Effective measurement of the media competence of future Chilean communicators
-
Pablo Andrada
pablo.andrada@userena.cl
-
Cristian Cabalin
ccabalin@uchile.cl
-
Cristian Agurto
cristian17.caas@gmail.com
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3634Abstract
Introduction: Communication professionals have been defined by UNESCO as one of the key groups that ensure that citizens have media education. Aims/Objectives: This research measures the media competence of Chilean university communication students in the context of the constitutional process. Methodology: A mixed approach is used with an innovative and effective measurement instrument that allows us to overcome the self-perception problems of most media education questionnaires. The quantitative results are complemented by conducting four discussion groups. Results: The vast majority of future communicators present insufficient performance in their media skills. Discussion: When reviewing by dimensions, only a sufficient degree of use of technology is achieved, negatively highlighting the cases of interaction and production and dissemination processes with poor results. Conclusions: The results obtained allow us to make specific proposals to improve the curricula of Chilean communication majors.
Palabras Clave
Andrada, P. (2018). La Educación mediática en la formación de profesionales de la educación infantil en Chile: evaluación de planes de estudio, creencias y percepción de la competencia mediática. [Tesis de Doctorado, Universitat Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10803/665956
Aranda, D., Sánchez-Navarro, J., & Mohammadi, L. (2020). Perception and self-assessment of digital skills and gaming among youth: A dataset from Spain. Data in Brief, 28, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.dib.2019.104957
Arias, M., Torres, T., & Yáñez, J. (2014). El desarrollo de competencias digitales en la educación superior. Historia y Comunicación Social, 19, 355-366. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44963
Bonilla-del-Río, M., Diego-Mantecón, J. M., & Lena-Acebo, F. J. (2018). Estudiantes Universitarios: prosumidores de recursos digitales y mediáticos en la era de internet. Aula abierta, 47(3), 319-326. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.319-326
Borges, G., & Sigiliano, D. (2022). Activismo del fandom Limantha en Twitter: análisis de la competencia mediática en la discusión de las causas sociales. Comunicación y Sociedad, 19, 1-24. https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8299
Buckingham, D. (2019). La enseñanza mediática en la era de la posverdad: fake news, sesgo mediático y el reto para la educación en materia de alfabetización mediática y digital. Cultura y educación, 31(2), 213-231. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603814
Caldeiro-Pedreira, M. C., & Aguaded-Gómez, I. (2015). Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU), 9(1), 37-55. DOI: 10.19083/ridu.9.379
CML (2005). 5 preguntas claves que pueden cambiar el mundo. Actividades de clase para alfabetismo en medios. Center for Media Literacy.
FastCheck (5 de julio, 2022). Fact checking: Un 64% de las verificaciones sobre el proceso constituyente resultaron ser falsas. Fast Check https://www.fastcheck.cl/2022/07/05/fact-checking-un-64-de-las-verificaciones-sobre-el-proceso-constituyente-resultaron-ser-falsas/
Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Luciérnaga Comunicación, 4(7), 72-79. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Ferrés, J., Figueras, M., & Ambròs, A. (2022). EduMediaTest, una herramienta al servicio de la competencia mediática. Informe sobre el proyecto, los resultados y las recomendaciones. Quaderns del CAC, 25(48), 79-84. ISSN (electrónico): 2014-2242.
Ferrés, J., García, A., Aguaded, J., Fernández, J., Figueras, M., & Blanes, M. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Ministerio de Educación, Instituto de Tecnología Educat.
Gozálvez, V., Masanet-Jorda, M.J., Hernándo-Gómez, Á., & Bernal-Bravo, C. (2019). Relación entre formación universitaria y competencia mediática del profesorado. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1113-1126. https://doi.org/10.5209/rced.60188
Lazcano-Peña, D., Bustamante, G., Lagos, C., & Cabalin, C. (2023). Me enteré por Instagram. Consumo y competencias mediáticas de jóvenes de sectores populares y medios en Chile. Contratexto, (40), 237-256.
