"What people do": Marketing and advertising in the era of big data

DOI:

https://doi.org/10.56754/0718-4867.2025.3793

Abstract

Introduction: This work combines studies in Communication and studies on Governmentality. Objective: To contribute to the knowledge of the emergent modalities of governing populations as publics in the era of big data by researching the political functions assumed by communication technologies. Methodology: The investigation was limited to digital marketing (and advertising), which we treat as paradigmatic technology. The exploration focuses on a set of increasingly relevant expertise in Argentina that combines knowledge related to persuasion, influence, and the “inspiration” of opinions and behaviors with the intensive management of data through software. Results: Based on a qualitative study (with 12 semi-structured interviews with different professionals), we constructed a political cartography of this knowledge and practices, and we showed that between traditional marketing and digital marketing, there are at least five key differences. Discussion: Digital marketing does not seek to produce identification as its main effect, but rather a standardization and acceleration of responses. There is also a neutralization of motivations, as the question of why part of the procedures of governance is not (it reconstructs pure and exclusively patterns of behavior without depth). Conclusions: Communication technologies are structured in an interconnected governmental network whose scale is planetary and exert a mode of governance that, while being exercised at a distance, tends to influence a level increasingly immanent to life itself.

Palabras Clave

big data , governmentality , communication , public , digital platform , government

Adorno, Th., & Horkheimer, M. (2007). Dialéctica de la Ilustración. Islamismo como engaño de masas. En Adorno, Th., Dialéctica de la ilustración Obra Completa 3. Ediciones Akal.

Agamben, G. (2009). Signatura rerum. Sobre el método. Adriana Hidalgo.

Amnistía Internacional (2023). Domar el algoritmo: desafíos para la salud mental y privacidad de Argentina en el uso de Tik Tok. Amnistía Internacional.

Anderson, C. (2008). The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete. Wired.com. www.wired.com/2008/06/pb-theory

Benjamin, W. (2011). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. Godot.

Brea, J.L. (2007). cultura_RAM. Mutaciones de la cultura en la era de la distribución electrónica. Gedisa.

Breton, Ph. (2000). La utopía de la comunicación. Nueva Visión.

Bruno, F. (2013). Máquinas de ver, modos de ser: vigilanciâ, tecnologia e subjetividade. Sulina.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza.

Coca-Carasila, A.M. (2008). El concepto de Marketing: pasado y presente. Revista de Ciencias Sociales, 14(2), 391-412. ISSN 1315-9518.

Costa, F. (2017). Omnes et singulatim en el nuevo orden informacional. Gubernamentalidad algorítmica y vigilancia genética. PoliÉtica, 5(1), 40-73. https://doi.org/10.23925/poliética.v5i1.36356

____ (2021). Tecnoceno. Taurus.

Costa, F., & Rodríguez, P. (2010). La vida como información, el cuerpo como señal de ajuste: los deslizamientos del biopoder en el marco de la gubernamentalidad neoliberal. En Lemm, V. (Ed.), Michel Foucault: neoliberalismo y biopolítica. Ediciones Universidad Diego Portales.

Couldry, N., & Mejías, U.A. (2023). El costo de la conexión. Cómo los datos colonizan la vida humana y se la apropian para el capitalismo. Godot.

Dean, M. (1996). Putting the technological into government. History of the Human Sciences, 9(3), 47-68. https://doi.org/10.1177/095269519600900303

Deleuze, G. (2005). Postdata sobre las sociedades de control. En Ferrer, Ch. (Comp.), El lenguaje libertario. Utopía Libertaria.

De-Marinis, P. (1999). Gobierno, gubernamentalidad, Foucault y los anglofoucaulteanos. (O: un ensayo sobre la racionalidad política del neoliberalismo. En García-Selgas, F., & Ramos-Torre, R. (Comps.), Globalización, riesgo, reflexividad. Tres temas de la teoría social contemporánea. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Desjardins, J. (2017). Chart: Here’s How 5 Tech Giants Make Their Billions. Visualcapitalist.com. www.visualcapitalist.com/chart-5-tech-giants-make-billions

Du-Gay, P. (1996). Consumption and identity at work. Sage.

Ewen, S. (2007). La Psicología Social a la búsqueda de la Mente Pública. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 1(1), 25-40. ISSN: 1887-8598.

____ (2008). Ingenieros en la sombra: biografía de una idea. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 1(2), 77-98. ISSN: 1887-8598.

Fernández-Gómez, J.D., Hernández-Santaolalla, V., & Sanz-Marcos, P. (2018). Influencers, marca personal e ideología política en Twitter. Cuadernos.info, (42), 19-37. https://doi.org/10.7764/cdi.42.1348

Foucault, M. (1991). Nuevo orden interior y control social. En Saber y verdad (pp. 209-228). La piqueta.

____ (2006). Seguridad, territorio, población. Fondo de Cultura Económica.

____ (2007). Nacimiento de la Biopolítica. Fondo de Cultura Económica.

____ (2008). Vigilar y castigar. Siglo Veintiuno.

Fundación Telefónica (2019a). Teléfonos inteligentes. Abriendo las puertas al mundo digital. Fundación Telefónica.

____ (2019b). Marketing en la red. Conversando en el lenguaje de los mercados. Fundación Telefónica.

García-Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo.

Han, B-C. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Herder.

Hepp, A. (2022). De la mediatización a la mediatización profunda. deSignis, (37), 35-44. http://dx.doi.org/10.35659/designis.i37p35-44

Hovland, C.; Lumsdaine, A., & Sheffield, F. (1986). Efectos a corto y a largo plazo en el caso de los films de «orientación» o propaganda. En de-Moragas-Spà, M. (Coord.), Sociología de la comunicación de masas. Gustavo Gilli.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Joannis, M. (1969). Del estudio de la motivación a la creación publicitaria y a la promoción de ventas. Paraninfo.

