Memes on Instagram: a case study of accounts dedicated to the production and circulation of these contemporary narratives
-
Bianca Racioppe
bianca_racioppe@yahoo.com.ar
-
Julieta Párraga
parraga.julieta@gmail.com
Downloads
DOI:
https://doi.org/10.4067/S0718-48672020000100047Abstract
This article is part of a research project developed at the Faculty of Journalism and Social Communication of the UNLP, whose main objective is to identify and analyze narratives, aesthetics, and policies in the scenario of technological convergence. In this context, the meme emerges as one of those recurring narratives of digital spaces, so this work addresses part of the research project's problem.
For this article, Instagram was explored as a space for producing and circulating memes, considered a contemporary humorous narrative that, although linked to previous narratives such as graffiti or stencil, is boosted in digital scenarios.
The research began with a survey of Instagram users whose accounts are dedicated primarily to producing and circulating memes. Then, these answers were related to an analysis of the memes that the different accounts publish and the links between them.
The investigation was based on Cultural Studies, theoretically and methodologically. The analysis considered the following categories: temporalities of production, conceptions of originality/ownership, conformation of networks between accounts, and monetization strategies.
Palabras Clave
BOURRIAUD, N. (2007): Postproducción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Adriana Hidalgo: Buenos Aires.
BÌRGER, P. (2000): Teoría de la vanguardia. Ediciones Península: Barcelona (3ª edición)
CARRIER, E. (2019): Radiografía de redes, Informe de Carrier y Asociados. Disponible en:
https://comentarios.info/index.php/2019/08/02/radiografia-de-redes/
CHIARENZA, D. (2019): En comunicación el orden de los factores sí altera el resultado Disponible en: https://www.instagram.com/p/Bw5fcr2HvIs/
DAWKINS, R. (1989): El gen egoísta. Las bases biológicas de nuestra conducta (Segunda edición). Disponible en:
http://biologia.utalca.cl/wp-content/uploads/2018/01/El-Gen-Egoista.pdf
GARCÍA, D. (2014): Las imágenes macro y los memes de internet: posibilidades de estudio desde las teorías de la comunicación. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 4 (6). Disponible en:
http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/217/317
GIMPEL, J. (1979): Contra el arte y los artistas. O el surgimiento de una religión. Gedisa: Barcelona.
HINE, C. (2004): Etnografía Virtual. Editorial UOC: Barcelona.
HOOTSUITE y WE ARE SOCIAL (2019): Digital 2019 Argentina. Disponible en: https://datareportal.com/reports/digital-2019-argentina?rq=Argentina
JENKINS, H. (2008): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós: Barcelona.
JENKINS, H., FORD, S. y GREEN, J. (2015): Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Gedisa: Barcelona.
KOZINETS, R. (2010): Netnography: Doing Ethnographic Research Online. Sage: Londres.
MARTÍN-BARBERO, J. (1991) De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili: México (Segunda Edición).
MATTELART, A. (1996): La comunicación-mundo. Historia de las ideas y de las estrategias. Siglo XXI: Madrid.
MCLUHAN, M. (1996): Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Paidós: Buenos Aires.
PÉREZ, G. (2017): El meme en Internet. Identidad y usos sociales. Universidad Autónoma de Coahuila: México.
RACIOPPE, B., PÁRRAGA, J. y BRUZZONE, D. (2018): Narrativas en Internet. El caso de influencers en Instagram y YouTube: entre el Mercado y las hegemonías alternativas. Ponencia presentada al III COMCIS-II CCP. Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP. Disponible en:
https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas
RINCÓN, O. (2006): Narrativas mediáticas. O cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Gedisa: Barcelona.
____ (2017): Pensar el entretenimiento: discursos y mutaciones de la cultura del espectáculo. [Tesis de doctorado] Universidad Nacional de Colombia: Bogotá. Disponible en:
ROCA, P. (2019): La mesa de Paulina #02: El Demente, Jorge Te Lo Resumo, Merakio, Inutilísimas, Cande Sánchez, Neneca. Disponoble en:
https://www.youtube.com/watch?v=mSYcct802Z8&t=3420s
SCHMUCLER, H. (1984): Un proyecto de Comunicación/Cultura. Revista Comunicación y Cultura. Disponible en:
SCOLARI, C. (2008): Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa: Barcelona.
____ (2010): Ecología de los medios. Mapa de un nicho teórico. Quaderns del CAC, 34, vol. XIII.
SILVERSTONE, R. (2004): ¿Por qué estudiar los medios? Amorrortu: Buenos Aires.
THOMPSON, J. B. (1998): Los medios y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Paidós: Barcelona.
THORNTON, S. (2009): Siete días en el mundo del arte. Edhasa: Barcelona.
VALERI, A. (2019): Cara a cara: N3neca. Revista digital ADM. Disponible en: https://agendademusica.com/2019/03/cara-a-cara-n3neca/
WILLIAMS, R. (1992): Tecnologías de la comunicación e instituciones sociales en Williams, R. (ed.) Historia de la comunicación vol. 2. Bosch: Barcelona.
____ (2011): Televisión, tecnología y forma cultural. Paidós: Buenos Aires.
Similar Articles
- Alfredo Arceo Vacas, Rafael Barberá González, Sergio Álvarez Sánchez, The context of perception generated on Twitter for the Spanish electoral debates of December 2015 and June 2016: treatment of the credibility factors by the candidates , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Baal Ulises Delupi, Carnival, all my life! Artivistic Resistance Speeches in Barcelona: The Case of Enmedio , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 1 (2022): January - June
- Esteban Torres, The intercommunication system: from media to world social change , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Mariela Lucrecia Parisi, Author journalism 2.0: visibility and political self-representation , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 17 (2024): (Publishing on a rolling basis)
- Paula Pochintesta, María Florencia Baglione, Images about old age and ageing in Internet memes , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 2 (2023): July - December
- Eugenia Blasetti, Emma Garzonio, The social representation of migrants during the COVID-19 pandemic. An Italian case study on hostile narratives and visual political communication , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 15 No. 2 (2022): July - December
- Ramon Ramirez Ibarra, State, freedom, and ideology: digital narratives of the new right for Latin America , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 16 No. 1 (2023): January - June
- Francisco Sierra Caballero, Salomé Sola-Morales, Oppositional public space and cyberactivism, a materialistic reading of connective action , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 13 No. 2 (2020): July-December
- Yolanda García-Ochoa Cabrera, Doctora, Vanessa Roger Monzó, Doctora, Construction of the social imaginary of alternative therapies through discourse in social networks: case study of the channel “Alternative therapies and natural remedies” , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
- Francisco Javier Alonso-Flores, Carolina Moreno-Castro, Antonio Eleazar Serrano-López, Researchers‘ age, gender and professional status as indicators of the Twitter perception in science dissemination , Perspectivas de la Comunicación: Vol. 12 No. 1 (2019): January - June
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Proposed policy to offer Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Attribution (CC -BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are able to adopt licensing agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, to post it to an institutional repositories or publish it in a monograph), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to post their work online (For example, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase the citation of published work (See The Effect of Open Access).