The affective-emotional dimension in communication theories: gaps and possibilities
-
Alejandro Grimson
alegrimson@gmail.com
-
Marta Rizo García
marta.rizo@uacm.edu.mx
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.56754/0718-4867.2025.3752Abstract
Introduction: This article raises the need to incorporate the affective and emotional dimensions into communication theories. Based on a review of classical theories and contributions such as cultural studies and approaches that address interpersonal communication, it critiques the omission of the affective and emotional dimensions in communication thought. The reflections are inscribed within proposals such as the Affective Turn in Social Sciences and incorporate contributions from the sociology and anthropology of emotions and bodies. It begins with the need to break with the binarism and dichotomies of reason-emotion and body-mind, among others, to understand communication as a process of meaning production that cannot omit the emotional. Objectives: To examine the presence of the affective and emotional dimension in both classical and contemporary communication theories and to reflect on the gaps and possibilities of this perspective in the field of communication theories. Methodology: As this is an essay, the methodology is fundamentally a documentary review and analysis and interpretation of documents. Results: This documentary research reveals a notable omission of the affective and emotional aspects in communication theories. In addition to a review of classical traditions in the study of communicative phenomena, it also includes a brief review of some recent proposals and conceptualizations that reflect the potential of the emotional and affective aspects in the analysis of communicative acts, which today primarily involve digital technologies. Conclusions: The discussion offered in this essay broadens the debate surrounding the object of the study of communication and, above all, regarding the perspectives that have historically been omitted from communication research despite having great explanatory potential for communicative phenomena.
Palabras Clave
Abramowski, A. & Canevaro, S. (Comps.) (2017). Pensar los afectos. Aproximaciones desde las ciencias sociales y las humanidades. Universidad Nacional General Sarmiento.
Ahmed, S. (2004). The Cultural Politics of Emotions. Routledge.
Belli, S. (2009). La construcción de una emoción y su relación con el lenguaje: revisión y discusión de un área importante de las ciencias sociales. Theoria, 18(2), 15-42. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29917006003
Berg, U. & Ramos-Zaya, A. (2015). Racializing Affect: A Theoretical Proposition. Current Anthropology, 56(5), 654-677. https://doi.org/10.1086/683053
Bericat, E. (1999). El contenido emocional de la comunicación en la sociedad del riesgo. Microanálisis del discurso. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (87), 221-253. https://doi.org/10.5477/cis/reis.87.221
____ (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. Papers. Revista de Sociologia, (62), 145-176. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v62n0.1070
____ (2016). The sociology of emotions: Four decades of progress. Current Sociology, 64(3), 491-513. https://doi.org/10.1177%2F0011392115588355
Bodei, R. (1995). Geometría de las pasiones. Miedo, esperanza, felicidad: filosofía y uso político. Fondo de Cultura Económica.
Bolaños, L. (2015). El estudio socio-histórico de las emociones y los sentimientos en las Ciencias Sociales del siglo XX. Revista de Estudios Sociales, (55), 178-191. https://doi.org/10.7440/res55.2016.12
Chillón, A. & Duch, Ll. (2012). Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación (Vol. 1). Herder.
____ (2015). Sociedad mediática y totalismo. Antropología de la comunicación (Vol. 2). Herder.
Clough, P. & Halley, J. (Eds.) (2007). The Affective Turn: Theorizing the Social. Duke University Press Books.
Clough, P. (2008). (De)Coding the Subject-in-Affect. Subjectivity, 23(1), 140-155. http://dx.doi.org/10.1057/sub.2008.16
Collins, R. (2009). Cadenas de rituales de interacción. Anthropos.
Connell, R. W. (1995). Masculinities. Polity Press.
Corres, P. (2007). El todo corporal. En Muñiz, E. & List, M. (Coords.), Pensar el cuerpo (pp. 207-215). UAM Azcapotzalco.
Damasio, A. (1995). Descartes’ Error: Emotion, Reason and the Human Brain. Random House.
Ekman, P. & Oster, H. (1979). Expresiones faciales de la emoción. Annual Review of Psychology, 30, 527-554.
Fuentes, R. (2008). La comunicación desde una perspectiva sociocultural. Acercamientos y provocaciones 1997-2007. ITESO.
Gil-Calvo, E. (2003). El miedo es el mensaje. Riesgo, incertidumbre y medios de comunicación. Alianza.
Goffman, E. (1970). Ritual de interacción. Tiempo contemporáneo.
____ (1979). Relaciones en público. Microestudios del orden público. Alianza.
____ (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.
____ (2001). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu.
____ (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Amorrortu.
Guzmán, A. (2007). De cuerpo presente: pasión y culpa. En Muñiz, E. & List, M. (Coords.), Pensar el cuerpo (pp. 50-67). UAM Azcapotzalco.
Hall, E. T. (1972). La dimensión oculta. Siglo XXI.
____ (1989). El lenguaje silencioso. Alianza.
Hall, S. (1973). “Encoding/Decoding.” Culture, Media, Languaje. Working Papers in Cultural Studies, 1972-79 (pp. 128-138). Hutchinson.
____ (1983). The Politics of Thatcherism. Lawrence and Wishart.
Hall, S., Jefferson, T., Clark, J., Roberts, B., & Critcher, Ch. (2023). Gobernar la crisis. Los atracos, el Estado y “la ley y el orden”. Traficantes de Sueños.
Harre, R. (Ed.) (1988). The Social Construction of Emotions. Basil Blackwell.
