https://doi.org/10.3916/C68-2021-02
Gila, J. & Guil, A. (1999). La mujer actual en los medios: estereotipos cinematográficos. Comunicar, (12), pp. 89-93.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=158/15801213
Gómez, P. A. (2001). Imaginarios sociales y análisis semiótico. Una aproximación a la construcción narrativa de la realidad. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (17), pp. 195-209.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=185/18501713
Gubern, R. (1984). Estereotipos femeninos en la cultura de la imagen contemporánea. Anà lisi: quaderns de comunicació i cultura, (9), pp. 33-40.
https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/41265
Harper, S. (2000). Women in British cinema: mad, bad and dangerous to know. Bloomsbury Publishing, A&C Black.
Hidalgo-Martí, T., Segarra-Saavedra, J. & Palomares-Sánchez, P. (2022). Towards a new TV canon: The recent history of Spanish TV fiction created for VOD (2016-2020). Revista Latina de Comunicación Social, (80), pp. 119-133. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1534
Higueras-Ruiz, M. J. (2019). Showrunners y personajes femeninos en las series de ficción de la industria televisiva norteamericana: Sharp Objects (Marti Noxon, HBO: 2018) y Killing Eve (Phoebe Waller-Bridge, BBC America: 2018). Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales, 7(2), pp. 85-106. https://hdl.handle.net/11441/100972
Higueras-Ruiz, M. J., Alberich-Pascual, J. & Herrera-Viedma, E. (2021). The Importance of Latinx Showrunners in Getting Authentic Latino TV Series in English-Language American Television: The Case of Tanya Saracho and Vida (Starz, 2018–2020). International Journal Of Communication, 15, pp. 1-21. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/17699
Hu, T. & Wang, C. Y. (2021). Strategic sisterhood and the girlfriend gaze: Representation of girlfriendship in the Chinese TV drama Ode to Joy. Critical Studies in Television, 16(4), pp. 394–411. https://doi.org/10.1177/17496020211046378
Izquierdo-Castillo, J. & Latorre-Lázaro, T. (2021). Presencia y liderazgo de la mujer en el audiovisual: el impacto de las plataformas streaming. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), pp. 867-877. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.72877
Jenner, M. (2015) Binge-watching: video-on-demand, quality TV and mainstreaming fandom. International Journal of Cultural Studies, 20(3), pp. 304–320.
https://doi.org/10.1177/1367877915606485
Lagarde, M. (1998). Identidad genérica y feminismo. Instituto Andaluz de la Mujer.
Ley 1/2004 [Comunidad Autónoma de Andalucía]. Creación del Consejo Audiovisual de Andalucía. 14 de enero de 2005. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2005-655
Ley 10/2018 [Comunidad Autónoma de Andalucía]. Audiovisual de Andalucía. 7 de noviembre de 2018. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2018-15240
Ley 7/2010 [Jefatura del Estado]. General de la Comunicación Audiovisual. 1 de abril de 2010. https://www.boe.es/buscar/pdf/2010/BOE-A-2010-5292-consolidado.pdf
Ley Orgánica 3/2007 [Jefatura del Estado]. Para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. 23 de marzo de 2007. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-6115
Liddy, S. & O‘Brien, A. (2021). Media Work, Mothers and Motherhood: Negotiating the International Audio-Visual Industry. Routledge.
Lotz, A. D. (2016). La evolución paradigmática de la televisión de EE.UU. y la aparición de la televisión distribuída por Internet. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 14(2), pp. 122-142.
https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.993
Lozano, S. (2020). Mirada al pasado: Estereotipos y arquetipos de género en series históricas españolas (2011-2018). Comunicación y medios, 29(41), pp. 67-79. https://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2020.54276
Marcos, M. (2020). Hablan los guionistas: análisis de su práctica profesional. Miguel Hernández Communication Journal, 11(1), pp. 55-74.
http://dx.doi.org/10.21134/mhcj.v11i0.326
Martínez-Collado, A. & Navarrete, A. (2011). Mujeres e industria audiovisual hoy: Involución, experimentación y nuevos modelos narrativos. TESI, 12(1), pp. 8-23. http://hdl.handle.net/10366/100620
Milner, S. & Gregory, A. (2022). Time for a change: women, work, and gender equality in TV production. Media, Culture & Society, 44(2), pp. 286–302.
https://doi.org/10.1177/01634437211045525
Mollet, T. & Scott, L. (Eds.). (2021). Investigating Stranger Things: Upside Down in the World of Mainstream Cult Entertainment. Springer Nature.
