The debate on the legalization of abortion in the Argentinian electoral campaign in 2019. An analysis of the coverage of the leading digital media in the country.

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-48672021000100113

Abstract

A surprising event occurred in Argentina in 2018. For the first time, a president -of the conservative right- enabled Congress to debate the legalization of abortion. After months of debate, with more than 700 speakers who expressed positions in favor and against the initiative, the Senate rejected the project. Nevertheless, the issue had been installed on the public agenda, and it was expected to do the same on the political agenda for the election year next year.

Palabras Clave

abortion , media agenda , elections , agenda setting , framing , content analysis
  • Pages: 113-138
  • Date Published: 2021-07-11
  • Vol. 14 No. 1 (2021): January - June

Alcaraz, M. F. (2019): ¡Que sea Ley! La lucha de los feminismos por el aborto legal. Buenos Aires, Marea editorial.

Alconada-Mon, H. (1 de abril 2018): ¿Cuál es la apuesta de Macri con el aborto? The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2018/04/01/espanol/opinion/opinion-alconada-macri-aborto-argentina.html

ALEXA (2020): Top Sites in Argentina. Alexa.

http://www.alexa.com/topsites/countries/AR

Altieri, D. & Rosenberg, L. (30 de noviembre 2020): La consideración del proyecto como un intento por correr el foco sobre asuntos “más urgentes”. El anuncio en Twitter, la repercusión y las agendas. Letra P. Medios y redes ante la intervención del Ejecutivo en el debate del aborto. www.letrap.com.ar/nota/2020-11-30-14-33-0-medios-y-redes-ante-la-intervencion-del-ejecutivo-en-el-debate-del-aborto?fbclid=IwAR30yG-MhVbiuYRxCQ-BogOcAgpYhTIkJZXxU_-DpjDRJ321GEcs_Zg8gZU

Amadeo, B. (2018): Argentina 2019: de un ambiente de cambio a un cambio de ambiente. En A. Arellano (Coord.), Nuevas campañas electorales en América Latina (pp. 101-122). Montevideo, Konrad Adenauer Stiftung.

Aruguete, N. (2015): El poder de la agenda. Buenos Aires, Biblos.

Barrancos, D. (2018): La ley abortada: Notas sobre el debate de la interrupción voluntaria del embarazo. Salud Colectiva, 14(3), pp. 373. https://doi.org/10.18294/sc.2018.2025

Becerra, M. & Mastrini, G. (2017): La concentración infocomunicacional en América Latina (2000-2015). Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Bravo, M. (22 de julio 2019): Mauricio Macri busca el voto evangélico para compensar la distancia de la Iglesia Católica. Clarín. https://www.clarin.com/politica/mauricio-macri-busca-voto-evangelico-compensar-distancia-iglesia-catolica_0_CNe3e_Kcc.html

Carbajal, M. (9 de agosto 2018): Ganamos. Página/12. https://www.pagina12.com.ar/134081-ganamos

Entman, R. M. (2003): Cascading Activation: Contesting the White House‘s Frame After 9/11. Political Communication, 20(4), pp. 415–432. DOI: http://doi.org/10.1080/10584600390244176.

FALCONE, M. (2019): El gobierno no será reelecto. POSTdata, 24(1), pp. 221-230.

Garriga, A. C. & Negri, J. (2020): It‘s (Almost) Always the Economy: Economic Performance and Political Realignments in Argentina in 2019. Revista de Ciencia Política, 40(2), pp. 137-161. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2020005000104

González, F. (9 de octubre 2019): La apuesta final y desesperada de Mauricio Macri. Clarín. https://www.clarin.com/politica/apuesta-final-desesperada-mauricio-macri_0_5cF1eu8Q

Instituto Verificador de Circulaciones (IVC) (2020): Boletín Xpress. IVC. https://www.ivc.org.ar/boletin-xpress/

Jastreblansky, M. & Sued, G. (28 de julio 2019): Macri y Alberto Fernández definieron sus propuestas. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/politica/los-candidatos-definieron-sus-propuestas-nid2271931

Koziner, N. S. & Aruguete, N. (2020): El conflicto mapuche en la prensa chilena. Anotaciones teórico-metodológicas para el análisis de los encuadres mediáticos. Perspectivas de la Comunicación, 13(1), pp. 203-217.

