Discurso televisivo y conflicto étnico chileno-mapuche.
-
Claudia González Castro
cjgonzalezcastro@yahoo.es
Downloads
Abstract
A través de este Estudio de Audiencias, se analizará las narrativas interétnicas de la televisión abierta producida en chile, en dos fases. La primera de ellas, objetiva la generación visual discursiva de la televisión, analizando la construcción simbólica que erige sobre la etnia mapuche. En la segunda fase, se objetiva a la audiencia mapuche, asumiendo que cuando se enfrenta un corpus audiovisual generado por la televisión, los regímenes de lectura no son homogéneos y se generan diferencias significativas de interpretación, dependientes del espacio cultural de la televidencia.Palabras Clave
ANDERSON, B. (1993): Comunidades Imaginadas, Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
BAJTIN, M. (2003): La Cultura Popular en la Edad Media y el Renacimiento. Madrid: Alianza Editorial. (1o ed. 1974)
BARTHES, R. (1978): Roland Barthes por Roland Barthes. Barcelona: Kairos.
BETTELHEIM, B. (2003): Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica.
BOMFIL, Batalla G. y otros. (1982): El Etnodesarrollo: sus Premisas Jurídicas, Políticas y de Organización en América Latina. Etnodesarrollo y Etnocidio. San José de Costa Rica: Ediciones FLACSO.
BORGES, J. L. (1995): Tema del Traidor y el Héroe, en Ficciones, Argentina: Emecé Editores. (1o ed. 1975)
BOURDIEU, P. (1997): Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.
CANALES, M. (Ed). (2006): Metodologías de Investigación Social, introducción a los oficios. Santiago: LOM.
CANGUILL, H. (2004): ¿Qué es ser indígena mapuche, y en consecuencia qué es ser mestizo en el sistema étnico social de Chile?. En Dannemann, M. (Ed), ¿Qué es ser mapuche hoy en Chile?. Santiago de Chile: Editorial Universitaria
CERTAU, M. (2003): Historia y Psicoanálisis. México: Universidad Iberoamericana.
COLAIZZI, G. (2007): La Pasión del Significante, Teoría del Género y Cultura Visual. Madrid: Biblioteca Nueva.
ENCINA, F. (1983): Historia de Chile. Santiago de Chile: Ed. Ercilla. (1o ed. 1952)
ENCINA, F. y CASTEDO, L. (1964): Historia de Chile. Santiago de Chile: Ed. Zig-Zag.
HAYDEN, White (1992): Metahistoria. México: Fondo de Cultura Económica.
LAKOFF, G. y JOHNSON, M. (2007): Metáforas de la Vida Cotidiana. Madrid: Ed. Cátedra.
LLANQUINAO, H. (2004): El ser mapuche en el contexto actual. En Dannemann, M. (Ed), ¿Qué es ser mapuche hoy en Chile?. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
MARTIN BARBERO, J. (1991): De los Medios a las Mediaciones. México: G. Gili.
MIRZOEFF, N. (1999): Una Introducción a la Cultura Visual. Buenos Aires: Paidós.
OROZCO GOMEZ, G. (2001): Televisión, Audiencias y Educación. Colombia: Grupo Editorial Norma.
ORTIZ, F. (1975): El Engaño de las Razas. La Habana: Ed. de Ciencias Sociales.
PARDO ABRIL, N. (2007): Cómo Hacer Análisis Crítico del Discurso, Una Perspectiva Latinoamericana. Santiago de Chile: Editorial Frasis.
PORTALES, F. (2007): Restricciones a la Libertad de Expresión en la Televisión Chilena. En GEDDA, ORTIZ, F. (Comp.), El Reto de la Televisión Digital. Santiago de Chile: Ed. Universitaria.
RICOEUR, P. (2001): La metáfora viva. Madrid: Ediciones Cristiandad.
TORAN, E. (1982): La información en Televisión. Barcelona: Mitre.
VAN DIJK, T. (1992): La Ciencia del Texto. Barcelona: Paidós. (1o ed. 1978).
Similar Articles
- Natalia Raimondo Anselmino, Alejandro Sambrana, Ana Laura Cardoso, José Rostagno, Paratextual and paralinguistic resources in the fanpages of the Argentine newspapers Clarín and La Nación. Attributes of press discourse in social networking sites , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Pablo Manuel Impelluso-Cortés, José Patricio Pérez-Rufí, Formal audiovisual analysis in the opening sequence of the television series: the audiovisual collage in Godfather of Harlem (MGM+, 2019-) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Fernando Matias Ramirez Llorens, Reaching the furthest corner of Argentina. History of the national radio and television council – CONART (1957-1970) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Nadia Koziner, Natalia Aruguete, The Mapuche conflict in the Chilean press. Theoretical-methodological annotations for media frames analysis , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 1 (2020): January - June
- Mario Sánchez Dávila, Audiovisual myths and rituals: television, spectacle and consumption , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 2 (2017): Setiembre - Diciembre
- Claudio Maldonado Rivera, Narrativa hipertextual mapuche: Reconstrucción contrahegemónica del archivo mnémico. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 5 No. 1 (2012): Enero - Agosto
- Fernando Fuente-Alba, Oscar Basulto, Alberto Amigo, Facebook as a discursive tool of the Chilean feminist movement of 2018 , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Luis Fernando Cuervo, Julián Andrés Burgos, Adriana Ángel-Botero, Children‘s identification processes with television characters: case studies about colombian children and their favorite cartoon programs. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 6 No. 2 (2013): Setiembre – Diciembre
- Matías Gómez Contreras, Felipe González López, Gaps in the political information consumption in Chile: television, press, and social media (2011-2019) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).