Morejón, N. (2020). Estereotipos de género y ciberbullying en las series de ficción adolescentes: un análisis comparativo de Gossip Girl, Pretty Little Liars y Get Even. Fonseca, Journal of Communication, (21), pp. 125-145.
https://doi.org/10.14201/fjc202021125145
Moro-Visconti, R. (2021). From Netflix to Youtube: Over-the-Top and Video-on-Demand Platform Valuation. En Moro-Visconti, R., Startup Valuation (pp. 309-339). Palgrave Macmillan.
Murray, R. (2017). A survivor just like us? Lena Dunham and the politics of transmedia authorship and celebrity feminism. Feminist Theory, 18(3), pp. 245–261.
https://doi.org/10.1177/1464700117721877
Núñez, T. & Vera, M. T. (2020). Directoras de cine argentinas y españolas. Una década re-creando imaginarios. Cuadernos.info, (46), pp. 96-128.
https://doi.org/10.7764/cdi.46.1459
Núñez, T. (2010a). De lo visible y lo invisible: acceder y promocionar en la empresa audiovisual. Revista Digital de la Fundación Audiovisual de Andalucía. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/23752/delovisible.pdf?sequence=1
____ (2010b). Mujeres directoras de cine: un reto, una esperanza. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (37), pp. 121-133.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815118010
Ocón, M. & Núñez, T. (2020). Gestión del tiempo de mujeres y hombres en la producción cinematográfica andaluza. Mediaciones Sociales, (19), pp. 1-11.
http://dx.doi.org/10.5209/meso.66582
Özkan, D. & Hardt, D. (2020). The Strong Female Lead: Postfeminist Representation of Women and Femininity in Netflix Shows. In Sezen, D., ÇiçekoÄŸlu, F., Tunç, A., Thwaites & Diken, E. (Eds.), Female Agencies and Subjectivities in Film and Television. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56100-0_10
Padilla-Castillo, G. & Sosa, R. P. (2018). Ruptura de los estereotipos de género en la ficción televisiva sobre el poder político: el caso Borgen. Vivat Academia, (145), pp. 73-95. https://doi.org/10.15178/va.2018.145.73-95
Palomares-Sánchez, P., Hidalgo-Marí, T. & Segarra-Saavedra, J. (2022). Las series españolas en 2021. I Informe Anual de Teletropías: Observatorio del discurso televisivo. Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/121607
Prommer, E. & Loist, S. (2015). Wer dreht deutsche Kinofilme? Gender report: 2009–2013. Universität Rostock: Institut für Medienforschung.
____ (2019). Industria cinematográfica: cultura industrial con sesgo de género. En Dorer, J., Geiger, B., Hipfl, B. & Ratković, V. (Eds.), Handbuch Medien und Geschlecht (pp. 1-14). Springer Reference Social Sciences. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20712-0_28-1
Radner, H. & Stringer, R. (Eds.) (2012). Feminism at the movies: Understanding gender in contemporary popular cinema. Routledge.
Real Decreto 1090/2020 [Ministerio de Cultura y Deporte]. Por el que se modifica el Real Decreto 1084/2015, de 4 de diciembre, por el que se desarrolla la Ley 55/2007, de 28 de diciembre, del Cine. 10 de diciembre de 2020.
https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-15877
Ronda, L. & Azanza, G. (2021). Employer Femvertising: Women Empowerment in Employer Brand Messages. International Journal of Communication, 15, pp. 514–544.
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/14909
Ruffinelli, J. (2014). Ellas lo hacen mejor (Un cine nuevo: el de mujeres). Cinémas d‘Amérique latine, (22), pp. 80-89. https://doi.org/10.4000/cinelatino.785
Ruiz, M. J. & Sánchez, I. (2008). La imagen de la mujer andaluza en el cine español. Centro de Estudios Andaluces.
Simelio, N. & Forga, M. (2014). Mujeres detrás de las cámaras en la industria española de televisión. Anà lisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, (50), pp. 69-84.
http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i50.2252
Sola-Morales, S. (2014). Imaginarios sociales, procesos de identificación y comunicación mediática. Prisma, (25), pp. 3-22.
http://193.137.34.194/index.php/prismacom/article/view/1866/1699
Swedish Film Institute (2021). WHICH WO MEN? Gender Equality Report 2019/2020. https://rm.coe.int/gender-equality-report-19-20swedish-film-institute/1680a11fe4
Tasker, Y. (1993). Spectacular bodies: Gender, genre and the action cinema. Routledge.