López, L., & Aguaded, M. C. (2015). La docencia sobre alfabetización mediática en las facultades de Educación y Comunicación. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (44), 187-195. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-20
Mateus, J. C., Andrada, P., & Ferrés, J. (2019). Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica. Revista de Comunicación, 18(2), 287-301.
Morejón-Llamas, N. (2020). Desinformación y alfabetización mediática desde las instituciones: los decálogos contra las fake news. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 10(20), 111-134. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v10i20.675
Potter, J., & Thai, C. (2016). Conceptual Challenges in Designing Measures for Media Literacy Studies. International Journal of Media and Information Literacy, 1(1), 27-42.
Ríos, I. N., Albarello, F., Rivera, D., & Galvis, C. A. (2022). La competencia mediática en Latinoamérica: usos de YouTube e Instagram por parte de estudiantes universitarios en Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia. Revista de Comunicación, 21(2), 245-262.
Sádaba, Ch., & Salaverría, R. (2023). Combatir la desinformación con alfabetización mediática: análisis de las tendencias en la Unión Europea. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, (81), 17-33. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1552
Soriano, A. (2014). Educación mediática 2.0. Diá-logos, 7(12), 17-43. https://www.revistas.udb.edu.sv/ojs/index.php/dl/article/view/175
Tucho, F., Fernández-Planells, A., Lozano, M., & Figueras-Maz, M. (2015). La educación mediática, una asignatura pendiente en la formación de periodistas, publicitarios y comunicadores audiovisuales. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 689-702. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1066
UNESCO (2007). Paris Agenda or 12 Recommendations for Media Education. Diplomatie.gouv.fr. http://www.diplomatie.gouv.fr/IMG/pdf/Parisagendafin_en.pdf
UNESCO (4 de noviembre, 2020). Declaración de Seúl sobre la Alfabetización mediática e informacional para todos y por todos: Una defensa contra las desinfodemias. Unesco.org. https://www.unesco.org/es/articles/declaracion-de-seul-sobre-la-alfabetizacion-mediatica-e-informacional-para-todos-y-por-todos
Unión Europea (2016). Conclusiones del Consejo de 30 de mayo de 2016 sobre el desarrollo de la alfabetización mediática y el pensamiento crítico a través de la educación y la formación. Diario Oficial de la Unión Europea.
Valverde-Berrocoso, J., González-Fernández, A., & Acevedo-Borrega, J. (2022). Desinformación y multilalfabetización: Una revisión sistemática de la literatura. Comunicar, 30(70), 97-110. https://doi.org/10.3916/C70-2022-08
Most read articles by the same author(s)
- Claudia Lagos, Cristian Cabalin, Precarios y realistas: percepciones de periodistas chilenos sobre su ejercicio profesional y la libertad de expresión. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 6 No. 1 (2013): Enero - Agosto
Similar Articles
- Mariela Lucrecia Parisi, Author journalism 2.0: visibility and political self-representation , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- José Luis Torres-Martín, Andrea Castro-Martínez, Pablo Díaz-Morilla, Cristina Pérez Ordóñez, Women executives and creators in the audiovisual sector. Analysis of Spanish fiction series in the catalogs of Amazon Prime Video, Movistar+, and Netflix (2019-2021) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Carlos Rusconi, Eugenia Roldán, Local media and political practices: notes for addressing mediatization. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 14 No. 1 (2021): January - June
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Flavia Demonte, Media narratives on COVID-19 in low-income neighborhoods, Argentina. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Ramon Ramirez Ibarra, State, freedom, and ideology: digital narratives of the new right for Latin America , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Giacomo Buoncompagni, Between cultural mosaics and institutional practices. Between cultural mosaics and institutional practices. Attempting to build a model of intercultural public communication. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Nicolás Del Valle Orellana, Bastián González-Bustamante, Political agenda, journalism and digital media in Chile. Research notes on informative pluralism , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Tănase Tasențe, Mihaela Luminița Sandu, Cristina-Dana Popescu, From likes to change: assessing the impact of citizen engagement on the European Commission’s social media platforms , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pablo Andrada, Cristian Cabalin, Cristian Agurto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).