Effective measurement of the media competence of future Chilean communicators

DOI:

https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3634

Abstract

Introduction: Communication professionals have been defined by UNESCO as one of the key groups that ensure that citizens have media education. Aims/Objectives: This research measures the media competence of Chilean university communication students in the context of the constitutional process. Methodology: A mixed approach is used with an innovative and effective measurement instrument that allows us to overcome the self-perception problems of most media education questionnaires. The quantitative results are complemented by conducting four discussion groups. Results: The vast majority of future communicators present insufficient performance in their media skills. Discussion: When reviewing by dimensions, only a sufficient degree of use of technology is achieved, negatively highlighting the cases of interaction and production and dissemination processes with poor results. Conclusions: The results obtained allow us to make specific proposals to improve the curricula of Chilean communication majors.

Palabras Clave

media competence , journalism , methodology , media literacy , digital citizenship , university training

Andrada, P. (2018). La Educación mediática en la formación de profesionales de la educación infantil en Chile: evaluación de planes de estudio, creencias y percepción de la competencia mediática. [Tesis de Doctorado, Universitat Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10803/665956

Aranda, D., Sánchez-Navarro, J., & Mohammadi, L. (2020). Perception and self-assessment of digital skills and gaming among youth: A dataset from Spain. Data in Brief, 28, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.dib.2019.104957

Arias, M., Torres, T., & Yáñez, J. (2014). El desarrollo de competencias digitales en la educación superior. Historia y Comunicación Social, 19, 355-366. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44963

Bonilla-del-Río, M., Diego-Mantecón, J. M., & Lena-Acebo, F. J. (2018). Estudiantes Universitarios: prosumidores de recursos digitales y mediáticos en la era de internet. Aula abierta, 47(3), 319-326. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.319-326

Borges, G., & Sigiliano, D. (2022). Activismo del fandom Limantha en Twitter: análisis de la competencia mediática en la discusión de las causas sociales. Comunicación y Sociedad, 19, 1-24. https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8299

Buckingham, D. (2019). La enseñanza mediática en la era de la posverdad: fake news, sesgo mediático y el reto para la educación en materia de alfabetización mediática y digital. Cultura y educación, 31(2), 213-231. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603814

Caldeiro-Pedreira, M. C., & Aguaded-Gómez, I. (2015). Alfabetización comunicativa y competencia mediática en la sociedad hipercomunicada. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU), 9(1), 37-55. DOI: 10.19083/ridu.9.379

CML (2005). 5 preguntas claves que pueden cambiar el mundo. Actividades de clase para alfabetismo en medios. Center for Media Literacy.

FastCheck (5 de julio, 2022). Fact checking: Un 64% de las verificaciones sobre el proceso constituyente resultaron ser falsas. Fast Check https://www.fastcheck.cl/2022/07/05/fact-checking-un-64-de-las-verificaciones-sobre-el-proceso-constituyente-resultaron-ser-falsas/

Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Luciérnaga Comunicación, 4(7), 72-79. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Ferrés, J., Figueras, M., & Ambròs, A. (2022). EduMediaTest, una herramienta al servicio de la competencia mediática. Informe sobre el proyecto, los resultados y las recomendaciones. Quaderns del CAC, 25(48), 79-84. ISSN (electrónico): 2014-2242.

Ferrés, J., García, A., Aguaded, J., Fernández, J., Figueras, M., & Blanes, M. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Ministerio de Educación, Instituto de Tecnología Educat.

Gozálvez, V., Masanet-Jorda, M.J., Hernándo-Gómez, Á., & Bernal-Bravo, C. (2019). Relación entre formación universitaria y competencia mediática del profesorado. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1113-1126. https://doi.org/10.5209/rced.60188

Lazcano-Peña, D., Bustamante, G., Lagos, C., & Cabalin, C. (2023). Me enteré por Instagram. Consumo y competencias mediáticas de jóvenes de sectores populares y medios en Chile. Contratexto, (40), 237-256.

López, L., & Aguaded, M. C. (2015). La docencia sobre alfabetización mediática en las facultades de Educación y Comunicación. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (44), 187-195. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-20

Mateus, J. C., Andrada, P., & Ferrés, J. (2019). Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica. Revista de Comunicación, 18(2), 287-301.

Morejón-Llamas, N. (2020). Desinformación y alfabetización mediática desde las instituciones: los decálogos contra las fake news. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 10(20), 111-134. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v10i20.675

Potter, J., & Thai, C. (2016). Conceptual Challenges in Designing Measures for Media Literacy Studies. International Journal of Media and Information Literacy, 1(1), 27-42.

Ríos, I. N., Albarello, F., Rivera, D., & Galvis, C. A. (2022). La competencia mediática en Latinoamérica: usos de YouTube e Instagram por parte de estudiantes universitarios en Colombia, Ecuador, Argentina y Bolivia. Revista de Comunicación, 21(2), 245-262.

Sádaba, Ch., & Salaverría, R. (2023). Combatir la desinformación con alfabetización mediática: análisis de las tendencias en la Unión Europea. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, (81), 17-33. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1552

Soriano, A. (2014). Educación mediática 2.0. Diá-logos, 7(12), 17-43. https://www.revistas.udb.edu.sv/ojs/index.php/dl/article/view/175

Tucho, F., Fernández-Planells, A., Lozano, M., & Figueras-Maz, M. (2015). La educación mediática, una asignatura pendiente en la formación de periodistas, publicitarios y comunicadores audiovisuales. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 689-702. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1066

UNESCO (2007). Paris Agenda or 12 Recommendations for Media Education. Diplomatie.gouv.fr. http://www.diplomatie.gouv.fr/IMG/pdf/Parisagendafin_en.pdf

UNESCO (4 de noviembre, 2020). Declaración de Seúl sobre la Alfabetización mediática e informacional para todos y por todos: Una defensa contra las desinfodemias. Unesco.org. https://www.unesco.org/es/articles/declaracion-de-seul-sobre-la-alfabetizacion-mediatica-e-informacional-para-todos-y-por-todos

Unión Europea (2016). Conclusiones del Consejo de 30 de mayo de 2016 sobre el desarrollo de la alfabetización mediática y el pensamiento crítico a través de la educación y la formación. Diario Oficial de la Unión Europea.

Valverde-Berrocoso, J., González-Fernández, A., & Acevedo-Borrega, J. (2022). Desinformación y multilalfabetización: Una revisión sistemática de la literatura. Comunicar, 30(70), 97-110. https://doi.org/10.3916/C70-2022-08

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-10-16

How to Cite

Andrada, P., Cabalin, C., & Agurto, C. (2024). Effective measurement of the media competence of future Chilean communicators. Perspectivas De La Comunicación, 17. https://doi.org/10.56754/0718-4867.2024.3634

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.