TELEFILM Canada (2020). Inclusivity Gender Parity. Year-end check-in. Fiscal 2019-2020. https://rm.coe.int/telefilmcanada-2019-2020inclusivity-gender-parity-year-end-check-in-27/16809f34ae
The Finnish Film Foundation (2020). Gender parity moves forward in the Finnish film industry. https://ses.fi/wp-content/uploads/2020/04/SES-Elokuvavuosi-2019.pdf
Torres-Martín, J. L. (2020). Creadoras audiovisuales en el auge de las series de ficción en España. El caso de Las chicas del cable: estereotipos de género y valores feministas. En Ramos, E. M. (Dir.). Géneros y subjetividades en las prácticas artísticas contemporáneas (pp. 116-126). Arcibel. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7846976
Torres-Martín, J. L., Castro-Martínez, A. & Díaz-Morilla, P. (2021). Mujeres guionistas y estereotipos de género en el audiovisual español actual. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (16), pp. 163-184. http://dx.doi.org/10.18002/cg.v0i16.6972
____ (2022). Metodología transmedia en los grados de comunicación audiovisual en España. index.Comunicación, 12(2), pp. 99–122.
https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Metodo
Tous-Rovirosa, A. (2018). Girls: ¿El cuerpo de una generación? En Huerta-Floriano, M. A. & Sangro-Colón, P. (Eds.), La estética televisiva en las series contemporáneas (pp. 163-Â185). Tirant Humanidades.
Tryon, C. (2015). TV got better: Netflix‘s original programming strategies and the on-demand television transition. Media Industries Journal, 2(2), pp. 104–116.
https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0002.206
Velandia-Morales, A. & Rincón, J. C. (2014). Estereotipos y roles de género utilizados en la publicidad transmitida a través de la televisión. Universitas Psychologica, 13(2), pp. 517-527. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.ergu
Wayne, M. L. (2018). Netflix, Amazon, and branded television content in subscription video on-demand portals. Media, culture & society, 40(5), pp. 725-741.
https://doi.org/10.1177/0163443717736118
Weitz, R. (2016). Feminism, Post-feminism, and Young Women‘s Reactions to Lena Dunham‘s Girls. Gender issues, (33), pp. 218–234. https://doi.org/10.1007/s12147-015-9149-y
Women in Film (WIF) (2017). Women across popular films from 2007-2016. https://womeninfilm.org/
____ (2020). Women in Film annual report gender parity: the view from here 2019. http://womeninfilm.org/wp-content/uploads/2020/05/WIF_AR_3-25_FINAL_hi-res.pdf
Zimmerman, A. & Dahlberg, J. (2008). The sexual objectification of women in advertising: A contemporary cultural perspective. Journal of advertising research, 48(1), pp. 71-79. DOI: 10.2501/S0021849908080094
Similar Articles
- Ramon Ramirez Ibarra, State, freedom, and ideology: digital narratives of the new right for Latin America , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Pablo Manuel Impelluso-Cortés, José Patricio Pérez-Rufí, Formal audiovisual analysis in the opening sequence of the television series: the audiovisual collage in Godfather of Harlem (MGM+, 2019-) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Montserrat Vidal-Mestre, Alfonso Freire-Sánchez, Maria Fitó-Carreras, The journalistic discourse and the elements of message transmission in the podcast and the audiovisual docuseries of true crime. The case of El asesino de la baraja , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Francisco-Julián Martínez-Cano, Begoña Ivars-Nicolás, Alba-María Martínez-Sala, Dual ubiquity: basis for the effectiveness of VRCinema as a prosocial tool. Analysis of Hunger in L.A. and After Solitary. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 1 (2020): January - June
- Mariela Lucrecia Parisi, Author journalism 2.0: visibility and political self-representation , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Ricardo Gaete Quezada, News coverage of the glass ceiling in Chile. Proposal for informative frames , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 18 (2025): (Publishing on a rolling basis)
- Fernando Fuente-Alba, Oscar Basulto, Alberto Amigo, Facebook as a discursive tool of the Chilean feminist movement of 2018 , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Eugenia Blasetti, Emma Garzonio, The social representation of migrants during the COVID-19 pandemic. An Italian case study on hostile narratives and visual political communication , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Arthur Ituassu, Letícia Capone, Leonardo Magalhães Firmino, Vivian Mannheimer, Felipe Murta, Political communication, elections, and democracy: the campaigns of Donald Trump and Jair Bolsonaro , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Giovanni Brancato, Melissa Stolfi, Politics, gender issues and media. An analysis of social networks in the 2019 European parliament election campaign , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).