Memory construction in the new River Plate historical comic: the case of Malandras and Tacuara (Santullo-Ginevra)
-
Sebastián Gago
sebastian.gago@unc.edu.ar
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.4067/S0718-48672021000200195Abstract
This paper analyzes two comic strips: Malandras (2010-2011) and Tacuara (2012), both scripted by Rodolfo Santullo and drawn by Dante Ginevra. Published in the Argentine magazine Fierro, these works of fiction can be recognized as attempts to reconstruct and analyze the past. Although they can be classified as different subgenres within the broad traditional adventure genre (one can be classified as part of the police genre and the other part of the political genre), both comics are centered around political aspects. We maintain that they are historical comics because they produce meaning from events and actors whose central properties and characteristics have already been configured in discourses marked by their referential function, primarily by historiography and journalism (Berone, 2018, p. 41). The new historical story comics from the River Plate exploit the condition of graphic narratives as an expressive means to build collective memory and review the past, giving meaning to historical events under a particular context - especially the social imaginary about the past built in a singular present.
Palabras Clave
BERONE, L. (2012). Historieta, discurso político y narración. La revista Fierro, entre dos épocas. En L. Berone & F. Reggiani (Eds.), Creencias bien fundadas: Historieta y política en Argentina, de la transición democrática al kirchnerismo (pp. 40-60). Universidad Nacional de Córdoba.
____ (2014). El sistema de los géneros en la historieta argentina contemporánea. El caso de la historieta histórica [Texto Inédito]. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
____ (2018). La intención es joder un poco Algunas claves de lectura sobre la obra de Carlos Trillo. En S. Gago & I. Lomsacov, Viñetas bajo la lupa. Algunas claves de lectura sobre historieta argentina. Universidad Nacional de Córdoba.
____ (2020). Historieta rioplatense y memoria histórica. Sobre algunas dificultades contemporáneas. 9a Arte, 9(1), pp. 14-34. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9877.v9i1p14-34
BOURDIEU, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
ECO, U. (1984). Apocalípticos e integrados. Editorial Lumen.
FERNÁNDEZ, L. (2017). La historieta como relato de un trauma social en América Latina: los casos Historietas por la Identidad (Argentina) y Acto de Guerra (Uruguay). Miguel Hernández Communication Journal, (7), pp. 191-215. https://revistas.innovacionumh.es/index.php/mhcj/article/view/134/267
GOMBRICH, E. (1995). La Historia del Arte. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (Conaculta) y Editorial Diana.
HAMON, P. (1977). Para un estatuto semiológico del personaje. En R. Barthes et al., Poétique du récit (pp. 115-180). Seuil.
LLADÓ-POL, F. (2001). Los cómics de la transición (El boom del cómic adulto 1975-1984). Glénat.
MARTÍNEZ-GUIDOLIN, V. (2015). Políticas de Memoria del pasado reciente en las ciudades de Montevideo y Buenos Aires. [Tesis de Maestría, Universidad de la República de Uruguay] https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/123456789/17033/1/TMFCS_Mart%C3%ADnezGuidolinVirginia.pdf
MCCLOUD, S. (2016). Entender el comic. El arte invisible (5ta edición). Astiberri Ediciones.
MENDOZA-GARCÍA, J. (2014). La configuración de la memoria colectiva: los artefactos. Por caso, la escritura y las imágenes. Entreciencias. Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 2(3), pp. 103-119. http://dx.doi.org/10.21933/J.EDSC.2014.03.041
REGGIANI, F. (julio 8, 2008). Historietas en transición. Representaciones del terrorismo de Estado durante la apertura democrática [Mensaje de foro en línea]. Estudios y Crítica de la Historieta Argentina. https://historietasargentinas.wordpress.com/2008/07/08/11-historietas-en-transicion-representaciones-del-terrorismo-de-estado-durante-la-apertura-democratica-federico-reggiani/
____ (2012). Nombres propios, política y representación: Sarna y El Síndrome Guastavino. En L. Berone & F. Reggiani (Eds.), Creencias bien fundadas. Historieta y política en Argentina, de la transición democrática al kirchnerismo (vol. 4, pp. 86-96). Universidad Nacional de Córdoba.
SANTULLO, R. & GINEVRA, D. (2012). Tacuara. Revista Fierro. La historieta argentina. Ed. la Página.
____ (2014). Malandras. Historieteca Editorial.
SASTURAIN, J. (2011). Contraindicaciones: Un número pesado. Revista Fierro. La historieta argentina, (55), pp. 4.
SAVOINI, S. & SIRAGUSA, C. (mayo 7-9, 2014). Retratos de Guerra: memorias acerca de Malvinas en la TV argentina [Sesión de Congreso]. Congreso PreAlas Patagonia, VI Foro Sur-Sur. El Calafate, Argentina.
____ (2017). Los tiempos de la guerra / la guerra en el tiempo: una memoria televisiva de Malvinas. Representaciones. Revista de Estudios sobre Representaciones en Arte, Ciencia y Filosofía, 13(2), pp. 17-36. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/repr/article/view/19564
VALENZUELA, A. (mayo 18, 2011) Nace una asociación de historietistas. Cuadritos, periodismo de historieta. https://avcomics.wordpress.com/2011/05/18/7826/
VON-SPRECHER, R. (2012). Historieta, Estado, política y grados de autonomía. En L. Berone & F. Reggiani (Eds.), Creencias bien fundadas. Historieta y política en Argentina, de la transición democrática al kirchnerismo (vol. 4, pp. 13-40). Universidad Nacional de Córdoba.
Similar Articles
- Miguel Alejandro Chamorro Maldonado, Discourse semiotics of historical memory on the internet. Traces of memories in Chilean and Spanish fiction series and their convergence with social networks , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 2 (2018): September - December
- Luis Fernando Cuervo, Julián Andrés Burgos, Adriana Ángel-Botero, Children‘s identification processes with television characters: case studies about colombian children and their favorite cartoon programs. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 6 No. 2 (2013): Setiembre – Diciembre
- José Luis Torres-Martín, Andrea Castro-Martínez, Pablo Díaz-Morilla, Cristina Pérez Ordóñez, Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Montserrat Vidal-Mestre, Alfonso Freire-Sánchez, Maria Fitó-Carreras, The journalistic discourse and the elements of message transmission in the podcast and the audiovisual docuseries of true crime. The case of El asesino de la baraja , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Ramon Ramirez Ibarra, State, freedom, and ideology: digital narratives of the new right for Latin America , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- David Mateo, Conversation with James Lull , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Luiz Marcelo Brandão Carneiro, O mosaico narrativo intersemiótico de watchmen: um modelo de construção potencial de textos criativos , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 1 No. 2 (2008): Setiembre – Diciembre
- Fernando Matias Ramirez Llorens, Reaching the furthest corner of Argentina. History of the national radio and television council – CONART (1957-1970) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Claudia Montero, Luis Campos Medina, A Theater of Images. The covers of El Mercurio of Valparaiso about the “Mega-fire” of 2014. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Francisco de Paula Enrile Sánchez, REVIEW: “Out of the prison of memory. Nations and future” , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 2 (2021): July - December
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).