Technological competencies in teachers for the use of multimedia in Colombian social communication programs
-
Hender Alexander Viloria
henderviloria@gmail.com
-
Santiago Reyes
santreyes@hotmail.com
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100219Abstract
This article analyzed teachers' technological competencies for multimedia in Social Communication programs in Colombian universities. It was based on authors such as Alcalá (2006), Nielsen (2003), and Ferré (2000) to measure the usability of multimedia, while the theorists Basabe and Quintero (2012) and Marcelo (2005) contributed to technological competencies. As a spatial delimitation, the Autonomous University of the Caribbean was selected in Barranquilla, Colombia, for its Social Communication-Journalism and Radio and Television programs. The study was conducted from June 2016 to June 2017, with a sample of 32 teachers of the UAC, in Full-Time, Research Teacher and Professor status. According to the results obtained, it was determined that, in the teachers of the Autonomous University of the Caribbean, there is a high generation of knowledge and development of technological competencies imparted to the students under a process aimed at improving the educational quality; however, more significant investment effort in the multimedia platform of the Autonomous University of the Caribbean is needed to achieve innovative content.
Palabras Clave
ALCALÁ, M. (2006): Medida de la usabilidad en aplicaciones de Escritorio. Un método práctico. Proyecto de Fin de Carrera de Ingeniero Informático. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
BASABE, S. y QUINTERO, H. (2012): Desempeño del docente en las aulas virtuales, caso: Universidad del Zulia.
BECERRA, D., DÍAZ, D. y HERNÁNDEZ, S. (2011): Impacto de las TICS en la educación venezolana. [Consultado 26-07-2015]. Disponible en:
https://lasticedu22.wordpress.com/2011/07/15/impacto-de-las-tics-en-la-educacion-venezolana/
BEVAN, N. (2005): Guidelines and Standards for Web Usability. Disponible en: http://www.nigelbevan.com/papers/web%20usability%20standards.pdf. [Consultado 05-2017].
CALVARY, G., COUTAZ, J., THEVENIN, D., LIMBOURG, Q.. BOUILLON L. y VANDERDONCKT, J. (2002): Plasticity of User Interfaces: A Revised Reference Framework. In: Pribeanu, C. y Vanderdonckt, J. (Eds.), Proceedings of 1st International Workshop on Task Models and Diagrams for User Interface Design TAMODIA'2002 (Bucharest, 18-19 July 2002), Academy of Economic Studies of Bucharest
CAMPELO, J. R. y MARÍN, J. (2001): Un Sistema Didáctico para la Enseñanza - Aprendizaje de la Física. Rev. Bras. Ensino Fís. vol.23 no.3 São Paulo. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-11172001000300011
DE ANDRÉS-CERDÁ, F. (2002): Uso de tecnologías abiertas (Processing) en el desarrollo de interfaces avanzadas de visualización y acceso de datos. Estudio del caso Organic.Edunet. Disponible en:
http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/11761/6/fde_andresTFM0112memoria.pdf
FERRAZ-FERNÁNDEZ, A. (2002): Ergonomía de la Información para Estudiantes Universitarios con Discapacidad. Tesis Doctoral. Barcelona, España: Universidad Politécnica de Cataluña.
FERRÉ, X. (2000): Principios Básicos de Usabilidad para Ingenieros Software. Facultad de Informática. Universidad Politécnica de Madrid. Trabajo Libre.
FERRER, M., PRIETO, C. y SÁNCHEZ, J. (2011): ¿Una sociedad de la información en igualdad de condiciones? Evaluación al grado de inclusión socialdigital que ofrecen las TIC desde la perspectiva de la usabilidad y la accesibilidad. Quórum Académico, vol. 8, núm. 2, julio-diciembre, 2011, pp. 247-267
GISBERT, M., ADELL, J., RALLO, R. y BELLVER-TOLLA, A. (1997): El docente y los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. En: Cebrián et al. Recursos tecnológicos para los procesos de enseñanza y aprendizaje, pp 126-132. Málaga: ICE / Universidad de Málaga.
GOULD, J. D. y LEWIS, C. (1985): Designing for Usability: Key principles and what designers think. Communications of the ACM. 28(3), pp. 360-411
HERNÁNDEZ, B. (2012): Accesibilidad: principio de robustez. En: Escribir en Internet. Fundeu BBVA. Disponible en:
http://www.fundeu.es/escribireninternet/accesibilidad-principio-de-robustez
HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C. y BAPTISTA, P. (2010): Metodología de la Investigación. Mexico: McGraw Hill.