Jung, J., & Katz, R. (2023). Impacto del Covid-19 en la digitalización de América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal).

Katz, E., & Lazarsfeld, P. (1979). La influencia personal. El individuo en el proceso de comunicación de masas. Editorial Hispano Europea.

Kotler, P. (1969). Dirección de Mercadotecnia. Análisis, Planeación y Control. Editorial Diana.

Lazarsfeld, P.F. (2024). Memoria de un episodio en la historia de la investigación social. Revista Española De Investigaciones Sociológicas, (96), 235–296. ISSN: 0210-5233.

Lazarsfeld, P.F., Berelson, B., & Gaudet, H. (1962). El pueblo elige. Cómo decide el pueblo en una campaña electoral. Ediciones 3.

Lazzarato, M. (2012). El funcionamiento de los signos y de las semióticas en el capitalismo contemporáneo. Palabra clave, 15(3), 713-725. ISSN: 0122-8285.

López-Corral, F. (2009). Noopoder II: cuestiones de marketing. En Actas de las II Jornadas Convivencia democrática. Departamento de Humanidades (UNS).

Mattelart, A. (1993). La comunicación-mundo. Historia de las ideas y de las estrategias. Fundesco.

____ (2000). La publicidad. Paidós.

Mattelart, A., & Mattelart, M. (1997). Historia de las teorías de la comunicación. Paidós.

Melchor-Rueda, F.P., Márquez-Sánchez, E.delC., & Estrada-Portales, V.D. (2021). Personal branding y personal marketing: procesos complementarios centrados en la marca personal. The Anáhuac Journal, 21(2), 104-129, ISSN 1405-8448.

Mónaco, J. (2021). Del custodio de marca al cazador de tendencias. Saberes expertos y prácticas tecnopolíticas clave del marketing. Grado Cero. Revista de Estudios en Comunicación (3). ISSN 2683-9784.

____ (2025a). La emergencia de los propagandistas, los relacionistas públicos y los consultores políticos en las primeras décadas del siglo XX: un episodio clave en la genealogía del gobierno de los públicos. En Margiolakis, E., Palacios, M.C., & Gómez, R. (Comps.), Comunicación y cultura en dictadura y transición. Prácticas y conceptualizaciones (pp. 263-282). Tren en movimiento.

____ (2025b). El gobierno de los públicos en la era de los big data: el marketing y la publicidad en la Argentina a comienzos del siglo XXI [Tesis Doctoral]. Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires.

Mónaco, J., & Pisera, A. (2013). El gobierno de los públicos: aportes para una teoría sobre las nuevas tecnologías biopolíticas [Tesis de Grado]. Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires. http://repositorio.sociales.uba.ar/items/show/2964

Ortiz, R. (1998). Cultura, comunicación y masa. En Otro territorio. Ensayos sobre el mundo contemporáneo. Convenio Andrés Bello.

Pasquinelli, M., & Joler, V. (2021). El Nooscopio de manifiesto. laFuga, 25, 1-20. ISSN: 0718-5316.

Quiñones, C. (2017). Desnudando la mente del consumidor. Consumer insights en el marketing. Paidós.

Ré, A., Costa, F., Celis-Bueno, C., & Berti, A. (2020). Escrituras algorítmicas e imágenes invisibles: tecnoestética y política. Pensando, Revista de Filosofía, 11(23), 41-53. https://doi.org/10.26694/pensando.v11i23.11120

Rodríguez-Jara, P. (2025). El procesamiento de lo social. De la IA al esquema DAP (datos, algoritmos, plataformas). En Jobim-do-Amaral, A., Sabariego, J., & Santos-Elesbão, A.C. (Coords.), Algoritarismos II (pp. 648-668). Tirant lo Blanch.

Rolnik, S. (2019). Esferas de la insurrección. Apuntes para descolonizar el inconsciente. Tinta Limón.

Rouvroy, A., & Berns, T. (2016). Gubernamentalidad algorítmica y perspectivas de emancipación. ¿La disparidad como condición de individuación a través de la relación? Adenda filosófica, (1). Doble Ciencia.

Sacchi, E. (2010). Biopolítica, población y público: Los estudios culturales y la biopolítica. Ciências Sociais Unisinos, 46(3), 225-231. DOI: 10.4013/csu.2010.46.3.02.

Sadin, E. (2018). La silicolonización del mundo. La irresistible expansión del liberalismo digital. Caja Negra.

Smythe, D. (1983). Las comunicaciones: agujero negro del marxismo occidental. En Richeri, G. (Comp.), La televisión: entre servicio público y negocio. Gustavo Gili.

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.

Tarde, G. (2013). La opinión y la multitud. Urbanita.

Tello, A.M. (2017). Tecnologías de la propaganda. Contribuciones para una genealogía sobre el gobierno del público. F@ro: revista teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación, 2(26), 4-33. ISSN 0718-2023.

Van-Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI.

Van-Dijck, J., Poell, T., & De-Vaal, M. (2018). The Platform Society. Public values in a Connective World. Oxford University Press.

Weber, M. (1993). Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. Fondo de Cultura Económica.

Wilensky, A. (1997). Marketing Estratégico. Fondo de Cultura Económica.

Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia. Paidós.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-12-23

How to Cite

Mónaco, J., & Costa, F. (2025). "What people do": Marketing and advertising in the era of big data. Perspectivas De La Comunicación, 18. https://doi.org/10.56754/0718-4867.2025.3793

Issue

Section

Articles - Artificial intelligence and network society: war and peace in the algorithmic village

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.