Hey boy, come, vote (we grownups will take care of politics). A discursive analysis of three opinion articles on the youth vote law in Argentina
-
Mariano Chervin
marianochervin@gmail.com
Downloads
Abstract
The sanction of Law 26774 in 2012, also known as the Youth Vote Law, installed in Argentina a fervent media debate that revolved around the links between politics and youth, the appropriate forms of youth participation, and the condition of youth. The present article aims to contrast, through the technique of discourse analysis, three opinion articles on the legislative project that circulated in the main national newspapers. The texts expressed antagonistic positions regarding the measure: on one hand, the promoters of the project considered it a step forward in the expansion of civil and political rights; on the other, those who opposed alleged passivity and lack of maturity by "youth" when facing civic commitments. Although it was possible to identify substantial differences in relation to the stylistic forms of ordering the argumentation and the enunciative scenes constructed in each case, in the three articles youth is omitted as a legitimate interlocutor, and the debate is restricted to a problematic addressed exclusively by adults.
Palabras Clave
AGUILERA, O. (2016). Movidas, movilizaciones, movimientos: cultura política y políticas de las culturas juveniles en el Chile de hoy. Santiago, RIL.
AMOSSY, R. (2010). La indignación frente a las “stock options” de la Société Générale: Emoción y argumentación en el discurso polémico. Versión. Estudios de Comunicación y Política, n° 24, México, UAM, pp. 17-40.
AMOSSY, R. y Pierrot, A. H. (2001). Estereotipos y clichés. Buenos Aires, Eudeba – Enciclopedia Semiológica.
ANGENOT, M. (1982). La parole pamphlétaire. Paris, Payot.
ARNOUX, E. (2006). Análisis del discurso: tres modos de abordar materiales de archivo. Buenos Aires, Santiago Arcos.
BAJTIN, M. (1982). El problema de los géneros discursivos. En Estética de la creación verbal. México, Siglo XXI.
BLANCO, R. y VOMMARO, P. (2017). Otros caminos, otros destinos. Transformaciones en los espacios y prácticas cotidianas de participación juvenil en los años ochenta. En Vázquez, M. y Vommaro, P., Núñez, P.; Blanco, R., (Comps.) Militancias juveniles en la Argentina democrática. Trayectorias, espacios y figuras del activismo. Buenos Aires, Imago Mundi.
BOURDIEU, P. (1996). Espacio social y poder simbólico. En Cosas dichas. Barcelona, Gedisa.
BOURDIEU, P. (2002) [1978]. La juventud no es más que una palabra. Sociología y cultura, México, Grijalbo, pp.163-173.
BRACHT, I. (6 de octubre de 2012). “Voto a los 16, una maniobra utilitaria”, Clarín. Recuperado de http://www.clarin.com/opinion/Voto-maniobra-utilitaria_0_787121421.html
COSSE, I. (2014). Mafalda: historia social y política. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
DI STEFANO, M. (2006). Introducción. En Di Stefano (Coord.) Metáforas en uso. Buenos Aires, Biblos.
DUCROT, O. (1984). El decir y lo dicho. Buenos Aires, Hachette
FERNÁNDEZ, A. (4 de septiembre de 2012). “Mafalda tiene derecho a votar”, Página 12. Recuperado de http://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-202519-2012-09-04.html
FILINICH, M. I. (2013). Enunciación. Buenos Aires, Eudeba ”Enciclopedia Semiológica.
FOUCAULT, M. (1983). La Arqueología del saber. México, Siglo XXI
PLANTIN, C. (1996). La argumentación. Barcelona, Ariel.
KRIGER, M. (2016). La tercera invención de la juventud. Dinámicas de la politización juvenil en tiempos de la reconstrucción del Estado-Nación (Argentina, 2002-2015). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Grupo Editor Universitario.
LE GUERN, M. (1981). Metaphore et Argumentation. En L'Argumentation. Lyon, P.U.L.
LARRONDO, M. (2011). "Lápices de colores. El movimiento estudiantil secundario en Argentina. Investigaciones recientes". Presentación realizada en el seminario Clacso-Red Inju, mimeo.
MAINGUENEAU, D. (1987). Nouvelles tendences en analyse du discours. Paris, Hachette.
MAINGUENEAU D. (2003). ¿Situación de enunciación” o “situación de comunicación? Revista digital Discurso.org, nº5.
MAINGUENEAU, D. (2010). El enunciador encarnado: La problemática del Ethos. Versión. Estudios de Comunicación y Política, n° 24, México, UAM, pp. 203-225.
NÚÑEZ, P. (2013). La política en la escuela. Buenos Aires, La Crujía Ediciones.
PÚCHEUX, Michel (1975). Les vérités de La Palice. Linguistique sémantique philosophie. París, Maspero.
VÁZQUEZ, L. (7 de septiembre de 2012). “Las verdaderas intenciones del voto Play Station”. La Nación. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/1506074-las-verdaderas-intenciones-del-voto-playstation
VÁZQUEZ, M. (2015). Juventudes, políticas públicas y participación. Un estudio de las producciones socioestatales de juventud en la Argentina reciente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Grupo Editor Universitario.
VERÓN, E. (1985). El análisis del contrato de lectura, un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media. En Les medias: experiences, recherches actuelles, aplications. Paris, IREP.
VERÓN, E. (1987). La palabra adversativa. En El discurso político. Buenos Aires, Hachette.
VOMMARO, P. (2015). Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina. Tendencias, conflictos y desafíos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Grupo Editor Universitario.
Similar Articles
- Jose Luis Piñuel Raigada, Enrique Morales Corral, A praxeological study of research in communication, through analysis of the hegemonic discourse of academic researchers in Spain [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 2 (2018): September - December
- Miguel Valderrama, Mauro Salazar, Hegemonies of knowledge. Records of Ernesto Laclau under the Chilean post-dictatorship (Santiago, 1997-2007). , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Paula Pochintesta, María Florencia Baglione, Images about old age and ageing in Internet memes , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Gabriela Gallegos Martínez, Analysis of journalistic discourse about indigenous population: the case of Nuevo León, México. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Juan Carlos Ponce de León Iturry, Analysis of the agro-environmental political-legal discourse in Bolivia (2006-2019) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Eduardo Raíces, From the secret Argentina to youth emergence. Cultural analysis and politics in the Peronist magazine Línea (1980-1982) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Salomé Sola-Morales, Dra., Carla Quiroz, Mg., Representation of the role of women in the Chilean government discourse (1990-2016) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Emilia Hermelinda Lopera Pareja, The political debate on complementary and alternative medicine in Spain at the interface of science, politics and society (1979-2018) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Ramon Ramirez Ibarra, State, freedom, and ideology: digital narratives of the new right for Latin America , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).