Mexican contribution to the study of political communication. Bibliometric analysis of papers in open access journals

DOI:

https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3391

Abstract

Introduction: Political Communication constitutes a distinctive and independent field within the discipline of communication, characterized by the centrality placed on communication in the configuration of politics. Studies to date highlight the role played by the Mexican scientific community in political communication, but the existing literature on production within this field in the country is not extensive. Objective: To analyze Mexican scientific production in the form of articles published in the field of Political Communication between 2001 and 2021. Methodology: A bibliometric analysis of production in political communication in Mexico from 2001 to 2021 was carried out, resulting in the detection of 1258 articles on which the analysis of the contemplated variables was carried out. Results: There is a constant presence of articles from the field throughout the years, with a tendency to increase publication from the second decade of the 21st century. Publication is concentrated in Mexican journals belonging to the field of Communication Sciences. Additionally, there is limited production of articles in high-impact journals, and the level of internationalization is low. Discussion and conclusions: It is concluded that Political Communication in Mexico constitutes a field tending towards consolidation with a constant increase in production, although with weaknesses such as low publication in high-impact journals or the limited level of internationalization detected in articles published by the research community.

Palabras Clave

bibliometrics , political communication , academic papers , open access , Mexico

Arango, E., Ceballos, R., & Osorio, C. (2020). Investigación en publicidad política: un análisis bibliométrico. Revista Guillermo de Ockham, 18(2), 181–189. http://doi.org/10.21500/22563202.4574

Arroyave-Cabrera, J., & González-Pardo, R. (2022). Investigación bibliométrica de comunicación en revistas científicas en América Latina (2009-2018). Comunicar, 30(70), 85–96. https://doi.org/10.3916/C70-2022-07

Bryant, J., & Miron, D. (2004). Theory and research in mass communication. Journal of Communication, 54(4), 662–704, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2004.tb02650.x

Caffarel, C. (2018). La metainvestigación en comunicación, una necesidad y una oportunidad. adComunica, (15), 293–295. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.16

Camps, D. (2007). Estudio bibliométrico general de colaboración y consumo de la información en artículos originales de la revista. Universitas Médica, 48(4), 358–365.

____ (2008). Limitaciones de los indicadores bibliométricos en la evaluación de la actividad científica biomédica. Colombia Médica, 39(1), 74–79.

Flores-García, D. F., & Becerril-García, A. (2020). La Comunicación en México: un análisis de la producción científica disciplinaria en el contexto iberoamericano. Signo y Pensamiento, 39(77). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39-76.cmap

Fuentes, R. (1998). La emergencia de un campo académico: continuidad utópica y estructuración científica de la investigación de la comunicación en México. Universidad de Guadalajara.

____ (2019). Investigación y meta-investigación sobre comunicación en América Latina. MATRIZes, 13(1), 27–48. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p27-48

García-Macías, A., & Fortanell-Trejo, B. (2018). El “mundo pequeño” de la comunicación en América Latina. Un análisis de redes sociales desde los artículos científicos de la disciplina en el SciELO Citation Index. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 15(28), 120–137.

Giménez-Toledo, E., & Jiménez-Contreras, E. (2013). Los agujeros negros de la comunicación: Comunicación científica y metainvestigación. Comunicar, 21(41), 10–13. https://doi.org/10.3916/C41-2013-a2

Gómez-Diago, G. (2019). Metainvestigación en comunicación en España. Propuesta de una tipología. En Sierra-Caballero, F., & Alberich-Pascual, J. (Coords.), Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes (pp. 271–284). Universidad de Granada.

Gómez-Rodríguez, G., Morell, A. E., & Gallo-Estrada, C. (2017). A 30 años de Comunicación y Sociedad: Cambios y permanencias en el campo académico de la comunicación. Comunicación y Sociedad, (30), 17–44. https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6838

Goyanes, M. (2020). Meta-investigación en comunicación: antecedentes, efectos y retos de una investigación y gobernanza estandarizada. Profesional de la Información, 29(4), 1–14. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.06

Ioannidis, J. P., Fanelli, D., Dunne, D. D., & Goodman, S. N. (2015). Meta-research: Evaluation and improvement of research methods and practices. PLoS Biology, 13(2), 1–7. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1002264

Lilleker, D. G. (2006). Key Concepts in Political Communication. SAGE.

Lozano, C., & Rodríguez, A. (2018). La investigación de la comunicación en la actualidad. adComunica, (15), 21–24. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.2

Mellado, C. (2010). Análisis estructural de la investigación empírica sobre el periodista latinoamericano. Comunicación y Sociedad, 7(13), 125–147. https://doi.org/10.32870/cys.v0i13.1573

Piñeiro-Naval, V., & Morais, R. (2019). Estudio de la producción académica sobre comunicación en España e Hispanoamérica. Comunicar, 27(61), 113–123. https://doi.org/10.3916/C61-2019-10

Restrepo-Arango, C., & Urbizagástegui-Alvarado, R. (2016). Acercamiento a los Estudios Bibliométricos, Cienciométricos e Infométricos en México. Informação & Sociedade: Estudos, 26(1), 51–71.

Rodríguez-Estrada, A. (2018). Las redes de citación como elemento de construcción del campo científico: análisis de la comunicación política en México. Palabra Clave, 21(3), 641–672. https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.3.2

Rodríguez-Estrada, A., & Meyer Rodríguez, J. A. (2016). Prácticas objetivadas y subjetivadas en la producción de investigadores del campo científico de la comunicación política en México. Global Media Journal México, 13(25), 24–41. https://doi.org/10.29105/gmjmx13.25-2

Rodríguez-Estrada, A., Meyer-Rodríguez, J. A, & Echeverría-Victoria, M. (2017). La tensión centro-periferia en la producción del campo de la comunicación política. El caso mexicano. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 453–474. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1174

Saperas, E., & Carrasco-Campos, A. (2019). ¿Cómo investigamos la comunicación? La meta-investigación como método para el estudio de las prácticas de investigación en los artículos publicados en revistas científicas. En Sierra-Caballero, F., & Alberich-Pascual, J. (Coords.), Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes (pp. 217–230). Universidad de Granada.

Van-Stee, S. K. (2018). Meta-analysis of the persuasive effects of metaphorical vs. literal messages. Communication Studies, 69(5), 545–566. https://doi.org/10.1080/10510974.2018.1457553

Walter, N., Cody, M. J., & Ball-Rokeach, S. J. (2018). The ebb and flow of communication research: Seven decades of publication trends and research priorities. Journal of Communication, 68(2), 424–440, https://doi.org/10.1093/joc/jqx015

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-07-10

How to Cite

Muñiz, C. (2024). Mexican contribution to the study of political communication. Bibliometric analysis of papers in open access journals. Perspectivas De La Comunicación, 17. https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3391

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.