Technological competencies in teachers for the use of multimedia in Colombian social communication programs

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100219

Abstract

This article analyzed teachers' technological competencies for multimedia in Social Communication programs in Colombian universities. It was based on authors such as Alcalá (2006), Nielsen (2003), and Ferré (2000) to measure the usability of multimedia, while the theorists Basabe and Quintero (2012) and Marcelo (2005) contributed to technological competencies. As a spatial delimitation, the Autonomous University of the Caribbean was selected in Barranquilla, Colombia, for its Social Communication-Journalism and Radio and Television programs. The study was conducted from June 2016 to June 2017, with a sample of 32 teachers of the UAC, in Full-Time, Research Teacher and Professor status. According to the results obtained, it was determined that, in the teachers of the Autonomous University of the Caribbean, there is a high generation of knowledge and development of technological competencies imparted to the students under a process aimed at improving the educational quality; however, more significant investment effort in the multimedia platform of the Autonomous University of the Caribbean is needed to achieve innovative content.

Palabras Clave

technological competences , multimedia , universities , social communication programs , education

Author Biography

Santiago Reyes, Universidad Autónoma del Caribe

Lcdo. en Comunicación Social, Universidad Autónoma del Caribe, Barranquilla (Colombia). Mgs en Cs de la Comunicación. (LUZ) Venezuela

  • Pages: 219-235
  • Date Published: 2020-06-15
  • Vol. 13 No. 1 (2020): January - June

ALCALÁ, M. (2006): Medida de la usabilidad en aplicaciones de Escritorio. Un método práctico. Proyecto de Fin de Carrera de Ingeniero Informático. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

BASABE, S. y QUINTERO, H. (2012): Desempeño del docente en las aulas virtuales, caso: Universidad del Zulia.

BECERRA, D., DÍAZ, D. y HERNÁNDEZ, S. (2011): Impacto de las TICS en la educación venezolana. [Consultado 26-07-2015]. Disponible en:

https://lasticedu22.wordpress.com/2011/07/15/impacto-de-las-tics-en-la-educacion-venezolana/

BEVAN, N. (2005): Guidelines and Standards for Web Usability. Disponible en: http://www.nigelbevan.com/papers/web%20usability%20standards.pdf. [Consultado 05-2017].

CALVARY, G., COUTAZ, J., THEVENIN, D., LIMBOURG, Q.. BOUILLON L. y VANDERDONCKT, J. (2002): Plasticity of User Interfaces: A Revised Reference Framework. In: Pribeanu, C. y Vanderdonckt, J. (Eds.), Proceedings of 1st International Workshop on Task Models and Diagrams for User Interface Design TAMODIA'2002 (Bucharest, 18-19 July 2002), Academy of Economic Studies of Bucharest

CAMPELO, J. R. y MARÍN, J. (2001): Un Sistema Didáctico para la Enseñanza - Aprendizaje de la Física. Rev. Bras. Ensino Fís. vol.23 no.3 São Paulo. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172001000300011

DE ANDRÉS-CERDÁ, F. (2002): Uso de tecnologías abiertas (Processing) en el desarrollo de interfaces avanzadas de visualización y acceso de datos. Estudio del caso Organic.Edunet. Disponible en:

http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/11761/6/fde_andresTFM0112memoria.pdf

FERRAZ-FERNÁNDEZ, A. (2002): Ergonomía de la Información para Estudiantes Universitarios con Discapacidad. Tesis Doctoral. Barcelona, España: Universidad Politécnica de Cataluña.

FERRÉ, X. (2000): Principios Básicos de Usabilidad para Ingenieros Software. Facultad de Informática. Universidad Politécnica de Madrid. Trabajo Libre.