Koziner, N. S. (2013): Antecedentes y fundamentos de la teoría del framing en comunicación. Austral Comunicación, 2(1), pp. 01-25. https://doi.org/10.26422/aucom.2013.0201.koz

Koziner, N. S. (2020): Temas y fuentes en medios digitales argentinos. Un estudio en contexto electoral (2019). Más Poder Local, 40, pp. 46-56.

Leiras, M. (15 de agosto 2019): Mejor que decir es hacer cosas con palabras. Infobae. https://www.infobae.com/opinion/2019/08/15/mejor-que-decir-es-hacer-cosas-con-palabras/

Lejtman, R. (23 de julio 2019): Macri tiene el voto de la comunidad judía, seduce a los evangélicos y pelea por el apoyo católico. Infobae. https://www.infobae.com/politica/2019/07/23/macri-tiene-el-voto-de-la-comunidad-judia-seduce-a-los-evangelicos-y-pelea-por-el-apoyo-catolico/

Mccombs, M. & Shaw, D. (1972): The agenda setting function of the mass media. Public Opinion Quarterly, 36, pp. 176-187.

MOM (2019): ¿Quiénes son los dueños de los medios en Argentina? Media Ownership Monitor Agentina.

https://argentina.mom-rsf.org/fileadmin/rogmom/output/argentina.mom-rsf.org/argentina.mom-rsf.org-es.pdf

Page, M. & Antenucci, P. (6 de noviembre 2019): Otra mirada de la elección presidencial 2019. OEAR. https://oear.cippec.org/ novedades/otra-mirada-a-la-eleccion-presidencial-2019/

Peker, L. (2019): La revolución de las hijas. Barcelona, Paidós.

Ratto, M. C. (2020): Otra vez la economía. La influencia de la agenda económica en las elecciones 2019. Más Poder Local, 40, pp. 38-45.

Reina, A. (2019): Polarización, crisis y debates presidenciales. Notas sobre la campaña electoral argentina del 2019. Más Poder Local, (39), pp. 34-36.

Sádaba-Garraza, M. T. (2001): Origen, aplicación y límites de la teoría del encuadre (framing) en comunicación. Comunicación y Sociedad, XIV(2), pp. 143-175.

Svampa, M. (2019): Posprogresismos, polarización y democracia en Argentina y Brasil. Nueva Sociedad, 282, pp. 121-134.

Tarducci, M. (2018): Escenas claves de la lucha por el derecho al aborto en Argentina. Salud Colectiva, 14(3), pp. 425-432. https://doi.org/10.18294/sc.2018.2036

Vommaro, G. (2018): ¿Cuán progre puede ser el macrismo? Revista Anfibia. http://revistaanfibia.com/ensayo/cuan-progre-puede-macrismo-2/

Zunino, E. & Ortiz-Marín, M. O. (2017): Los medios y las elecciones: la agenda informativa de la campaña presidencial de 2015 en la argentina. Más Poder Local, 30, pp. 56-66.

Zunino, E. (2016): La relevancia de las noticias en la prensa gráfica. Una reflexión teórico-metodológica a partir del análisis del conflicto entre las corporaciones agrarias y el gobierno argentino. Comunicación y Sociedad, (25), pp. 127-156. https://doi.org/10.32870/cys.v0i25.4424

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-07-11

How to Cite

Rosenberg, L. (2021). The debate on the legalization of abortion in the Argentinian electoral campaign in 2019. An analysis of the coverage of the leading digital media in the country. Perspectivas De La Comunicación, 14(1), 113–138. https://doi.org/10.4067/S0718-48672021000100113

Issue

Section

Articles - Media, politics and audiences

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.