Hjarvard, S. (2008) The Mediatization of Society: A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change. Nordicom Review, (29), 105-134. https://doi.org/10.1515/nor-2017-0181
Izquierdo, C. (2000). Comunicación interpersonal y crecimiento emocional en centros educativos: un modelo interpretativo. Educar, (26), 127-149. https://doi.org/10.5565/rev/educar.277
Jenkins, R. (2010). The 21st-Century Interaction Order. En Hviid-Jacobsen, M. (Ed.), The Contemporary Goffman (pp. 257-274). Routledge.
Larsson, C. B. (1997). Le bon sens commun. Lund University Press.
Le-Breton, D. (1999). Las pasiones ordinarias. Antropología de las emociones. Nueva Visión.
____ (2001). Sociología del cuerpo. Nueva Visión.
____ (2010). Cuerpo sensible. Ediciones Metales Pesados.
Leys, R. (2011). The Turn to Affect: A Critique. Critical Inquiry, 37(3), 434-472. https://doi.org/10.1086/659353
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios de las mediaciones. Gustavo Gili.
McElhinny, B. (2010). The Audacity of Affect: Gender, Race, and History in Linguistic Accounts of Legitimacy and Belonging. Annual Review of Anthropology, 39(1), 309-328. https://doi.org/10.1146/annurev-anthro-091908-164358
Merton, R. K. (1982). Social research and the practicing professions. Cambridge University.
Muñiz, E. & List, M. (Coords.) (2007). Pensar el cuerpo. UAM Azcapotzalco.
Orozco, G. (1997). Medios, audiencias y mediaciones. Comunicar (8), 25-30. www.redalyc.org/pdf/158/15800806.pdf
Peake, T. H., & Egli, D. (1982). The language of feelings. Journal of Contemporary Psychotherapy, 13, 162–174. https://doi.org/10.1007/BF00946353
Radetich-Filinich, N. (2023). La smartphonización de la vida social. Cuestiones de Sociología (27), 1-18. https://doi.org/10.24215/23468904e148
Ramos-Ríos, M. (2024). El estudio de las emociones y los afectos en el contexto sociodigital. Hacia una etnografía digital de las emociones. En Ariza, M. (Coord.), Emociones y afectividad. Itinerarios metodológicos (pp. 87-115). UNAM.
Reguillo, R. (2006). Los miedos contemporáneos: sus laberintos, sus monstruos y sus conjuros. En Pereira, J. M. & Villadiego, M. (Eds.) Entre miedos y goces. Comunicación, vida pública y ciudadanía. Pontificia Universidad Javeriana.
Schmucler, H. (1992). Sobre los efectos de la comunicación. Sociedad, Revista de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (1), 1-13.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.
____ (2024). Sobre la evolución de los medios. Emergencia, adaptación y supervivencia. Ampersand.
____ (Ed.) (2015). Ecología de los medios. Gedisa.
Scribano, A. (2009). A modo de epílogo ¿Por qué una mirada sociológica de los cuerpos y las emociones? En Figari, C. & Scribano, A. (Comps.), Cuerpo(s), subjetividad(es) y conflicto(s). Hacia una sociología de los cuerpos y las emociones desde Latinoamérica (pp. 141-151). Fundación CICCUS.
Sibila, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Turner, J. H., & Stets, J. E. (2005). The sociology of emotions. Cambridge University Press.
Vergara, G. (2009). Conflicto y emociones. Un retrato de la vergüenza en Simmel, Elías y Giddens como excusa para interpretar prácticas en contextos de expulsión. En Figari, C. & Scribano, A. (Comps.), Cuerpo(s), subjetividad(es) y conflicto(s). Hacia una sociología de los cuerpos y las emociones desde Latinoamérica (pp. 35-52). Fundación CICCUS.
Weeks, J. (1999). La construcción cultural de las sexualidades ¿Qué queremos decir cuando hablamos de cuerpo y sexualidad? En Szasz, I. & Lerner, S. (Comps.), Sexualidades en México (pp. 175-198). Colegio de México. https://bit.ly/3wbnol2
Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Península.
Winkin, Y. (1984). La nueva comunicación. Kairós.
Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Paidós.
Most read articles by the same author(s)
- Teresa Velázquez García-Talavera, Marta Rizo García, The discourse of the far right and the crucial moments of political life , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 18 (2025): (Publishing on a rolling basis)
Similar Articles
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- José Luis Torres-Martín, Andrea Castro-Martínez, Pablo Díaz-Morilla, Cristina Pérez Ordóñez, Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Esteban Torres, The intercommunication system: from media to world social change , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Luis Fernando Baron Porras, Stefano Agostini, ICT and Migration in Latin American Pacific. Paths and trajectories of Pacific Colombian migrants , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Carlos Rusconi, Eugenia Roldán, Local media and political practices: notes for addressing mediatization. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Daniela Bruno, Verónica Becerro, Flavia Demonte, Communication in/of social research: a review of recent Ibero-American scientific literature , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): January - December
- Victoria Isabela Corduneanu, Dra., Carlos Muñiz, Dr., Martín Echeverría, Dr., Emotions in electoral context and political attention to mass media: affective intelligence or cognitive evaluation? , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Jose Luis Piñuel Raigada, Enrique Morales Corral, A praxeological study of research in communication, through analysis of the hegemonic discourse of academic researchers in Spain [Bilingual edition: Spanish – English] , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 2 (2018): September - December
- Eugenia Blasetti, Emma Garzonio, The social representation of migrants during the COVID-19 pandemic. An Italian case study on hostile narratives and visual political communication , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alejandro Grimson, Marta Rizo García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0)
that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).