ISO 9241:11 (1998): Ergonomic requeriments for office work with visual display terminals (VDT) s – Part 11 Guidance on Usability
MARCELO, C. (2005): La formación de formadores: nuevos escenarios, nuevas competencias. En Tejada, J., Navio, A. y Ferrández, E. Libro de Actas del IV Congreso de Formación para el Trabajo (269-278). Madrid.
MARTÍNEZ, L.E. y MONSERRAT, J (2010): Evaluación heurística de las webs de franquicias en el sector Óptica y Optometría, en Revista Latina de Comunicación Social, 65, pp. 71-88. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/10/art/884_UA/06_Martinez_y_Monserrat.html
MATERA, M., COSTABILE M. F., GARZOTTO, F. y PAOLINI, P. (2002): SUE Inspection: An Effective Method for Systematic Usability Evaluation of Hypermedia. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics Part A. 1(32). pp. 93-103.
MÉNDEZ, C. (2011): Metodología y desarrollo del proceso de investigación. Bogotá: Editorial Mc Graw-Hill. Cuarta Edición.
MOGOLLÓN, H. (2006): La Usabilidad y sus potencialidades para apalancar la apropiación social de Internet. Ponencia presentada en las Jornadas Internas de Investigación de la Facultad de Humanidades y Educación del 2006 en la Universidad del Zulia. Venezuela
NIELSEN, J. (2003): Usabilidad. Diseño de Sitios Web. USA: Editorial Prentice Hall
PANACH, J. I. (2010): Incorporación de mecanismos de usabilidad en un Entorno de Producción de Software Dirigidos por Modelos. Tesis Doctoral
PÉREZ, I. y GARCÍAS, A. (2002): Nuevas estrategias didácticas en entornos digitales para la enseñanza superior. En: Salinas, J. y Batista,A. (Coords.). Didáctica y tecnología educativa para una universidad en un mundo digital. Panamá: Universidad de Panamá, Imprenta Universitaria.
PINTO-FERNÁNDEZ, J. (2014): Aplicación de técnicas de usabilidad y accesibilidad en el entorno cliente. Málaga, España: Editorial IC.
PREECE, J. (2001): Sociability and usability in online communities: determining and measuring success. Behaviour & Information Technology, Vol. 20, No. 5, pp.347-356
RIVEROS, V., MENDOZA, M. I. y CASTRO, R. (2011): Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática. Quorum Académico. Vol 8 No. 15. pp. 111-130
SALINAS, J. (2004): Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). UOC. Vol. 1, n 1. [Consultado: 20/03/2017].
SÁNCHEZ, J. (2004): Aprendizaje visible, Tecnología invisible. Santiago de Chile: Editorial Dolmen
SIERRA-BRAVO, R. (2001): Técnicas de Investigación Social. Teoría y Ejercicios. Decimocuarta edición. España: Thomson Editores Spain.
Similar Articles
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- José Luis Torres-Martín, Andrea Castro-Martínez, Pablo Díaz-Morilla, Cristina Pérez Ordóñez, Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Esteban Torres, The intercommunication system: from media to world social change , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Daniela Bruno, Verónica Becerro, Flavia Demonte, Communication in/of social research: a review of recent Ibero-American scientific literature , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Eugenia Blasetti, Emma Garzonio, The social representation of migrants during the COVID-19 pandemic. An Italian case study on hostile narratives and visual political communication , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Alfonso Chaves-Montero, Walter Federico Gadea-Aiello, José Ignacio Aguaded-Gómez, The political communication on social networks during the 2015 electoral campaign in Spain: usage, effectivity and reach , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 10 No. 1 (2017): Enero - Agosto
- Alejandro Grimson, Marta Rizo García, The affective-emotional dimension in communication theories: gaps and possibilities , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 18 (2025): (Publishing on a rolling basis)
- Francisco Javier Alonso-Flores, Carolina Moreno-Castro, Antonio Eleazar Serrano-López, Researchers‘ age, gender and professional status as indicators of the Twitter perception in science dissemination , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Carlos Rusconi, Eugenia Roldán, Local media and political practices: notes for addressing mediatization. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).