Not so different. Chanta, politics and family in the middle class imaginary of the argentine classical cinema
-
Lucía Agustina Rodríguez Riva
lurodriguezriva@gmail.com
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.56754/0718-4867.2025.3690Abstract
Introduction: This article aims to review an occluded dimension of the dominant imaginary about the Argentine middle class in national cinema, based on the presence of a typical character such as the chanta (that is, the urban rogue), associated with politics. Objectives: Demonstrate that in Así es la vida by Francisco Mugica, 1939 –a classic film from the industrial period, which consolidated notions around the image of the middle-class family– there are some keys to understanding the ambivalence about some conceptions of politics. Methodology: Conceptual framework based on notions of political science; contextualization in the history of cinema, as well as with social and cultural series; and mise en scène analysis. Results: Así es la vida is a paradigmatic case to understand the skeptical view (of liberal nature) regarding politics, which resides in broad sectors of society. Discussion: Characterizations about politics, corruption, morality, and the middle-class imaginary are recovered to see to what extent this film consolidates and at the same time tensions some of these concepts. Conclusions: The axis that allows us to read the complexity of the (undeclared) links and contradictions of the middle class with politics is found in a popular character, such as the chanta.
Palabras Clave
Arteta, A. (2003). Moral y política. En Arteta, A., García-Guitián, E., & Máiz, R. (Eds.), Teoría política: poder, moral, democracia. Alianza.
____ (2012). Tantos tontos trópicos. Ariel.
Así es la vida (26 de julio, 1939). Heraldo del cinematografista, (417), p. 166.
Barthes, R. (2008). Mitologías. Siglo XXI.
Botana, N.R. (2012). El orden conservador: la política argentina entre 1880 y 1916. Edhasa.
Cattaruzza, A. (2012). Historia de la Argentina (1916-1955). Siglo XXI.
Couselo, J.M. (19 de julio, 1979). Hay que achicar la mesa, vieja… Clarín.
Díaz, E. (1984). De la maldad estatal y la soberanía popular. Debate.
Di-Núbila, D. (1959). Historia del cine argentino. Cruz de malta.
Echeverría, B. (1996). El ethos barroco. Debate feminista, 13, 67-87. http://www.jstor.org/stable/42624321
España, C. (1998). Emergencia y tensiones en el cine argentino de los 50. Nuevo Texto Crítico, 11(1), 45-73. https://dx.doi.org/10.1353/ntc.1998.0006
España, C., & Manetti, R. (1999). El cine argentino, una estética especular: del origen a los esquemas. En Burucúa, J.E. (Ed.), Nueva Historia Argentina. Volumen 2: Arte, sociedad y política. Sudamericana.
Fabbro, G. (2000). Lumiton. El berretín del cine. En España, C. (Dir.), Cine argentino. Industria y clasicismo. 1933-1956 (Vol. I.). Fondo Nacional de las Artes.
García-Oliveri, R. (19 de julio, 1989). Una obra capital. Clarín.
Giordano, V. (2003). Qué va cha ché. La corrupción en Argentina es un problema de la democracia. Ágora, 7, 197-219. ISSN: 1139-2134.
González, H. (2017). La ética picaresca. Terramar.
Grimson, A. (2013). Mitomanías argentinas. Siglo XXI.
Kelly, A. (2019). Modernidad y teléfonos blancos: la comedia burguesa en el cine argentino de los años 40. CICCUS.
Mafud, J. (1965). Psicología de la viveza criolla. Contribuciones para una interpretación de la realidad social argentina y americana. Américalee.
Mazziotti, N. (2000) Trasposiciones del teatro al cine: Así es la vida y Dios se lo pague. En Pellettieri, O. (Ed.), Itinerarios del teatro latinoamericano. Galerna.
Mugica, F. (Director) (1939). Así es la vida [Película]. Lumiton.
Pasquino, G. (1995). Corrupción. En Bobbio, N., Matteucci, N., & Pasquino, G., Diccionario de Política. Siglo XXI.
Pellettieri, O. (2009). Diccionario biográfico estético del actor en Buenos Aires. Galerna.
Rinesi, E. (2020). La política. Universidad Nacional de General Sarmiento.
Rivarola, R. (1911). Delitos de funcionarios públicos. Revista Argentina de Ciencia Política, 3(I), 405-416. ISSN: 0325-4763.
Rodríguez-Riva, L. (2020). Humor gráfico, radio, cine: la configuración del estereotipo del chanta en Avivato y El Gordo Villanueva. Dixit, (32), 1-15. https://doi.org/10.22235/d.vi32.2036
____ (2025). De pícaros y chantas: una historia del estereotipo en el cine argentino. Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual (AsAECA).
Torre-Nilsson, L. (1957). La casa del ángel. Argentina Sono Film.
Una buena obra en tono menor: Así es la vida (1939). [Crítica de prensa no firmada archivada en sobre de la película Así es la vida (1939)]. Museo del Cine Pablo Ducrós Hicken.
Venturelli, C. (9 y 10 de diciembre, 2010). Julio Mafud: el sociólogo del sentido común de la argentinidad [Sesión de conferencia]. VI Jornadas de Sociología de La Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5031/ev.5031.pdf
Visacovsky, S. (2014). Inmigración, virtudes genealógicas y los relatos de origen de la clase media argentina. En Adamovsky, E., Visacovsky, S., & Vargas, P. (Comps.), Clases medias. Nuevos enfoques desde la sociología, la historia y la antropología (pp. 213-239). Ariel.
Similar Articles
- Cynthia Vergara Maldonado, Reflections on heteronormativity: the models and representations of family in a health web from multimodality. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 1 (2020): January - June
- Leandro González, Argentine cinema in Brazil: integration, cooperation and competition , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Daniel Horacio Cabrera Altieri, Communication as contagion. Social imaginary, metaphor and communicology. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Abdelkader Bousfanj, Between Najat El Hachmi and Said El Kadaoui Moussaoui: from belongingness as a scar to identity as transgression , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 2 (2017): Setiembre - Diciembre
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Omar Rincón, Amparo Marroquín, The contributions of the popular Latin American to the pop mainstream of communication [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 2 (2018): September - December
- Carlos Rusconi, Eugenia Roldán, Local media and political practices: notes for addressing mediatization. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Giovanna Gianturco, Francesca Colella, Identity, otherness, interculture: conceptual orientations between stereotypes and social imaginary , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Daniel Horacio Cabrera Altieri, María Angulo Egea, The imaginary of algorithmic narratives , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 1 (2020): January - June
- Judith Jansma, Populism and literature: Mapping the debate on Houellebecq‘s Soumission [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucía Agustina Rodríguez Riva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0)
that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).









