Memory construction in the new River Plate historical comic: the case of Malandras and Tacuara (Santullo-Ginevra)

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-48672021000200195

Abstract

This paper analyzes two comic strips: Malandras (2010-2011) and Tacuara (2012), both scripted by Rodolfo Santullo and drawn by Dante Ginevra. Published in the Argentine magazine Fierro, these works of fiction can be recognized as attempts to reconstruct and analyze the past. Although they can be classified as different subgenres within the broad traditional adventure genre (one can be classified as part of the police genre and the other part of the political genre), both comics are centered around political aspects. We maintain that they are historical comics because they produce meaning from events and actors whose central properties and characteristics have already been configured in discourses marked by their referential function, primarily by historiography and journalism (Berone, 2018, p. 41). The new historical story comics from the River Plate exploit the condition of graphic narratives as an expressive means to build collective memory and review the past, giving meaning to historical events under a particular context - especially the social imaginary about the past built in a singular present.

Palabras Clave

history , narrative , fiction , memory , comic
  • Pages: 195-231
  • Date Published: 2021-12-15
  • Vol. 14 No. 2 (2021): July - December

BERONE, L. (2012). Historieta, discurso político y narración. La revista Fierro, entre dos épocas. En L. Berone & F. Reggiani (Eds.), Creencias bien fundadas: Historieta y política en Argentina, de la transición democrática al kirchnerismo (pp. 40-60). Universidad Nacional de Córdoba.

____ (2014). El sistema de los géneros en la historieta argentina contemporánea. El caso de la historieta histórica [Texto Inédito]. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

____ (2018). La intención es joder un poco Algunas claves de lectura sobre la obra de Carlos Trillo. En S. Gago & I. Lomsacov, Viñetas bajo la lupa. Algunas claves de lectura sobre historieta argentina. Universidad Nacional de Córdoba.

____ (2020). Historieta rioplatense y memoria histórica. Sobre algunas dificultades contemporáneas. 9a Arte, 9(1), pp. 14-34. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9877.v9i1p14-34

BOURDIEU, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.

ECO, U. (1984). Apocalípticos e integrados. Editorial Lumen.

FERNÁNDEZ, L. (2017). La historieta como relato de un trauma social en América Latina: los casos Historietas por la Identidad (Argentina) y Acto de Guerra (Uruguay). Miguel Hernández Communication Journal, (7), pp. 191-215. https://revistas.innovacionumh.es/index.php/mhcj/article/view/134/267

GOMBRICH, E. (1995). La Historia del Arte. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (Conaculta) y Editorial Diana.

HAMON, P. (1977). Para un estatuto semiológico del personaje. En R. Barthes et al., Poétique du récit (pp. 115-180). Seuil.

LLADÓ-POL, F. (2001). Los cómics de la transición (El boom del cómic adulto 1975-1984). Glénat.

MARTÍNEZ-GUIDOLIN, V. (2015). Políticas de Memoria del pasado reciente en las ciudades de Montevideo y Buenos Aires. [Tesis de Maestría, Universidad de la República de Uruguay] https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/17033/1/TMFCS_Mart%C3%ADnezGuidolinVirginia.pdf

MCCLOUD, S. (2016). Entender el comic. El arte invisible (5ta edición). Astiberri Ediciones.

MENDOZA-GARCÍA, J. (2014). La configuración de la memoria colectiva: los artefactos. Por caso, la escritura y las imágenes. Entreciencias. Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 2(3), pp. 103-119. http://dx.doi.org/10.21933/J.EDSC.2014.03.041

REGGIANI, F. (julio 8, 2008). Historietas en transición. Representaciones del terrorismo de Estado durante la apertura democrática [Mensaje de foro en línea]. Estudios y Crítica de la Historieta Argentina. https://historietasargentinas.wordpress.com/2008/07/08/11-historietas-en-transicion-representaciones-del-terrorismo-de-estado-durante-la-apertura-democratica-federico-reggiani/

____ (2012). Nombres propios, política y representación: Sarna y El Síndrome Guastavino. En L. Berone & F. Reggiani (Eds.), Creencias bien fundadas. Historieta y política en Argentina, de la transición democrática al kirchnerismo (vol. 4, pp. 86-96). Universidad Nacional de Córdoba.

SANTULLO, R. & GINEVRA, D. (2012). Tacuara. Revista Fierro. La historieta argentina. Ed. la Página.

____ (2014). Malandras. Historieteca Editorial.

SASTURAIN, J. (2011). Contraindicaciones: Un número pesado. Revista Fierro. La historieta argentina, (55), pp. 4.

SAVOINI, S. & SIRAGUSA, C. (mayo 7-9, 2014). Retratos de Guerra: memorias acerca de Malvinas en la TV argentina [Sesión de Congreso]. Congreso PreAlas Patagonia, VI Foro Sur-Sur. El Calafate, Argentina.

____ (2017). Los tiempos de la guerra / la guerra en el tiempo: una memoria televisiva de Malvinas. Representaciones. Revista de Estudios sobre Representaciones en Arte, Ciencia y Filosofía, 13(2), pp. 17-36. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/repr/article/view/19564

VALENZUELA, A. (mayo 18, 2011) Nace una asociación de historietistas. Cuadritos, periodismo de historieta. https://avcomics.wordpress.com/2011/05/18/7826/

VON-SPRECHER, R. (2012). Historieta, Estado, política y grados de autonomía. En L. Berone & F. Reggiani (Eds.), Creencias bien fundadas. Historieta y política en Argentina, de la transición democrática al kirchnerismo (vol. 4, pp. 13-40). Universidad Nacional de Córdoba.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-12-15

How to Cite

Gago, S. (2021). Memory construction in the new River Plate historical comic: the case of Malandras and Tacuara (Santullo-Ginevra). Perspectivas De La Comunicación, 14(2), 195–231. https://doi.org/10.4067/S0718-48672021000200195

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.