Sujetos en la historia: el nuevo cine latinoamericano y la frontalidad del discurso.
-
Silvana Flores
silvana_1977@yahoo.com.ar
Downloads
Abstract
A través de este articulo, estableceremos el análisis de dos recursos estéticos que el Nuevo Cine Latinoamericano ha empleado con el objetivo de incorporar la subjetividad en el discurso de los sectores de la población que tradicionalmente han sido marginados de la expresividad audiovisual. Nos referimos específicamente al uso de la voz over y de la mirada interpeladora hacia la cámara, como formas que habilitaron la confrontación de los protagonistas de alguna clase de explotación social o económica al destinatario de los films, quien se encuentra de esta manera ante una realidad hasta entonces enmascarada en las pantallas. La presencia de la voz y el cuerpo (ojo) de los trabajadores fue, por lo tanto, uno de los modos a partir de los cuales los cineastas políticos de América Latina se abocaron a la instrumentalización del arte cinematográfico en pos de la consecución de una Revolución.Palabras Clave
BURCH, N. (1991). El tragaluz del infinito (Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico). Madrid: Ediciones Cátedra.
CASETTI, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Piados.
COLOMBRES, A. (Comp.) (1985). Cine, antropología y colonialismo. Buenos Aires: Del Sol- Clacso.
GARCÍA ESPINOSA, J. (1979). Una imagen recorre el mundo. La Habana: Letras Cubanas.
GRAMSCI, A. (1975). Los intelectuales y la organización de la cultura. México: Juan Pablos Editor.
MARTÍN, M. (1992). El lenguaje del cine. Barcelona: Gedisa.
PEÑA, F. M. y Vallina, C. (2006). El cine quema. Raymundo Gleyzer. Buenos Aires: Ediciones de la Flor.
PICK, Z. M. (1993). The New Latin American Cinema. A continental project. Texas: University of Texas Press.
ROCHA, G. (2004). Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify.
SANJINÉS, J. (1980). Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México: Siglo XXI Editores.
SARTRE, J. P. (1972). ¿Qué es la literatura?. Buenos Aires: Losada.
SOLANAS, F. E. y Getino, O. (1973). Cine, cultura y descolonización. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
TERÁN, O. (1991). Nuestros años sesentas. La formación de la Nueva Izquierda intelectual en la Argentina 1956-1966. Buenos Aires: Puntosur.
VELLEGGIA, S. (2009). La máquina de la mirada. Los movimientos cinematográficos de ruptura y el cine político latinoamericano. Buenos Aires: Altamira.
Most read articles by the same author(s)
- Silvana Flores, La obra cinematográfica como representación colectiva de las memorias populares: el caso de latinoameÅ•ica en los años sesenta , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 1 No. 1 (2008): Enero - Agosto
Similar Articles
- Natalia Raimondo Anselmino, Alejandro Sambrana, Ana Laura Cardoso, José Rostagno, Paratextual and paralinguistic resources in the fanpages of the Argentine newspapers Clarín and La Nación. Attributes of press discourse in social networking sites , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 2 (2019): July - December
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Soledad Pardo, Más allá de la pantalla: Zully Moreno y los carteles del cine clásico-industrial , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 9 No. 1 (2016): Enero - Agosto
- Leandro González, Argentine cinema in Brazil: integration, cooperation and competition , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Montserrat Vidal-Mestre, Alfonso Freire-Sánchez, Maria Fitó-Carreras, The journalistic discourse and the elements of message transmission in the podcast and the audiovisual docuseries of true crime. The case of El asesino de la baraja , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Rubén Dittus, El personaje brechtiano en el novísimo cine chileno: Análisis de los filmes Gatos Viejos, Lucía y El cielo, la tierra y la lluvia , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 9 No. 2 (2016): Setiembre – Diciembre
- Juan Carlos Ponce de León Iturry, Analysis of the agro-environmental political-legal discourse in Bolivia (2006-2019) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Mariela Lucrecia Parisi, Author journalism 2.0: visibility and political self-representation , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- María Angulo Egea, Construction of the discourse on the crisis: the evicted people. Analysis of reports and biographical sketches (2012-2015) , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 11 No. 1 (2018): january - august
- Francisco-Julián Martínez-Cano, Begoña Ivars-Nicolás, Alba-María Martínez-Sala, Dual ubiquity: basis for the effectiveness of VRCinema as a prosocial tool. Analysis of Hunger in L.A. and After Solitary. , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 1 (2020): January - June
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).