FERRER, M., PRIETO, C. y SÁNCHEZ, J. (2011): ¿Una sociedad de la información en igualdad de condiciones? Evaluación al grado de inclusión socialdigital que ofrecen las TIC desde la perspectiva de la usabilidad y la accesibilidad. Quórum Académico, vol. 8, núm. 2, julio-diciembre, 2011, pp. 247-267

GISBERT, M., ADELL, J., RALLO, R. y BELLVER-TOLLA, A. (1997): El docente y los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. En: Cebrián et al. Recursos tecnológicos para los procesos de enseñanza y aprendizaje, pp 126-132. Málaga: ICE / Universidad de Málaga.

GOULD, J. D. y LEWIS, C. (1985): Designing for Usability: Key principles and what designers think. Communications of the ACM. 28(3), pp. 360-411

HERNÁNDEZ, B. (2012): Accesibilidad: principio de robustez. En: Escribir en Internet. Fundeu BBVA. Disponible en:

http://www.fundeu.es/escribireninternet/accesibilidad-principio-de-robustez

HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C. y BAPTISTA, P. (2010): Metodología de la Investigación. Mexico: McGraw Hill.

ISO 9241:11 (1998): Ergonomic requeriments for office work with visual display terminals (VDT) s – Part 11 Guidance on Usability

MARCELO, C. (2005): La formación de formadores: nuevos escenarios, nuevas competencias. En Tejada, J., Navio, A. y Ferrández, E. Libro de Actas del IV Congreso de Formación para el Trabajo (269-278). Madrid.

MARTÍNEZ, L.E. y MONSERRAT, J (2010): Evaluación heurística de las webs de franquicias en el sector Óptica y Optometría, en Revista Latina de Comunicación Social, 65, pp. 71-88. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/10/art/884_UA/06_Martinez_y_Monserrat.html

MATERA, M., COSTABILE M. F., GARZOTTO, F. y PAOLINI, P. (2002): SUE Inspection: An Effective Method for Systematic Usability Evaluation of Hypermedia. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics Part A. 1(32). pp. 93-103.

MÉNDEZ, C. (2011): Metodología y desarrollo del proceso de investigación. Bogotá: Editorial Mc Graw-Hill. Cuarta Edición.

MOGOLLÓN, H. (2006): La Usabilidad y sus potencialidades para apalancar la apropiación social de Internet. Ponencia presentada en las Jornadas Internas de Investigación de la Facultad de Humanidades y Educación del 2006 en la Universidad del Zulia. Venezuela

NIELSEN, J. (2003): Usabilidad. Diseño de Sitios Web. USA: Editorial Prentice Hall

PANACH, J. I. (2010): Incorporación de mecanismos de usabilidad en un Entorno de Producción de Software Dirigidos por Modelos. Tesis Doctoral

PÉREZ, I. y GARCÍAS, A. (2002): Nuevas estrategias didácticas en entornos digitales para la enseñanza superior. En: Salinas, J. y Batista,A. (Coords.). Didáctica y tecnología educativa para una universidad en un mundo digital. Panamá: Universidad de Panamá, Imprenta Universitaria.

PINTO-FERNÁNDEZ, J. (2014): Aplicación de técnicas de usabilidad y accesibilidad en el entorno cliente. Málaga, España: Editorial IC.

PREECE, J. (2001): Sociability and usability in online communities: determining and measuring success. Behaviour & Information Technology, Vol. 20, No. 5, pp.347-356

RIVEROS, V., MENDOZA, M. I. y CASTRO, R. (2011): Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática. Quorum Académico. Vol 8 No. 15. pp. 111-130

SALINAS, J. (2004): Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). UOC. Vol. 1, n 1. [Consultado: 20/03/2017].

SÁNCHEZ, J. (2004): Aprendizaje visible, Tecnología invisible. Santiago de Chile: Editorial Dolmen

SIERRA-BRAVO, R. (2001): Técnicas de Investigación Social. Teoría y Ejercicios. Decimocuarta edición. España: Thomson Editores Spain.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-15

How to Cite

Viloria, H. A., & Reyes, S. (2020). Technological competencies in teachers for the use of multimedia in Colombian social communication programs. Perspectivas De La Comunicación, 13(1), 219–235. https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100219

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.